گزارش عملکرد تامین اجتماعی به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی
کد خبر: ۱۱۵۲۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰ 04 February 2024

سازمان تامین اجتماعی بزرگترین و گسترده ترین بیمه گر اجتماعی کشور است که در دو بخش بیمه ای و درمانی به مخاطبین ارائه خدمات و تعهدات می نماید .
در سال 1357 از جمعیت 35 میلیون نفری کشور تنها 20 درصد تحت پوشش تامین اجتماعی قرار داشت در صورتی که در حال حاضر افزون بر 47 میلیون نفر از جمعیت کشور یعنی بیش از 53 درصد در عائله این سازمان قرار دارند .
در استان گیلان پیش از انقلاب تنها 10 شعبه در شهرهای رشت ، بندرانزلی ، اسالم ، لاهیجان ، لنگرود ، رودسر منجیل ، فومن و صومعه سرا فعال بود که با رشدی 180 درصدی اکنون به بیست و هشت شعبه رسیده است .
پیش از انقلاب در استان گیلان 330 هزار نفر تحت پوشش قرار داشتند که این رقم بیش از 4 برابر شده و در حال حاضر به یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر رسیده است .
در این بین تعداد مستمری بگیران از 3300 نفر به افزون بر 187 هزار نفر رشد یافته و تعداد بیمه شدگان اصلی نیز از حدود 60 هزار نفر به 485 هزار نفر افزایش یافته که حدوداً 8 برابر شده است .
اجرای طرح مکانیزاسیون پرونده های کاغذی در دهه هفتاد ، اجرای طرح ساماندهی در اوایل دهه هشتاد ، تغییر و ارتقاء بسترهای نرم افزاری ، ایجاد و توسعه خدمات اینترنتی و پس از آن افزایش مداوم دامنه خدمات غیرحضوری ایجاد شعب اقماری و تاسیس کارگزاری های رسمی برای تسهیل دسترسی ، حذف دفترچه های درمانی ، اجرای طرح نسخه الکترونیک ، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی ، طرح پروژه لیست هوشمند به عنوان آخرین گام در روزهای اخیر از مهمترین اقدامات طی سالهای گذشته بوده است .
در سطح استان گیلان در دهه های هشتاد به بعد هفت شعبه اقماری و 9 کارگزاری رسمی با هدف دسترسی آسان مخاطبان در تمام نقاط به خدمات ایجادد شده است .
گروههای جدید بسیاری به ویژه از دهه هشتاد به بعد به جامعه هدف افزوده شده که رانندگان ، روحانیون ، بسیجیان ، خادمین مساجد ، قالیبافان و فعالان صنایع دستی ، کارگران ساختمانی ، نویسندگان و پدیدآورندگان آثار ، زنان خانه دار ، دانشجویان ، وکلا ، اعضای نظام مهندسی ، نظام پزشکی و ... از جمله آنها هستند .

قانون اولیه تامین اجتماعی پیش از انقلاب گره خورده با قانون کار و شامل بیمه شدگان اجباری بود ولی بعدها گروههای مختلف اختیاری ، صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز به آن افزوده شدند که در حال حاضر بیش از 120 هزار نفر در گروه مشاغل آزاد و افزون بر 20 هزار نفر در بیمه اختیاری در استان گیلان تحت پوشش هستند .
توسعه خدمات درمانی بعد دیگری از فعالیتهای سازمان بوده به گونه ای که در سالهای پس از انقلاب دو بیمارستان ملکی و چندین مرکز و پلی کلینیک تخصصی به فضای خدماتی این بخش افزوده شده است .
امکان استفاده از خدمات رایگان بیمارستانهای دولتی در شهرهایی که سازمان فاقد مرکز درمانی است از تمهیداتی میباشد که در چند سال اخیر برای ایجاد شرایط بهتر اندیشیده شده است .
پرداخت نیمی از مبلغ حق بیمه تکمیلی مستمری بگیران و حمایت های مختلف از کانون های بازنشستگی اقدام شاخص دیگری است که از سوی سازمان برای بازنشستگان در حل انجام است .
تا آذرماه امسال در استان گیلان ماهانه 23 میلیارد تومان بابت حق بیمه تکمیلی مستمری بگیران پرداخت میشد که این رقم در قرارداد جدید به 35 میلیارد تومان رسیده است .
در حال حاضر ماهانه رقمی در حدود 1400 میلیارد تومان مستمری در استان گیلان پرداخت میگردد .
ماهانه بیش از 50 میلیارد تومان بابت مقرری بیمه بیکاری حدود 7500 نفر پرداخت میشود .
به طور متوسط ماهانه 15 میلیارد تومان انواع غرامتها و کمک هزینه ها در حال پرداخت بوده و در بخش درمان نیز ماهانه بین 270 تا 300 میلیارد تومان بابت پرداخت به مراکز طرف قرارداد یا در واحدهای ملکی هزینه میگردد
در سالجاری اجرای سه پروژه بزرگ ساختمانی در شهرهای رشت ، صومعه سرا و لاهیجان در دستور کار قرار گرفته است که پروژه ساختمان شعبه یک رشت 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به حول و قوه الهی تا دهه فجر سال آینده آماده بهره برداری میشود .
دو پروژه دیگر کلنگ زنی شده و به دلیل تغییرات نقشه به واسطه اضافه شدن مرکز درمانی به آنها تا مدتی دیگر آغاز به کار خواهند نمود .
طرح بازرسی های تیمی از کارگاهها و واحدهای مختلف تولیدی خدماتی با هدف صیانت از نیروهای کارگری فاقد پوشش بیمه ای در سالجاری توسط استان اجرایی گردیده و بیش از 2500 نفر شاغلین بدون پوشش بیمه در آن شناسایی شده اند .
در حال حاضر حدود 278 هزار بیمه شده اجباری در استان تحت پوشش است که بیانگر رشد ده هزار نفری در سالجاری میباشد .
همچنین حدود 9 هزار نفر در سالجاری به جرگه بیمه شدگان مشاغل آزاد پیوسته اند .تعداد بازنشستگان استان در سالجاری از 113 هزار نفر به 120 هزار نفر افزایش یافته است و مجموع مستمری بگیران نیز از 178 هزار نفر به 187 هزار نفر رسیده است .
میزان رشد بازنشستگان در سالجاری بیش از 6 درصد و رشد مستمری بگیران در مجموع 5 درصد شده است .
در حال حاضر بیش از 42 هزار بانوی گیلانی تحت پوشش بیمه زنان خانه دار هستند .
افزون بر 26000 راننده و بیش از 20 هزار کارگر ساختمانی و حدود 6 هزار قالیباف و فعال صنایع دستی شناسه دار از دیگر گروههای بزرگ تحت پوشش را تشکیل میدهند .
مشاهده و دریافت فیش مستمری بگیران ، انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه در گروه های صاحبان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری ، ارسال لیست حق بیمه ، ثبت اعتراض ، مشاهده سابقه ، ثبت انواع درخواست های دریافت تعهدات کوتاه مدت ، درخواست بازنشستگی ، ازکارافتادگی و بازماندگان ، مشاهده گردش بدهی کارفرمایان ، مفاصاحساب و بسیاری خدمات دیگر در حال حاضر از طریق سامانه خدمات غیرحضوری امکان پذیر است .
توسعه میزهای خدمات و مراکز ارتباطات مردمی و مکانیزمهای نظارتی سازمان و تاکید بر شعار اعتماد ، تحول و عدالت از دیگر رویکردهای اتخاذی در سالهای اخیر بوده است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار