مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر گفت: رنگ‌هایی که در غذاها استفاده می‌شود به دو گروه طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود که فقط استفاده از رنگ‌های طبیعی مُجاز و آزاد است.
کد خبر: ۱۱۵۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷ 20 February 2024

به گزارش تابناک بوشهر، میمنت توبه خاک گفت: استفاده از رنگ‌های مصنوعی فقط در صورتی مُجاز است که مجوز استفاده از وزارت بهداشت داشته باشند.

این مسئول بهداشتی افزود: بعضی از رنگ‌های موجود در بازار (لوازم قنادی فروشی‌ها و عطاری‌ها) یا از رنگ‌های غیرمجاز خوراکی است یا با اینکه مجوز ساخت از وزارت بهداشت را دارند ولی در صورتی قابلیت استفاده در صنوف و خانوارها دارند که زیر نظر مسئول فنی استفاده شود برای همین حتی این نوع رنگ‌ها هم نباید استفاده شود.
توبه خاک استفاده از این رنگ‌ها را مضر برای سلامتی دانست و گفت: از مهم‌ترین اختلالات ناشی از مصرف مداوم رنگ‌های خوراکیِ غیرمجاز و مصنوعی، بروز سرطان‌ها، بیش فعالی، بیماری‌های کلیوی، تضعیف سیستم دفاعی بدن، عقب‌افتادگی ذهنی و عقیمی در مردان است.
گاهی برای نشان دادن تازگی ماهی از رنگ‌های غیرمجاز استفاده می‌شود
وی هشدار داد: بسیاری مواقع رنگ‌های مصنوعی در تنقلات، مرباها، کیک و شیرینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌تواند واکنش‌های آلرژی‌زا از جمله آسم، میگرن، تاری دید، اضطراب و مشکلات رفتاری ایجاد کند.
مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشت بوشهر تأکید کرد: اصناف و خانوارها باید در تهیه مواد غذایی از رنگ‌های طبیعی و رنگ‌هایی که قابلیت استفاده در صنوف بدون محدودیت میزان مصرفِ روزانه را دارند استفاده کنند.
توبه خاک با هشدار به اینکه خانم‌های باردار و سالمندان بیشتر در معرض خطر ناشی از استفاده از رنگ‌های غیرمجاز گفت: کودکان بیشتر مایل به خرید موادغذاییِ دارای رنگ‌های شاد و جذاب هستند؛ به همین دلیل به آن‌ها آموزش دهید که مصرف بعضی از رنگ‌ها برای سلامتی آن‌ها مضر است و در صورت لزوم، غذای کودکان با رنگ‌های طبیعی تهیه شود.
مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر افزود: معمولاً برای تازه جلوه دادن ماهی، تنقلات و سبزی‌ها از رنگ غیرمجاز استفاده می‌شود که لازم است در هنگام خرید توجه شد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر، وی با بیان اینکه مردم از خرید رنگ‌های فاقد پروانه وزارت بهداشت پرهیز کنند و افزود: رنگ‌های مورد استفاده برای طعم‌دار کردن موادغذایی نظیر مرغ و گوشت باید یا از رنگ‌های طبیعی باشد یا رنگ‌های مجوزدار از وزارت بهداشت، همچنین طعم‌دار کردن مرغ و گوشت باید در حضور مشتری انجام شود.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار