همزمان با دهه فجر؛
محمدتقی مهدیزاده مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان از افتتاح اولین نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی حمایتی مددجویان در استان گیلان در شهر لوشان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۳۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ 11 February 2024

به گزارش خبرنگارتابناک گیلان محمدتقی مهدیزاده مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان از افتتاح اولین نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی حمایتی مددجویان در استان گیلان در شهر لوشان خبر داد.

در آئین افتتاح این پروژه مهدیزاده ضمن خیرمقدم به حاضرین و تشکر از تمام مسئولین به جهت همراهی در اجرای این طرح بزرگ، خاطرنشان کرد: نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی حمایتی یک پروژه مهم و چند بعدی است زیرا هم جنبه حمایتی و درآمدزایی برای مددجویان محترم دارد و هم اینکه به فرآیند تولید و تامین برق کمک می‌کند و ازسوی دیگر باتوجه به تامین از منبع انرژی خورشیدی؛ فاقد آلایندگی است و به حفظ محیط زیست یاری می‌رساند.
وی ضمن تاکید بر ضرورت حرکت به سوی انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر گفت: زحمات شرکت ساتبا در اجرای این طرح شایسته تقدیر است و برخلاف این نظر که انرژی خورشیدی در استان گیلان پاسخگو نخواهد بود، با محاسبات علمی مشخص شد که استان گیلان و به ویژه شهرستان رودبار نیز زمینه مساعدی برای احداث و بهره برداری از پنل‌های خورشیدی به منظور تامین برق را دارد.
مدیرعامل توزیع برق گیلان افزود: نگاه به انرژی‌های نو باید تسری پیدا کند و رویکرد وزارت نیرو و شرکت توانیر نیز در سالیان اخیر نشان دهنده اهمیت و جایگاه این موضوع مهم در فرآیند تولید برق است.
همچنین در این آئین جعفر محمد نژاد سیگارودی مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدیدپذیر ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی) اظهار داشت: این طرح حاصل یک تلاش جمعی از دستگاه اجرایی استان و بخش خصوصی است که چراغ توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را در استان گیلان روشن کرده است.
وی افزود: این طرح در راستای مصوبه و ابلاغ معاون اول رئیس جمهوری و با همکاری نهادهای حمایتی و وزارت نیرو اجرا شد تا هم کمک رسان این قشر از جامعه و هم صنعت برق کشور باشد.
محمد نژاد گفت: بهره برداری از این پروژه موجب تغییر نگاه و رویکرد به مبحث احداث نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر در استان گیلان خواهد شد زیرا بر خلاف تصورات موجود، گیلان به ویژه در جنوب استان ظرفیت مناسبی در تامین برق تجدیدپذیر به دلیل هوای پاک، تابش خوب آفتاب و وزش باد دارد و این فراخوان بسیار مناسبی برای بخش خصوصی و سرمایه گذاران است.
وی ضمن اشاره به سبقه تامین برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، خاطرنشان کرد: این یک اصل و ضرورت اجتناب ناپذیر است که آینده تامین برق کشور باید از محل انرژی‌های تجدیدپذیر باشد زیرا از لحاظ شرایط ناترازی تولید و مصرف برق و مباحث محیط زیستی امکان ادامه روند فعلی بسیار دشوار خواهد بود.
محمدنژاد افزود: شاید در نگاه اول به‌نظر برسد که توجه‌به انرژی‌های تجدیدپذیر مثل انرژی بادی و خورشیدی توسط کشورهایی صورت می‌گیرد که از منابع انرژی فسیلی برخوردار نیستند؛ اما در ادامه با دقت به برنامه کشورهایی که حتی دارای منابع فراوان انرژی فسیلی هستند، مشاهده می‌شود که آن‌ها نیز با اهداف دیگری در پی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر هستند، زیرا هم امنیت انرژی را فراهم کنند و در سبد تامین انرژی خود منابع دیگری داشته باشند و هم اینکه توجه ویژه‌ای به حفظ محیط‌زیست داشته باشند.
مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدیدپذیر ساتبا در پایان گفت: امیدواریم که در کنار توسعه بهره‌ورانه از منابع انرژی فسیلی بتوانیم از منابع تجدیدپذیر بیش‌تری نیز استفاده کنیم چراکه، هرچقدر سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور افزایش پیدا کند، ضمن حفظ محیط‌زیست و تامین امنیت پایدار انرژی، می‌توان از منابع ارزشمند فسیلی برای تولید هزاران فراورده نفتی که ارزش اقتصادی بهتری برای توسعه زیرساخت‌ها ایجاد می‌کند بهره‌برد.
گفتنی است در این آئین طهمورث عموپور فرماندار رودبار، حجت الاسلام علی اکبر بابایی امام جمعه لوشان و جمعی دیگر از مسئولین استان و شهرستان رودبار حضور داشتند و طی آن اولین نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی حمایتی مددجویان به تعداد ۲۸ سامانه با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال در استان به افتتاح و بهره برداری رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار