رفع جدی مشکلات دیرینه استان خوزستان از جمله اولویت‌های آیت الله رییسی در نخستین روزهای تصدی ریاست جمهوری بود و هشت سفر استانی رییس جمهور به استان خوزستان از آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون موید این مساله است.
کد خبر: ۱۱۶۰۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰ 30 March 2024

تابناک خوزستان: در طول ۲ سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های دولت مردمی اقدام‌های شاخص و ارزشمندی در استان خوزستان به ثمر رسیده است و بخش عمده‌ای از مشکلاتی که سال‌های سال رنجی به رنج مردم می‌افزودند امروز با افتتاح ابرپروژه‌ها و طرح‌های زیرساختی کاهش یافته است.

با وجود اینکه بیش از نیمی از عمر دولت گذشته است اما نگاه و اهتمام دولت به استان خوزستان بیش از پیش شده و آخرین سفر رییس جمهور به استان خوزستان که اسفند ماه ۱۴۰۲ بود نشان داد که دولت سیزدهم دست از تلاش مضاعف نخواهد کشید و شتاب خدمت در این استان ادامه دارد.

مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در خوزستان طی سال ۱۴۰۲

بهره‌برداری پروژه ۲ خطه ریلی اهواز-اندیمشک

احداث خط دوم راه آهن اهواز به اندیمشک از جمله مصوبه‌های سفر اول رییس جمهور به خوزستان بود که ۷۰ کیلومتر از خط دوم این راه آهن در سفر هفتم رییس جمهور به خوزستان در ابتدای سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید.

دو خطه کردن راه آهن اهواز به اندیمشک از جمله طرح‌های مهم زیرساختی خوزستان بود که ۷۰ کیلومتر نخست این طرح از ایستگاه «شوش» تا ایستگاه «بامدژ» در محور اندیمشک به اهواز است که برای احداث آن ۴۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

۴۰ کیلومتر دیگر از این طرح در سفر هشتم رییس جمهور به بهره‌برداری رسید. این پروژه زیربنایی با هزینه کلی بالغ بر ۱۲۵۰ میلیارد تومان به اتمام رسیده است که علاوه بر افزایش ظرفیت انتقال مسافر و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، به ایجاد فرصت شغلی پایدار برای ۵۶۰ نفر نیز انجامیده است.

این پروژه قسمتی از طرح احداث خط دوم راه آهن اندیمشک – اهواز- بندر امام خمینی (ره) است

اجرای طرح ۲ خطه کردن مسیر راه آهن اندیمشک به اهواز به طول ۱۴۰ کیلومتر با اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است.

توسعه راه‌های استان

با توجه به اهمیت ترانزیت کالا و بار به کشور عراق، توسعه راه‌های مواصلاتی استان خوزستان از اهمیت بالایی برخوردار است با همت و پیگیری دولتمردان در سفر رییس‌جمهور به استان ۲۵ کیلومتر راه بین‌شهری در قالب هشت پروژه گوناگون با اعتباری بالغ بر ۴۳۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

همچنین سال گذشته عملیات اجرایی باند دوم جاده اهواز-خرمشهر به طول ۲۵ کیلومتر آغاز شد که پیش‌بینی می‌شود این طرح با اعتباری بالغ بر ۸۷۵ میلیارد تومان تکمیل و در اختیار مردم خوزستان قرار گیرد.

همچنین بیش از یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی خوزستان در دولت سیزدهم احداث و بهسازی شده است.

مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در خوزستان طی سال ۱۴۰۲

طرح‌های آبرسانی استان خوزستان

از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون برای رفع مشکلات آبرسانی خوزستان که یکی از زخم‌های کهنه مردم این دیار به شمار می‌رفت برنامه‌ریزی‌های متعددی صورت گرفت در سال نخست دولت مردمی ابر پروژه آب غدیر در مدار قرار گرفت و بخش عمده مشکلات بی‌آبی بسیاری از شهرها و روستاهای این استان برطرف شد.

احداث آبگیر و تصفیه‌خانه اندیمشک با ظرفیت ۴۰۰ لیتر بر ثانیه و ۳۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز، توسعه و تکمیل تصفیه‌خانه آب‌دار خوین (شهرستان شادگان) با هدف تولید، تصفیه و انتقال آب شرب با کیفیت به میزان ۱۳۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز، خطوط تامین آب کوی آزادگان و شهر سیاه منصور شهرستان دزفول به طول ۱۷ کیلومتر، تجهیز ۵ حلقه چاه منطقه کوپیته دزفول، تجهیز چاه‌های جدید کف علی شوشتر و تامین آب شرب پایدار برای این شهر و ۱۲ روستای تابعه، تامین میان مدت آب شرب با حجم سالانه ۶.۴ میلیون متر مکعب شهرستان لالی از محل منابع آب زیر زمینی با هدف تامین آب شرب شهرستان به میزان ۲۰۰ لیتر بر ثانیه و آبرسانی و پایدارسازی آب ۸۷ روستای استان با اعتبار ۳۹۰ میلیارد تومان از جمله برنامه‌هایی است که با هدایت دولت مردمی برای رفع مشکلات آب استان خوزستان انجام شده و در هشتمین حضور رییس‌ جمهور و اعضای هیات دولت در استان به بهره‌برداری رسیده است.

احداث و توسعه پست‌های انتقال و فوق توزیع، احداث خطوط انتقال و فوق توزیع به همراه تعویض مقره و هادی پرظرفیت و پروژه‌های فیبر نوری با ارزش ۳۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال از دیگر طرح‌هایی است که در خوزستان افتتاح شد.

۱۰ طرح مربوط به شرکت توزیع نیروی برق شامل توسعه و تامین برق شهری، روستایی، مسکن مهر و ملی، برق‌سانی به روستاها در شهرستان‌های دزفول، اندیمشک، باغملک و لالی، احداث شبکه‌های فشار متوسط هوایی و رینگ خطوط در شهرستان‌های ماهشهر، دزفول و ایذه، اصلاح و تامین روشنایی معابر، تعویض سیم به کابل خودنگهدار، توسعه و احداث شبکه‌های توزیع برق، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های توزیع برق با ارزش پنج هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال بهره‌برداری شدند.

هفت طرح نیز در بخش آب و فاضلاب شامل احداث و توسعه شبکه فاضلاب اهواز، احداث و اورهال ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب اهواز، احداث و توسعه شبکه فاضلاب شهرهای استان، احداث و بهینه‌سازی ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب شهرهای استان، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای استان، آبرسانی به ۶ شهر و ۵۹ روستا، بازسازی و توسعه ۸۹ کیلومتر شبکه توزیع آب شهرها و روستاها با ارزش ۱۷ و ۹۰۰ میلیارد ریال بهره‌برداری شد.

پروژه آبرسانی به شهرستان رامهرمز از "رود زرد کاید رفیع" به طول ۵۲ کیلومتر با همکاری سازمان آب و برق نیز از دیگر پروژه‌های بود که سال گذشته تکمیل و وارد مدار شد. با اجرای این طرح آب با فشار قابل توجهی و به میزان ۱۰ هزار متر مکعب در شبانه روز به مخزن این شهرستان منتقل می شود و مشکلات آب شرب این منطقه رفع شده است. این پروژه در منطقه کوهستانی با قطر ۸۵۰ تا ۷۰۰ میلیمتر اجرا شده است.

طرح آبرسانی به روستاهای گریز کریدی و شندی از توابع بخش مرکزی شهرستان کرخه خوزستان نیز سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید. با بهره برداری از این طرح مشکل آب شرب ۱۸۵ خانوار با جمعیتی بالغ بر یک هزار نفر برطرف شد. این طرح شامل احداث ایستگاه پمپاژ مجهز به سیستم گند زدایی(کلر زنی) با دبی ۱۲ لیتر برثانیه و اجرای ۵.۴ کیلومتر خط انتقال است.

طرح تأمین و انتقال آب به ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دشت لالی که موجب افزایش عملکرد و رونق محصولات کشت محصولات کشاورزی واشتغال پایدار در منطقه می‌شود، مورد بهره برداری قرار گرفت.

مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در خوزستان طی سال ۱۴۰۲

پیشرفت ۶۱ درصدی طرح جامع فاضلاب اهواز

طرح جامع فاضلاب اهواز که با هدف جلوگیری از پس‌زدگی فاضلاب و عدم تخلیه آن در رودخانه کارون و همچنین برگشت‌پذیری منابع آبی حاصل از تصفیه فاضلاب و با نگاه به سیاست‌ توسعه پایدار این شهرستان از سال ۱۳۷۲ آغاز شده بود، بخش عمده آن پس از ۳۰ سال و با انجام سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی به ثمر نشست.

با توجه به معضلات ایجاد شده در شبکه فاضلاب اهواز به ویژه پس از سیل سال ۱۳۹۸، مقام معظم رهبری تاکید بر پیگیری ویژه و اجرای هر چه سریعتر طرح مذکور داشتند؛ با روی کار آمدن دولت مردمی و انقلابی

سیزدهم و طی سفر رییس‌جمهور در مهرماه ۱۴۰۰ به استان، آیت‌الله رییسی دستور اجرای این طرح با زمانبندی سه ساله و تا پایان ۱۴۰۳ را دادند. اکنون با پیگیری مجدانه وزارت نیرو و همت مسئولان و متخصصان

کشورمان در استان خوزستان، این طرح در مدت ۲ سال تکمیل شده است. این مهم با تشکیل ۲۰۰ جبهه اجرایی در سطح کلانشهر اهواز محقق شده است به گونه‌ای که پیشرفت فیزیکی این طرح جامع از ۳۱ درصد به

۶۱.۵ رصد رسیده است و با افتتاح ایستگاه پمپاژ این طرح ملی، حذف ورود فاضلاب به رودخانه کارون از ۶ نقطه محقق می‌شود.

مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در خوزستان طی سال ۱۴۰۲

بهره‌برداری از مجتمع ۳۹۵ هکتاری پرورش میگو در هندیجان

مجتمع ۳۹۵ هکتاری پرورش میگو در شهرستان هندیجان سال گذشته با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این شهرستان به بهره‌برداری رسید

افتتاح طرح پرورش میگو در هندیجان باعث ایجاد اشتغال ۲۵۰ نفر شد و با توجه به قابلیت توسعه این طرح به مساحت ۶ هزار هکتار دستاورد بسیار مهمی در تولید آبزیان به شمار می‌رود و در تامین گوشت سفید استان نیز بسیار اثر گذار است.

تعداد مزرعه های این مجتمع ۱۰ مورد است که ظرفیت تولید سالانه آن ۹۰۰ تن میگو است. برای افتتاح این طرح ۳۰۰ میلیارد ریال از سوی دولت و ۷۷۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی تامین شده است.

مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در خوزستان طی سال ۱۴۰۲

رکورد زدن کشت و خرید گندم در خوزستان

تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم در مزارع خوزستان در سال زارعی گذشته یک رکورد تاریخی در کشور بود که برای این استان به ثبت رسید.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، باغی، دامی، شیلات و عسل، معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه زمین‌های زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

بهره‌برداری از نخستین طرح "آبیاری نوین زیرسطحی هوشمند"

نخستین طرح «آبیاری نوین زیرسطحی هوشمند» با حضور رییس جمهور در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر استان خوزستان به بهره‌برداری رسید.

در طرح مکانیزه هوشمند قطره‌ای - زیرسطحی، آبیاری به شیوه مستقیم انجام و به ریشه محصول می‌رسد؛ در واقع آب به سطح زمین داده نمی‌شود و رطوبتی که در کنار ریشه است موجب صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش میزان بهره وری و توزیع مناسب کود و سم می‌شود.

هزینه اجرای این طرح در هر هکتار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است که به صورت آزمایشی(پایلوت) در سطح ۱۱۸ هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت کارون اجرا شده است.

این پروژه در قالب ۲ مرحله(فاز) اجرایی می شود که مرحله اول آن در سطح هزار و ۴۰۰ هکتار و مرحله دوم نیز در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار اجرا خواهد شد.

مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در خوزستان طی سال ۱۴۰۲

بهره برداری از بزرگترین کارخانه آهن اسفنجی خاورمیانه در خوزستان

بزرگترین کارخانه آهن اسفنجی خاورمیانه با عنوان زمزم سه در اهواز و در مجموعه شرکت فولاد خوزستان با حضور رییس جمهور بهره‌برداری شد. این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف

تکمیل زنجیره تولید و تامین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشور وارد زنجیره تولید و به بهره برداری رسمی رسید.

قرارداد این پروژه در مهرماه سال ۹۸ بین شرکت فولاد خوزستان به عنوان کارفرما و شرکت فناور معادن و فلزات، به ارزش ۱۳۵ میلیون یورو منعقد شد.

هدف از اجرای این طرح، تولید سالانه یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن آهن اسفنجی است که با به ظرفیت رسیدن این کارخانه، شرکت فولاد خوزستان از خرید آهن اسفنجی به میزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن در سال بی نیاز می‌شود. با اجرای این پروژه ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ تا ۴۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار شده‌اند.

تفاوت نرخ خرید آهن اسفنجی و تولید آن در هر تن ۶۰ میلیون ریال است و در حال حاضر ظرفیت این کارخانه در هر ساعت ۲۲۰ تن است که میزان زیادی سودآوری دارد. این شرکت اولین تولیدکننده آهن اسفنجی در خاورمیانه و دومین پس از هند در جهان است.

مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در خوزستان طی سال ۱۴۰۲

بهره‌برداری از میادین نفتی سپهر و جفیر

بهره برداری از میادین نفتی سپهر و جفیر طی با دستور رییس جمهور و با قراردادی به میزان سرمایه‌گذاری ۲.۸ میلیارد دلار به مدت زمان ۲۰ سال و با میانگین تولید روزانه ۷۴ هزار بشکه نفت، به صورت رسمی آغاز شد.

میادین نفتی سپهر و جفیر در منطقه غرب کارون به فاصله ۶۰ کیلومتری متری از جنوب غربی شهر اهواز واقع شده است که در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت نفت برای توسعه میادین نفتی و افزایش تولید نفت، برنامه جامع توسعه و تولید از میادین نفتی سپهر و جفیر در شرکت ملی نفت ایران طرح‌ریزی شد که مسوولیت آن به شرکت مهندسی توسعه نفت از شرکت‌های فرعی شرکت ملی نفت ایران واگذار شد.

این ۲ میدان نفتی در استان خوزستان را می‌توان جوان‌ترین میدان‌های نفتی ایران دانست که با شروع به‌کار دولت سیزدهم استفاده حداکثری از ساخت داخل در توسعه آن، اولویت قرار گرفت.

میزان سرمایه‌گذاری در این طرح ملی معادل ۲.۸ میلیارد دلار است و مدت زمان قرارداد ۲۰ سال و با میانگین تولید روزانه ۷۴ هزار بشکه نفت در روز طی این ۲۰ سال خواهد بود.

میزان تولید بیشینه در این طرح ۱۱۰ هزار بشکه در روز است که این طرح با آغاز به کار دولت سیزدهم و پیگیری شرکت ملی نفت ایران و شتاب بخشی در اجرای طرح برای جبران عقب افتادگی‌ها با اتکا بر مدیریت، دانش و سرمایه ایرانی در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید.

بهره‌برداری از طرح توسعه میدان نفتی کبود

طرح توسعه میدان نفتی کبود زیرنظر شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در راستای طرح نگهداشت و افزایش تولید این میدان نفتی به بهره برداری شد.

این طرح در قالب یک بسته یکپارچه از طرح عملیات محور افزایش و نگهداشت تولید ۲۷ مخزن منتخب شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در منطقه پاعلم لرستان راه اندازی شد.

بر اساس این طرح با بهره‌برداری از پنج حلقه چاه، ظرفیت تولید به روزانه ۶ هزار بشکه نفت خام افزایش پیدا می‌کند و این طرح، کارکرد افزایش و نگهداشت تولید نفت را دارد.

 

مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در خوزستان طی سال ۱۴۰۲

بهره‌برداری از واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه

واحد گازی ۳۰۷ مگاواتی نیروگاه سیکل‌ترکیبی دوکوهه اندیمشک همزمان با سفر رییس‌جمهور به استان خوزستان با حجم سرمایه‌گذاری ۱۴۲ میلیون یورو به بهره برداری رسید.

نیروگاه سیکل‌ترکیبی دوکوهه با برخورداری از یک واحد گازی و یک واحد بخار به ظرفیت کل ۴۵۱ مگاوات یکی از جمله نیروگاه‌های با بهره وری بالای کشور به شمار می آید که عملیات احداث آن در دست اجراست.

عملیات ساخت این پروژه مهم به طور متوسط منجر به اشتغال ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار نفر به صورت غیرمستقیم شده است.

این نیروگاه با هدف تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور، بهبود پایداری شبکه برق در مناطق جنوبی و مرکزی کشور، افزایش متوسط بازده نیروگاه‌های حرارتی، صرفه‌جویی سوخت مصرفی به ازای هر کیلووات‌ ساعت انرژی تولیدی، انتقال دانش فنی و ساخت داخلی تجهیزات نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی با بازده بالا در شهرستان اندیمشک توسط دولت در حال احداث است.

نیروگاه سیکل‌ترکیبی دوکوهه از نوع کلاس اف با راندمان بالا و آخرین تکنولوژی روز دنیا توسط گروه مپنا احداث شده است.

مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در خوزستان طی سال ۱۴۰۲

افتتاح پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس

برای اجرای پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس، بیش از یک میلیون و ۳۳۸ هزار یورو اعتبار ارزی و بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شده است.

روزانه ۹۷ هزار بشکه گاز طبیعی معادل هفت هزار و ۳۱۸ تن گاز ان جی ال، ۶ هزار و ۶۴۹ تن گاز شیرین و ۴۱ تن گوگرد جامد در این پالایشگاه تولید می‌شود.

با اجرای این طرح زیست محیطی و جمع آوری و بازیابی گازهای مشعل‌های غرب کارون، علاوه بر خلق میلیاردها دلار ثروت، انتشار ‌co۲ تا ۱۵ میلیون تن کاهش می‌یابد.

اجرای پالایشگاه هویزه خلیج فارس، باعث کاهش ملموس آلودگی شهر اهواز و رهایی مردم این شهر از بارش‌های اسیدی می‌شود.

فعالیت پالایشگاه‌های گاز هویزه و بید بلند خلیج فارس منجر به ایفای حدود ٧٠ درصد تعهدات زیست محیطی بین‌المللی ایران طبق کنوانسیون‌های بین المللی (پاریس، ژنو و …) می‌شود.

پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس در جنوب حوزه نفتی جفیر و شمال حوزه نفتی یادآوران در ۶۰ کیلومتری شهر اهواز واقع شده و جزو طرح‌های نیمه تمام در استان بود.

بهره‌برداری از سه واحد جمع‌آوری گازهای همراه موسوم به ان جی ال ۳۲۰۰ و همچنین پیش تراکم ان جی ال‌های ۹۰۰ و ۱۰۰۰ بودند که ارزش سرمایه‌گذاری آنها ۱.۵ میلیارد دلار بود و به دلیل جذاب بودن این سرمایه‌گذاری و درآمد ۲ میلیارد دلاری آن، این سرمایه کمتر از یک سال بازگشت دارد.

با افتتاح فاز نخست ان جی ال ۳۲۰۰ و پیش تراکم ان جی ال ۹۰۰ و ۱۰۰۰ حدود ۲۵ میلیون مترمکعب گاز برای تزریق به شبکه گاز سراسری، تامین خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی‌ها، تزریق به میادین نفتی با هدف اجرای طرح‌های صیانتی و ازدیاد برداشت از میادین نفتی فراهم شده است.

این ۲۵ میلیون مترمکعب معادل یک فاز پارس جنوبی است و در شرایط ناتراز گاز و ضرورت و الزام به تامین گاز مورد نیاز مصرفی به ویژه در زمستان این طرح‌ها می‌توانند بسیار با اهمیت باشند ضمن اینکه دستاوردهای زیست‌محیطی این طرح‌ها برای خوزستان و استان‌های همجوار بسیار حائز توجه و اهمیت است.

طرح توسعه میادین مشترک نفتی از دیگر طرح‌ها است که حدود ۴۰ حلقه چاه از میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی درخوزستان به مدار تولید رسید و حدود ۴۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه شد.

ارزش این ۴۰ حلقه چاه که به میدان تولید آمده‌اند ۴۰۰ میلیون یورو است.

مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در خوزستان طی سال ۱۴۰۲

بهره‌برداری از فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون

بهره‌برداری از فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون در خوزستان به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار آغاز شد که راندمان آن حدود ۵۴ درصد است و کلاس توربین آن هم در نوع خود بالاترین راندمان را دارد.

این یعنی به اندازه ۵۴ درصد در سال می‌توانیم در مصرف گاز صرفه‌جویی و راندمان مصرف گاز را افزایش دهیم.

طرح‌های متعدی نیز در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از جمله افزایش ظرفیت فرآورش نفت نمکی در منطقه رامشیر خوزستان به میزان ۲۰ هزار بشکه و احداث پست برق ۴۰۰ کیلوولت ایثار به بهره برداری رسید که تولید برق را تقویت و برق مورد نیاز منطقه را تامین می‌کند.

مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در خوزستان طی سال ۱۴۰۲

افتتاح فاز یک مجتمع کشت و صنعت گروه صنعتی پاک چوب

با آغاز بهره‌برداری از فاز یک مجتمع کشت و صنعت گروه صنعتی پاک چوب برای یکهزار نفر به صورت مستقیم و بیش از هشت هزار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد شده است و قرار است با دستور رییس‌جمهور مبنی بر افزایش ۱۰ برابری ظرفیت تولید و اشتعال، در آینده نزدیک ظرفیت اشغال آن به بیش از ۱۰ هزار نفر برسد.

کشت و صنعت پاک چوب با هدف تکمیل زنجیره تامین، کاهش واردات و جلوگیری از خروج ارز از کشور اقدام به کاشت ۱۰۲ میلیون اصله نهال اکالیپتوس کرده که این امر علاوه بر توسعه فضای سبز و بهبود شرایط زیست محیطی، زیر ساخت لازم جهت تامین مواد اولیه بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین خط تولید ام‌دی‌اف منطقه با ظرفیت سالانه ۴۰۰ هزار متر مکعب را نیز فراهم کرده است.

تحقق ۶۳ هزار فرصت شغلی در خوزستان و احیای ۱۰۲ واحد تولیدی

در یک سال گذشته ۶۳ هزار شغل در استان از سوی دستگاه‌های اجرایی محقق شده است با توجه به این مهم استان خوزستان که رتبه سوم بیکاری در کشور را داشت از این رتبه به رتبه ششم تغییر پیدا کرد.

همچنین طی سال گذشته ۱۰۲ واحد تولیدی راکد در خوزستان فعال شد. اغلب واحدهای تولیدی راکد به دلیل مسائل مالی و نبود نقدینگی راکد شده‌ شودند که برای جذب منابع و بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید اقدامات مطلوبی صورت گرفته است.

رونمایی از سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان

سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان خوزستانی رونمایی شد. برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان در افق ۱۴۰۵ تدوین شده و در این زمینه خوزستان سیزدهمین استان کشور است.

در این برش برنامه عملیاتی برای رفع چالش‌های مهم استان در پنج بخش شامل تغییر در سبک زندگی اسلامی – ایرانی، تضعیف باورهای دینی، تضعیف فرهنگ عفاف و حجاب، تضعیف جایگاه و تاثیرگذاری مراجع فرهنگی و حاشیه‌نشینی ارایه شده است.

پایان عملیات اجرایی خانه هنرمندان خوزستان

آیین پایان عملیات اجرایی ساختمان خانه هنرمندان خوزستان نیز در سال گذشته با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار و جمعی از هنرمندان خوزستانی برگزار شد. کلنگ این مجموعه در سال ۸۱ به زمین زده شد اما سالها متوقف بود که سال ۹۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد طی سال های گذشته برای تکمیل خانه هنرمندان استان حدود ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شد اما بیش از نیمی از این اعتبار در ّدولت سیزدهم بوده که نشان از عزم جدی دولت برای افتتاح خانه هنرمندان بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار