معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تبدیل خانه صارم الدوله کرمانشاه به بوتیک هتل خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۲۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶ 31 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا کیومرث خانی لعل آبادی، خانه صارم الدوله(زرشکیان) را بنایی متعلق به دوره قاجار دانست و اظهارکرد: این بنا واقع در بافت قدیمی شهر کرمانشاه و در کوچه ای به همین نام است که در مجاورت آن بناهایی تاریخی مانند حمام نظام، مسجد نظام، سرای همدانی ها، تکیه بیگلربیگی و... قرار دارد که نشان می دهد در گذشته نقطه‌ای مهم در کرمانشاه قدیم بوده است.  

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه خانه تاریخی صارم الدوله در تملک میراث فرهنگی استان قرار دارد، چند سال پیش از طریق صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی برای واگذاری به بخش خصوصی به مزایده رفت.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: پس از واگذاری این بنا، بهره بردار اقدامات مرمتی  و احیاء را روی آن انجام داد و اکنون به یک بوتیک هتل تبدیل شده که برای دهه مبارکه فجر افتتاح خواهد شد.

به گفته این مسئول، این سومین بوتیک هتل استان است که در اماکن تاریخی افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

وی یادآورشد: این بنا از معدود بناهایی است که در آن حدود ۳۰ تا ۴۰ نقاشی از دوره قاجار برجای مانده که همگی آنها کامل هستند.

خانه "صارم‌الدوله" کرمانشاه بوتیک هتل شد

پیام فهیمی بهره بردار این بنا نیز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به قدمت خانه تاریخی صارم الدوله، اظهار کرد: اسفند سال ۱۳۹۹ این بنای تاریخی را از طریق مزایده به اجاره گرفتیم و اقدامات مرمتی و احیاء آن را آغاز کردیم.

وی به صرف حدود 11 میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و تبدیل این بنای تاریخی به بوتیک هتل خبرداد و گفت: در بوتیک هتل صارم الدوله به مساحت ۵۰۰ متر، ۱۲ اتاق و ۲۸ تخت برای اقامت مسافران و یک بخش پذیرایی هم  خواهیم داشت.

بهره بردار خانه تاریخی صارم الدوله با بیان اینکه در راه اندازی این مرکز اقامتی و پذیرایی به تاریخ ادبیات کرمانشاه توجه خاصی شده، عنوان کرد: هر کدام از اتاق‌های این بوتیک هتل را به نام یکی از ادیبان بزرگ کرمانشاهی مانند پرتو کرمانشاهی، رشید یاسمی، جلال الدین کزازی و... نامگذاری کرده و بخشی از زندگینامه هرکدام از این ادیبان و کتاب هایی که از آنها موجود است را در دسترس مسافران و گردشگران قرار خواهیم داد و در تلاشیم این مکان را به صورت یک هتل موزه ادبیات معرفی کنیم.