مراسم افتتاح يازدهمين کنفرانس انرژی های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران در دانشگاه یزد با حضور جمعی از استادان، مدیران و کارشناسان شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور و دانشجویان، امروز چهارشنبه ۱۶ اسفندماه در دانشگاه یزد برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۵۷۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱ 07 March 2024
 
 
 
 
به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، دکتر بهزاد آسایی عضو هیات علمی بازنشسته دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مانا مهر انرژی نسیم در مراسم افتتاحیه این کنفرانس با تاکید بر جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران گفت: استانهای یزد، فارس و سیستان و بلوچستان ظرفیت خورشیدی فوق العاده‌ای در کشور دارند و یزد به تنهایی می‌تواند با انرژی خورشیدی کل برق کشور را تامین کند.
وی بر انرژی بادی نیز به عنوان مکمل انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: مشکلات برق و انرژی در  کشور از ۱۰ سال قبل هم پیش‌بینی می‌شد ولی تمهیدات خوبی برای پیشگیری اندیشیده نشد.
دکتر آسایی با بیان اینکه رفتن به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر یک الزام است، افزود: شرکت‌های برق منطقه‌ای، توزیع برق و دانشگاه‌ها باید به مبحث تولید انرژی‌های تجدیدپذیر وارد شوند این در حالیست که در انرژی‌های تجدیدپذیر ظرفیت‌های خوبی داریم ولی در بحث مشاوره در این زمینه ضعیف هستیم.
وی گفت: ظرفیت تولید انرژی خورشیدی چین ۵۵۰ گیگابایت در سال است و سالانه ۲۵۰ گیگابایت مصرف می‌کند در حالیکه ایران وضعیت مطلوبی در این زمینه ندارد.
دکتر آسایی به جمله تجدیدپذیر، رقابت پذیر نیست، انتقاد کرد و گفت: خودروی چینی برقی با ظرفیت‌های زیاد تا ۵ سال دیگر به ایران هم وارد می‌شود و باید برق آن را تامین کنیم در حالی که ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق داریم.
وی با اشاره به اینکه به تدریج برق در ایران ارزش خود را پیدا می‌کند، در راهکار تامین مالی پروژه‌های برق تجدیدپذیر عنوان کرد: دولت باید با کار کارشناسی اقداماتی انجام دهد که پیشنهاد می‌شود وام ارزی صندوق توسعه ملی، وام ریالی بانکها و صندوق‌های نوآوری برای پروژه‌های کوچک انجام شود.
 
شایان ذکر است؛ متن سخنرانی پروفسور محمد شاهیده‌پور استاد و رئیس دانشکده مهندسی برق مؤسسه فناوری ایلینویز آمریکا (به عنوان سخنران کلیدی این کنفرانس) نیز با موضوع Hydrogen and Renewable Energy for Low Carbon Operations به صورت آنلاین در این مراسم پخش شد.
 
گفتنی است برگزاری میزگرد تخصصی، نشست های ارائه مقالات و کارگاه‌های آموزشی از دیگر برنامه‌های این کنفرانس دو روزه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار