مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش حدود ۳۰ درصدی جمعیت جوندگان در مزارع استان، از کشاورزان خواست مبارزه با جوندگان را جدی بگیرند.
کد خبر: ۱۱۵۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴ 28 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا کیومرث اکبری با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی جمعیت جوندگان در مزارع استان کرمانشاه در مقایسه با سنوات گذشته، گفت: در برخی از مزارع با افزایش ۱۰ درصدی جمعیت جوندگان مواجه بوده و در برخی دیگر ممکن است تا ۵۰ درصد هم جمعیت جوندگان افزایش پیدا کرده باشد. 

اکبری با اشاره به دلایل افزایش جمعیت جوندگان در مزارع استان، اظهار کرد: امسال چون پاییز و زمستان سردی نداشتیم و برف و یخبندان را هم در اکثر مناطق استان شاهد نبودیم، لذا شرایط برای افزایش جمعیت جوندگان فراهم بود و شاهد افزایش جمعیت جوندگان در مزارع استان هستیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه عنوان کرد: اگرچه جمعیت جوندگان در مزارع استان وضعیت طغیانی ندارد، اما نیاز است کشاورزان حضور جوندگان در مزارع را ردیابی کرده و با طعمه مسموم و یا سموم کارخانه‌ای نسبت به مبارزه با آنها در مزارع خود اقدام کنند.

اکبری ادامه داد: از کشاورزانی که قصد مبارزه با جوندگان در مزارع خود را دارند، می‌خواهیم طعمه مسموم و یا سموم مورد نیاز برای مبارزه با این آفت را صرفا از سم فروشی‌های مجاز خریداری کرده و طبق دستورالعمل از این طعمه‌های مسموم و یا سموم استفاده کنند.

اکبری با اشاره به موجودی بالای سموم مورد نیاز برای مبارزه با جوندگان در استان، گفت: سم و طعمه های مسموم به وفور در استان موجود است و برای تامین سم مورد نیاز کشاورزان جای نگرانی نیست.

اکبری با اشاره به ضروری بودن تکرار استفاده از سموم برای مبارزه با آفت یک هفته بعد از استفاده اولیه، تاکید کرد: همچنین از کشاورزان می خواهیم در کنار مبارزه شیمیایی از دیگر روش های مبارزه با جوندگان مثل  شخم زدن مزارع در وضعیت آیش، استفاده از تفاله چغندرقند و... برای تکمیل مبارزه استفاده کنند.

وی ادامه داد: جوندگان مضر در باغ‌ها و مزارع از گیاهان تغذیه می‌کنند، لذا ازدیاد آنها در مزارع موجب از بین رفتن محصول می‌شود، ضمن اینکه افزایش جمعیت جوندگان ممکن است منجر به آسیب به جوی‌ها و خطوط انتقال آب هم شده که خساراتی را متوجه کشاورزان خواهد کرد.

اکبری اضافه کرد: جوندگان بخصوص موش مغان علاوه بر خسارت زایی در بخش کشاورزی، بهداشت و سلامت جامعه را نیز با خطر مواجه می‌کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار