آستانه مبارکه بی‌بی زینب خاتون (س) مشهور به مزار کاهی در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بیرجند در خراسان جنوبی و در بخش مود شهرستان سربیشه، در منطقه‌ای سر سبز و خوش آب و هوا واقع شده است.
کد خبر: ۱۱۵۹۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸ 21 March 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، اگر در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، قصد سفر یک روزه دارید، آستانه مبارکه بی‌بی زینب خاتون سربیشه بهترین گزینه است، این مزار بر اساس اسناد و مدارک موجود، نسب ایشان به امام موسی کاظم بر می‌گردد و ایشان خواهر امام رضا (ع) هستند.

ویژگیهای حرم

بارگاه بی بی زینب خاتون  یا مزار کاهی سربیشه در زمینی به مساحت حدود بیست هکتار قرار گرفته است. ضریح مطهر این بقعه متبرکه مطلا بوده و با طرح ضریح مطهر امام رضا (ع) در سال ۱۳۸۳ ساخته و نصب گردیده است. در قسمت بالایی ضریح اسماء متبرک خداوند بر روی صفحه های مطلا حکاکی شده و به شکل زیبایی در چهار طرف ضریح نمایان است. در حاشیه بالایی ضریح آیاتی از سوره مبارکه انسان حک شده است. بقعه در مرکز دایره ای قرار گرفته که با ستون های اطراف خود محصور شده است. کف ساختمان، با سنگ مرمر سنگفرش شده است.

ساختار بنای امامزاده

این امامزاده دارای ۲۰ هکتار مساحت و از کشتارگاه و سرویس بهداشتی، پنج باب سوئیت دارای امکانات،۳۰ باب زائر سرا و ۱۹ عدد کانکس جهت اسکان زائرین تشکیل شده است. ضریح این بقعه متبرکه از جنس طلا و با طرح ضریح مطهر امام رضا (ع) در سال ۱۳۸۳ ساخته و نصب شده است. علاوه بر این ها در این مکان پارکینگی با به مساحت یک هزار و ۵۰۰ مترمربع نیز وجود دارد.

راه‌های دسترسی به مزار بی بی زینب خاتون

برای دیدار از این بنا باید خود را به شهرستان سربیشه برسانید و پس از اینکه به سربیشه رسیدید باید به سمت روستای کاهین حرکت کنید. برای سفر به کاهین می توانید از وسایل نقلیه موجود در شهر سربیشه که مقصدشان این روستا است، استفاده کنید.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار