رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: حضور مردم در صحنه انتخابات نشانه حیات، اقتدار و قدرت نظام سیاسی است و طبیعتاً نظام سیاسی برای استمرار خدمتگزاری خود مجدداً نیازمند حضور مردم، دریافت کمک و حمایت آنها است.
کد خبر: ۱۱۵۵۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳ 24 February 2024

به گزارش تابناک اردبیل، دکتر مرتضی ابراهیمی به‌مناسبت «انتخابات» گفت: انتخاب به معنای اختیار هست یا به عبارت دیگر انتخاب یعنی به کارگیری حق و قدرت تصمیم‌گیری و اختیار. گاهی به معنای گزینش هم حساب می‌شود که گزینش به معنای تعدد امکان تصمیم‌گیری و ترجیح دادن یکی از آنها به مؤلفه‌های دیگر است.

وی ادامه داد: وقتی که راجع به انتخاب و گزینش نامزدها من جمله در حوزه نمایندگی صحبت می‌کنیم به معنای این است که آنها را تبدیل به شاخص‌ها بکنیم، وقتی شاخص‌ها و ابعادشان را مشخص کردیم می ‌توانیم انتخاب شایسته داشته باشیم. اگر این شایستگی بر اساس شاخص‌ها اتفاق افتاد مفهومش این است که ما دارای انتخاب هوشمند و آگاهانه هستیم. مهم‌ترین معیار و شاخص‌های عملیاتی و قابل دسترس در مرحله اول اینست که این فرد نظام جمهوری اسلامی ایران را از گذشته تا به حال قبول داشته باشد. دومین مورد به ارکان و اصول انقلاب اسلامی معتقد عملی باشد نه اعتقاد نظری صرف. سوم رفتار و گفتار و کردارهای وی با موازین و اصول انقلاب اسلامی همخوانی داشته باشد. چهارم این فرد دارای علم و آگاهی و کفایت لازم در شان و قواره نمایندگی مجلس را داشته باشد. هر کسی را بهر کاری ساختند و هر شخصی نمی‌تواند مسئولیت نمایندگی ملتی را بر عهده بگیرد، فرض کنید که به یک فرد ۱۲ ساله لباس فرد ۴۰ ساله را بپوشانیم قطعاً لباس دست و پای او را خواهد گرفت و او را به زمین خواهد زد.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: همانطور که انقلاب اسلامی ایران در اشل بین‌المللی شکل گرفته است، نمایندگان و نامزدهای نمایندگی ما هم بایستی فکر و ذهنشان در اشل و قواره بین المللی باشد. اگر شاخص، معیار و ویژگی‌های شخصیتی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی نامزدها را در حد محله، قبیله، طایفه و شهر و از همه بدتر در حد کار اجرایی محدود کنیم بزرگ‌ترین ظلم را نه در حق محله بلکه در حق ملت ایران انجام داده ایم و این به این راحتی قابل جبران و بخشش نیست، برای اینکه انقلاب اسلامی بر اساس خواست محله و قبیله ای شکل نگرفته بلکه محله و قبیله همگی در ذیل ایران دوستی و اسلام خواهی شکل گرفته است پس شاخص شخصیتی و شخصی نامزدهای مجلس ما بایستی با این دوتا لنز عینک ما دیده شود که در تراز انقلاب اسلامی باشد.

وی بیان کرد: هر جامعه به اعتبار ویژگی‌های قانون سیاسی و نظام سیاسی موجود طبیعتاً برای ساختار حکومت و نیز مردم نقش و وظایفی را تعیین کرده و معمولا مهم‌ترین نقش و حضور مردم در هر جامعه در انتخاب و رای به قانون اساسی آن کشور خودش را نشان می‌دهد، طبیعتاً در کشور ما هم حضور مردم در عرصه‌های مختلف کلیدی و بنیادین بوده منجمله در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و بیرون آمدن نظام به نام جمهوری اسلامی ایران از دل انقلاب اسلامی از نقش آفرینی‌های اساسی مردم در این عرصه بوده است به عبارت دیگر ما برای نشان دادن نقش و حضور کلیدی مردم در صحنه آن را با اقدام و رفتار انتخاباتی می‌بینیم. البته در کشور ما در عرصه‌های مختلف انتخابات وجود داشته یعنی برای تمامی سطوح تصمیم گیری در کشور ما مسئولین مستقیماً و یا غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند.

ابراهیمی اظهار کرد: یکی از مصادر و مظاهر مهم نقش آفرینی حضور مردم در انتخابات، انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است. حضور مردم در صحنه انتخابات نشانه حیات، اقتدار و قدرت نظام سیاسی است و طبیعتاً نظام سیاسی برای استمرار خدمتگزاری خود مجدداً نیازمند حضور مردم، دریافت کمک و حمایت آنها است که آن را در قالب ساختارهای تعیین شده به شکل انتخابات فراهم می‌کند.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: بنابراین حضور مردم در انتخابات نشانه عقلانیت، اقتدار، قدرت و نشانه حریت و آزادگی تمام عیاریست که برای اهداف و آینده خودش تصمیم می‌گیرد. معمولا بین حضور در صحنه انتخاب و دریافت نتایج انتخابات رابطه متقابل وجود دارد. دریافت نتیجه انتخابات به شکل شیوه عملکرد، نحوه اقدام، تصمیم گیری و تصمیم‌سازی مدیران شکل می‌گیرد و به هر نسبتی که مدیران و مسئولین من جمله خود نمایندگان مجلس در راستای کمک به حل معضلات مردم و کمک به تحقق خواسته‌های مردم که مهم‌ترین خواسته‌های آن‌ها صیانت از انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های آن هست قرار بگیرند به همان نسبت مردم از نتایج عملکرد خودش بیشتر راضی خواهند بود و به استمرار این عملکرد با مشارکت حداکثری خودش پاسخ مثبت خواهند داد به عبارت دیگر از وقتی که مردم نتایج اقدامات خودشان را ببینند، انگیزه و رغبت بیشتر برای آنها ایجاد خواهد شد که برای تحکیم و تثبیت این جایگاه از نقش آفرینی مدیریتی به کمک و پشتوانه انتخابات در سطح ملی بیش از پیش حضور پیدا بکنند و این حضور را به واسطه حسابگری سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به منصه ظهور برسانند.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار