در باب این رسم زیبا ساعت‌ها می‌شود صحبت کرد، اما امروز سخن و نگاه من روی دیگر سکه این سکه ارزشمند است و میخواهم از لزوم یک تغییر بنیادی در اجرای این سنت بگویم.
کد خبر: ۱۱۵۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲ 04 March 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،محمود سپهر؛ مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در یادداشتی نوشت:
روز‌های آخر زمستان را سپری میکنیم و به زودی بر روی سفره زیبای بهار به میهمانی طبیعت میرویم تا از دل نو شدن همه مظاهر طبیعی و خدادای ما نیز شروعی تازه را به لطف خداوند هستی بخش برای حرکت به جلو و تغییری از جنس بهتر شدن کلید بزنیم.
یکی از سنت‌های زیبای مردم در آستانه نوروز خانه تکانی است، برای همه ما خاطرات شیرین کمک به بزرگترهایمان ورقی ماندگار از صفحه عمرمان است. این رسم و توجه به نظافت همواره در تاریخ این دیار کهن مورد احترام بوده و نشانی از توجه ایرانیان به سلامت، نظافت، کار گروهی و تلاش مستمر برای بهتر شدن و بهتر بودن است.
در باب این رسم زیبا ساعت‌ها می‌شود صحبت کرد، اما امروز سخن و نگاه من روی دیگر سکه این سکه ارزشمند است و میخواهم از لزوم یک تغییر بنیادی در اجرای این سنت بگویم.
واقعیت این است با توجه به روند نگران کننده بارش‌ها در کشور و کاهش قابل محسوس بارش برف و باران در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تغییری از جنس مصرف درست و بهینه هستیم که اتفاقاً اگر نگاهی به رفتار گذشتگان بکنیم حتی در شستن، انتخاب ظروف و همه این موارد همواره سعی بر مراقبت از آب بوده و برای بسیاری از موارد، آبی غیر از آب شرب را در اولویت خود داشتند.
در سال‌های اخیر و به ویژه امسال که از نظر آماری در ۵۰ سال اخیر جزو کم بارش‌ترین‌ها بوده باید از این نعمت گرانبها مراقبت‌های ویژه‌ای داشت. با چند اقدام ساده می‌توان از هدر روی میلیون‌ها لیتر آبی که با زحمت و هزینه‌های سرسام آور به طرق مختلف و با ارزانترین بهاء برای مصرف آشامیدنی به دست می‌آید جلوگیری کرد.
برای شستن حیاط و جلوی منازل می‌توان با یک جارو و نهایتاً یک سطل کوچک آب این کار را انجام داد، قالیچه و پتو را میتوان به قالیشویی‌هایی که آب شرب استفاده نمیکنند یا اینکه دستگاه‌های اتوماتیک با مصرف آب کم دارند سپرد، برای شستن خودرو میشود به کارواش‌ها مراجعه کرد، البسه را باید توسط ماشین لباس شویی و در حالتی که ظرفیت آن تکمیل است شست و شو کرد یا اینکه اگر دستی میشوییم از شوینده‌هایی که زیاد کف نمیکنند و، اما تمیزی بهتری دارند استفاده کرد، موقع شستن ظرف‌ها و حمام نباید آب را باز و به حال خود رها گذاشت و موارد اینچنینی که رعایتشان ابداً کار سختی نیست.
ما هم مثل شما خانه تکانی داریم و نظافت، اما برای گذر بی دغدغه از تابستان به شدت کم آب ۱۴۰۳ میخواهیم "صزفه جویی در مصرف آب" را میهمان سفره هایمان بکنیم...
جان شما، جان آب...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار