در مقایسه با سال گذشته
کد خبر: ۱۱۶۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷ 09 April 2024

به گزارش خبرنگارتابناک گیلان ؛ وحید خرّمی مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان گفت: ذخیره فعلی آب در مخزن سد سفیدرود ۵۰۰ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۵ درصد کاهش یافته است.

وی همچنین از کاهش ۵۰ درصدی ذخیره آب پشت سد در بازه زمانی ۲۰ سال به دلیل کاهش تدریجی میزان بارش‌ها خبر داد و افزود: در سال‌های گذشته که میزان بارش برف و باران وضعیت مطلوبی داشت، در این موقع از سال ، بیش از هزار مترمکعب آب در مخزن سد سفیدرود ذخیره شده بود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان گفت: از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار‌های گیلان، ۷۰ درصد یعنی ۱۷۲ هزار هکتار مستقیم آبخور سد سفیدرود هستند.

وحید خرمی از وجود ۹ هزار هکتار آب بندان در استان خبر داد و افزود: این آب بندان‌ها که به عنوان یک منبع کمکی برای تامین آب در فصل کشاورزی استفاده می‌شوند، هم اکنون آبگیری شده و برای آبیاری شالیزار‌ها آماده شده اند.

مدیرعامل آب گیلان با بیان اینکه برای تسهیل آبیاری شالیزار‌ها، هر سال ۵۰۰ کیلومتر از کانال‌ها و انهار اصلی استان لایروبی می‌شود، گفت: تاکنون ۳۰۰ کیلومتر از این کانال‌ها لایروبی شده و عملیات لایروبی تا قبل از آبگذاری کانال‌های کشاورزی به پایان خواهد رسید.

وحید خرمی همچنین به شالیکاران توصیه کرد: برای سهولت جاری شدن آب در انهار کشاورزی و جلوگیری از هدررفت آب، کشاورزان باید انهار بین مزارع خود را سنتی و با ابزار دستی پاکسازی کنند که با این کار از هدررفتن حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در بین مزارع جلوگیری می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار