مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در میان همه مراکز و موسسات کشاورزی کشور با کسب رتبه نخست در تمام زمینه‌ها، به عنوان مرکز نمونه ملی در سال جاری انتخاب و معرفی شد.
کد خبر: ۱۱۵۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴ 26 February 2024

به گزارش تابناک اردبیل، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: این مرکز در سومین اجلاس سراسری روسای موسسات، پژوهشگاه، پژوهشکده، مراکز ملی و استانی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان مرکز نمونه کشوری در سال ۱۴۰۲ معرفی شد.
کمال شهبازی دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی توام با بهره‌وری را به عنوان یکی از مهم‌ترین محور‌های راهبردی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برشمرد و افزود: این موسسه خط مقدم پاسخگو بودن به حل مشکلات بخش کشاورزی است.
وی در تشریح دستاورد‌های ۲ ساله مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اظهار کرد: این مرکز طی ۲ سال اخیر در حوزه پژوهش، ۳۳۸ پروژه تحقیقاتی اجرا کرده و ۴۸۱ نشریه ترویجی و مقاله منتشر کرده و در معرفی ۵۳ رقم زراعی و باغی مشارکت داشته است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل همچنین معرفی ۱۵ ژنوتیپ امیدبخش را جزو برنامه‌های آتی این مرکز تحقیقاتی ذکر کرد و ادامه داد: ایجاد دهکده فناوری و نوآوری استان، انعقاد ۱۳ تفاهم‌نامه همکاری، اجرای ۱۱۰ هزار نفر روز دوره آموزشی و بیش از هزار برنامه ترویجی در راستای انتقال یافته‌های تحقیقاتی حکایت از تلاش جدی این مرکز در توسعه امور کشاورزی استان دارد.
شهبازی اظهار کرد: افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی درآمد‌های اختصاصی مرکز، تاسیس ایستگاه ملی سیب‌زمینی کشور، احداث گلخانه مدرن تحقیقاتی، سردخانه و آزمایشگاه مجهز و اخذ ۹۸ درصدی سند مالکیت تک برگی بخش دیگری از دستاورد‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل است.
وی اضافه کرد: تولید سه هزار و ۵۰۰ تن بذر استاندارد و گواهی شده، تولید ۳۴۰ هزار اصله نهال و نظارت بر تولید ۶۰ هزار تن محصولات زراعی و ۳۷۴ هزار اصله نهال از اقدامات شاخص در تولید محصولات فناورانه توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گردآوری ۲۱۸ گونه بومی گیاهان دارویی، نگهداری ۲۲ نفر شتر دوکوهانه و تدوین اطلس ذخایر ژنتیکی استان اردبیل را از جمله فعالیت‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در حوزه مدیریت و حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی استان ذکر کرد.
شهبازی افزایش اثربخشی و ضریب نفوذ دانش برای جهش تولید، توجه جدی به پایداری منابع آب و افزایش بهره‌وری آن، تنوع‌بخشی به ارقام زراعی و باغی با توجه به تغییرات اقلیمی، اصلاح الگوی کشت، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت زیرساخت‌ها را جزو برنامه‌های آتی این مرکز اعلام کرد.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار