رئیس سازمان و مدیریت برنامه‌ریزی کردستان از افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات عمرانی استان در لایحه بودجه ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: این مهم ناشی از نگاه ویژه دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور به کردستان است.
کد خبر: ۱۱۵۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵ 13 March 2024

به گزارش تابناک کردستان، اکبر محمدی امروز (۲۳ اسفند ماه) در یازدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که به ریاست اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان، در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد، اظهار کرد: سالی که گذشت، سالی با رویداد‌ها و اتفاق‌های زیاد بود که با همراهی خوب همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در استان توانستیم آن را به‌صورت مناسب مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: از مراسم اربعین و استقبال از زوار امام حسین (ع) تا رویداد‌های فرهنگی مانند مراسم امت احمد، جشنواره موسیقی ملل، سومین سفر رئیس جمهوری و هیأت دولت به استان، راهپیمایی ۲۲ بهمن، انتخابات و ... همه به واسطه مشارکت بسیار خوب مردم و همراهی و همدلی مسؤولان کارنامه بسیار خوبی را برای دولت در این استان رقم زد.

رئیس سازمان و مدیریت برنامه‌ریزی استان کردستان با بیان اینکه در کنار این اتفاق‌های بسیار خوب فرهنگی، شاهد تحولات چشمگیر در بخش زیرساخت‌های عمرانی در استان بودیم، گفت: امسال در سفر دوم رسمی و سوم کاری رئیس جمهوری به استان بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان به قیمت روز، پروژه‌های مختلف عمرانی افتتاح شد.

محمدی بیان کرد: در هفته دولت شاهد بهره‌برداری و کلنگ‌زنی از پروژه‌های متعددی در استان بودیم که تحول بسیار خوبی را در این بخش ایجاد کرده است.

وی با اشاره به وضعیت اعتبارات عمرانی استان، گفت: در سالی که چند روزی به پایان آن باقی مانده است، اعتبارات استانی ۲۸۴۵ میلیارد تومان بود که با ردیف‌هایی که در طول سال ابلاغ شد به ۳۱۲۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان اظهار کرد: در زمینه تسویه بدهی، امسال برای دومین سال پیاپی اقدامات خوبی انجام شد و حدود ۲۸ میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومان تسویه شد و مصوبه مولدسازی ۱۵۰۰ میلیارد تومان هم روز گذشته ابلاغ شد که به ظرفیت اعتباری استان اضافه می‌شود.

محمدی درباره میزان تخصیص اعتبارات، بیان کرد: با تخصیص سه درصدی که دیروز ابلاغ شد، میزان تخصیص‌ها در مجموع به ۴۵ درصد رسید و ما منتظر تخصیص‌های جدید هستیم.

وی افزود: جدای از تمام پیگیری‌هایی که در طول سال انجام شد، همراه استاندار، در سازمان برنامه و بودجه کشور حضورپیدا کردیم و پیگیری‌ها هم نتایج خوبی به‌ویژه در حوزه هزینه‌ای داشته است.

او با تاکید بر اینکه در حوزه اعتبارات استانی و مصوبات سفر، منتظر تخصیص‌های جدید هستیم، گفت: در زمینه مصوبات سفر، مجموع تعهدات بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به تخصیص ۵۶۸۰ میلیارد تومانی سهم سازمان برنامه و بودجه از مصوبات سفر رئیس جمهوری، اظهار کرد: از ۴۷ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان، ۱۴ هزار و ۸۸۸ میلیارد تومان آن سهم سازمان برنامه و بودجه کشور است که تا کنون ۵۶۸۰ میلیارد تومان سهم سازمان برنامه بودجه از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهوری به استان تخصیص پیدا کرد.

محمدی بیان کرد: سال ۱۴۰۱ در مجموع ۲۷۴۰ میلیارد به‌صورت نقدی و ۱۰۳۴ میلیارد به‌صورت اسناد داشته‌ایم که امسال تا امروز ۲۱۹۴ میلیارد تومان نقد و ۲۰۸ میلیارد تومان اسناد داشته‌ایم، ۱۸۲ میلیارد تومان دیگر هم ۱۵ اسفند ماه ابلاغ شد و مانده تعهد ما تا پایان امسال ۵۳۷۴ میلیارد تومان است و مانده کلی تعهدات مصوبات سفر ۹۹۵۸ میلیارد تومان است.

وی در ادامه، گریزی هم به اعتبارات ملی سهم استان زد و گفت: امسال ۱۳۷۰ میلیارد تومان در قالب پروژه‌های ملی، ۲۷۴ میلیارد تومان پروژه‌های ملی استانی شده و ۶۷۱ میلیارد تومان از توازن به‌صورت ملی توزیع شده است.

محمدی با تاکید براینکه در بحث هزینه‌ای اعتبار استان ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود، افزود: براساس مجموع میانگین حقوقی که به‌صورت ماهانه پرداخت می‌شد ۸۳۵ میلیارد تومان از این میزان برای حقوق در نظر گرفته شد.

حل ۱۰۰ درصدی کسری اعتبار‌های هزینه‌ای در کردستان

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان بیان کرد: با توجه به بحث افزایش فوق‌العاده ویژه‌ای که اعمال شد و عملاً در قانون بودجه اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده بود، با کسری ۶۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از یک محل و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل دیگر مواجه بودیم که با پیگیری‌هایی که انجام شد تا امروز تقریباً تمام کسری حقوق تامین شده است و فشاری که روی سایر اعتبارات بود، از دوش دستگاه‌های اجرایی کم می‌شود.

رئیس سازمان و مدیریت برنامه‌ریزی کردستان اظهار کرد: احتمالاً تخصیص ما در مرحله نخست ۱۰۰ درصدی خواهد بود و در بحث هزینه‌ای برای نخستین‌بار تخصیص‌ها به ۱۱۰ درصد خواهد رسید.

محمدی با بیان اینکه همواره معترض بودیم مدل مبنای هزینه‌ای استان بد دیده شده است، از این رو خود استان مدلی را ارائه کرد، گفت: بر اساس خروجی مدل طراحی‌شده در سال آینده، در حوزه اعتبارات هزینه‌ای وضعیت بسیار مطلوبی خواهیم داشت. درحوزه اعتبارات عمرانی برای سال آینده براساس آنچه ابلاغ شده است، ۱۰۰ درصد افزایش اعتبارات را در استان خواهیم داشت.

رشد ۲ برابری اعتبارات عمرانی کردستان در ۱۴۰۳

وی با بیان اینکه مجموع اعتبارات عمرانی امسال حدود ۲۷۲۲ میلیارتومان بود و به بیش از ۵۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات عمرانی کردستان در سال ۱۴۰۳ نشان از نگاه ویژه دولت و سازمان برنامه و بودجه به استان کردستان دارد.

رئیس سازمان و مدیریت برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: سازمان و شورای برنامه‌ریزی به‌عنوان دستگاه تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باید از تمام موارد استان مطلع باشد و مکاتبه‌هایی که انجام می‌شود برای گرفتن تصمیم درست و شفاف‌تر است.

او با انتقاد از تعدادی از دستگاه‌های اجرایی که به‌موقع پاسخگوی مکاتبه‌ها نیستند، اظهار کرد: مکاتبه‌هایی که انجام می‌شود در خیلی از اوقات یا پاسخ داده نمی‌شود یا مطابق درخواست‌های انجام‌شده نیست.

وی با بیان اینکه مدیران باید هر سه ماه یک‌بار گزارش میزان جذب اعتبارات ملی خود را اعلام کنند، گفت: فقط ۱۱ دستگاه تا کنون اعتبارات ملی خود را ابلاغ کرده‌اند.

در پایان، رئیس سازمان و مدیریت برنامه‌ریزی استان کردستان بر لزوم ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌ها درباره شعار سال تاکید کرد و افزود: هیچ‌گونه کم‌کاری را قبول نخواهیم کرد و در ارزیابی دستگاه‌ها موضوع پاسخگویی به مکاتبه‌ها به‌عنوان یک مولفه اصلی لحاظ خواهد شد.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار