رئیس دانشگاه فرهنگیان استان یزد:
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان یزد با اشاره به اینکه تدوین برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دانشگاه فرهنگیان در دستور کار قرار گرفته گفت: این دانشگاه در راستای بهبود عملکرد خود در  زمینه تحول آفرینی حرکت خود را آغاز کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷ 13 March 2024

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، علی‌اکبر کریمی زارچی در نشست خبری با اصحاب رسانه یزد با گرامیداشت آغاز ماه مبارک رمضان اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان از یک طرف دانشگاه حاکمیتی و از سوی دیگر دانشگاه تمدن‌ساز، نسل‌ساز و معلم‌ساز است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم آینده 20 سال کشور را نگاه کنیم باید به الان دانشگاه فرهنگیان توجه داشته باشیم و در واقع اگر بخواهیم سمت و سوی 20 سال آینده نظام را بشناسیم، فضای حال حاضر این دانشگاه بیانگر آن است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان یزد با بیان اینکه وقتی به این صورت به این مجموعه نگاه کنیم اهمیت آن بیش از پیش مشخص می‌شود تصریح کرد: زمانی یک دانشگاه و یک مرکز آموزش عالی می‌تواند مبدا تحولات باشد که خودش متحول شده باشد.

کریمی زارچی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان نیاز به رشد و تعالی دارد و لازمه این مهم تحول است گفت: اگر بخواهیم دانشگاه فرهنگیان را متحول کنیم باید یک انقلاب خدمت را چه در حوزه سخت افزاری، اجرایی و عملیاتی و چه در حوزه تولید محتواهای علمی شاهد باشیم.

وی گفت: تقریبا در شش ماه گذشته دو راهبرد اساسی را مورد توجه قرار دادیم و به عنوان راهبرد اصلی تلاش کردیم به آن توجه داشته باشیم که شامل ترمیم گذشته و همچنین ترسیم آینده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان یزد در ارتباط با رویکرد ترمیم گذشته گفت: تلاش کردم نقاط ضعف و قوت فضای موجود دانشگاه فرهنگیان را شناسایی کرده و برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت حرکت کنیم که ماحصل آن چشم انداز می‌شود.

کریمی زارچی چشم انداز را لازمه رویکرد ترسیم آینده دانست و بیان کرد: در این حوزه تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دستور کار قرار گرفت و در سال آینده چشم انداز بلندمدت شش ساله دانشگاه نهایی و تصویب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تحولی که مورد نظر است هم باید حیطه سخت افزاری و هم در حوزه نرم افزاری محقق شود که در هر بخش هم موضوعات مهم و متعددی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان یزد حوزه های سخت افزاری را شامل تجهیزات و فضاهای محسوس و ملموسی دانست که در دانشگاه وجود دارد و باید نسبت به تکمیل و بهبود شرایط آن اقدامات لازم صورت پذیرد.

کریمی زارچی افزود: فضاهای نرم افزاری هم به معنای فضاهای علمی، کارشناسی و نکته‌های محتوایی است که باید کار اساسی علمی و کارشناسی روی آن صورت پذیرد؛ در این حوزه یک مثلثی در دانشگاه فرهنگیان باید مورد توجه قرار گیرد که اگر توجه صورت نپذیرد، تفاوت و تمایز دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه‌ها نمود پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان از سایر دانشگاه‌ها است و تفاوتی که سبب این تمایز شده این است که اگر در سایر دانشگاه‌ها،انتقال دانش مورد توجه است، در دانشگاه فرهنگیان دانش « انتقال دانش» هم توجه قرار می‌گیرد و اساسا نظام دانش آموزش محتوا هم همین است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان یزد خاطرنشان کرد: برای اینکه ما به این حوزه توجه داشته باشیم سه ضلع مثل که شامل دانش معلم، استاد و سرفصل‌ها و منابع درسی و آموزشی است باید مورد توجوه قرار گیرد که پایه و ریشه تحول در این دانشگاه و همچنین آینده کشور است.

کریمی زارچی ادامه داد: در حوزه دانشجو معلمان ما یک رسالت اصلی را برای خودمان در دانشگاه فرهنگیان تعریف کردیم که عبارت از آن است که این دانشگاه باید تربیت معلم دانا و توانا را برعهده داشته باشد؛ چرا که معلمی در کنار تمام مشاغل دیگر نیست بلکه یک فن و تخصصی است که هم نیاز به دانایی و هم به توانایی نیاز دارد.

وی گفت: یک معلم زمانی حرفه‌ای و تربیتی می‌شود که این دو بال دانشی و مهارتی را به صورت همزمان داشته باشد و در حقیقت اگر هر یک از این دو را نداشته باشد، یک پایه اصلی فن معلمی ضعف خودش را نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان یزد بیان کرد: محور حرکت‌های ما در دانشگاه طی ماه‌های اخیر، ایمان افزایی، دانش افزایی و مهارت افزایی بوده که البته این شروع کار است و برای سال آینده، بسته‌های منسجم و مستمر آموزشی و مهارتی را تدوین کردیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار