مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: جمعیت موش‌های مهاجم در مزارع کشاورزی استان ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۱۵۱۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹ 28 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین کیومرث اکبری اظهار کرد: هجوم موش‌ها به مزارع کشاورزی به گونه‌ای نبوده که نتوان آن را مهار کرد، اما جمعیت آن نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در راستای جلوگیری از هجوم موش‌ها اقداماتی انجام شده است، ۲ برابر سال گذشته طعمه آماده و توزیع و از طریق برنامه تلویزیونی و رادیویی اطلاع رسانی شده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: موش‌ها در اغلب مزارع دیده می‌شوند، اما تعداد آنها در برخی کانون‌ها مانند مزارع یونجه که مدت‌ طولانی شخم زده نمی‌شود بیشتر است، همچنین در حاشیه و مرزهای بین مزارع که شخم نمی‌خورد و در باغات و مناطقی که در باغ ارتفاع بالاتری دارد وجود دارند.

وی بیان کرد: اگر مبارزه شیمیایی با موش‌ها انجام می‌شود باید اصولی و درست انجام شود که تاثیر داشته باشد، لانه کوبی باید کامل باشد، همچنین طعمه نباید بیرون لانه ریخته شود و باید داخل لانه باشد.

اکبری خاطرنشان کرد: درب لانه باید بسته باشد و همچنین مبارزه یک هفته بعد تکرار شود، نکته دیگر اینکه سایر روش‌های غیر شیمیایی با این روش تلفیق شوند، مانند غرق‌آب کردن جاهایی که امکان آن فراهم است، استفاده از سموم، تفاله چغندر قند، ریختن آب داخل لانه‌ها و شخم مرتب زمین.

وی تاکید کرد: در اماکن، انبارها و کارخانه‌ها به علت خطرزا بودن نباید از سموم غیرکارخانه‌ای استفاده شود، باید افراد از سموم کارخانه‌ای ایمن استفاده کنند، استفاده از سموم و کیفیت تلفیق آن به مکان مورد استفاده بستگی دارد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تشریح کرد: انتظاری که از کشاورزان داریم همکاری موثر در اجرای صحیح مبارزه است، همچنین اقدامات به صورتی باشد که لطمه‌ای به محیط زیست و طبیعت وارد نشود.

اکبری یادآور شد: بسیاری از کشاورزان در زمینه دفع آفات همکاری لازم را داشته‌اند، اما برخی نسبت به خطرات هجوم موش‌ها به مزارع بی توجه هستند یا باید در اعمال دقیق مبارزه دقت بیشتری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار