در قالب طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در نواحی شهر تهران قرار است آسیب‌های از جمله متکدیان، معتادین متجاهر، جمع‌آوری پسماند خشک غیر مجاز و دستفروشان ساماندهی شوند.
کد خبر: ۱۱۶۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲ 17 April 2024

به گزارش تابناک تهران، جلسه طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در نواحی شهر تهران این بار در منطقه ۷ با حضور سید محمد فیاض؛ مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران، عبدالمجید رحمانی؛ دبیر مرکز رصد پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران، شهردارمنطقه ۷ برگزار شد.

در ابتدای جلسه نصراله آبادیان؛ شهردار منطقه ۷ ضمن تاکید بر اینکه طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی با همه توان در منطقه ۷ در حال اجراست به ارائه گزارشی از فعالیت‌های اجرا شده در این منطقه پرداخت و گفت: شناسایی کلونی‌ها و پاتوق‌های تجمیع افراد جامعه هدف، تامین گشت حامی شهر و اتوبوس، ناامن سازی معابر و چهارراه‌ها، از حیث حضور و فعالیت افراد جامعه هدف، اجرای طرح ساماندهی کلونی‌ها و پاتوق‌های ویژه شهر تهران توسط واحد گشت فوریت‌های اجتماعی سازمان، مراقبت دائمی از نقاط آسیب نواحی به منظور صیانت از معابر، میادین و کلونی‌های پاکسازی شده، بهسازی فضا‌های بی دفاع شهری و پاتوق‌های تجمیع مددجویان جامعه هدف، شناسایی زباله‌گرد‌ها و محل دپوی ضایعات، شناسایی مراکز غیرمجاز و فروش ضایعات تنها بخشی از اقدامات منطقه در فرآیند اجرایی شناسایی بود.

در ادامه سید محمد فیاض؛ مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران ضمن تشریح روند وظایف دستگاه‌های اجرایی مرتبط با طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی افزود: این طرح باید در سه قالب گشت مشترک شهربان و نواحی، گشت پسماند و گشت آسیب‌های اجتماعی در مناطق اجرا شود.

مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه گشت شناسایی و مستندسازی، اطلاع به گشت‌های اجرایی ذیربط، ضبط و تحویل بار به ایستگاه‌های میانی از وظایف گشت مشترک شهربان و نواحی و همچنین جمع‌آوری و مستندسازی ضبط و تحویل بار به ایستگاه میانی، ارجاع عوامل به گشت‌های آسیب و توقیف و برخورد قضایی و انتظامی از وظایف گشت پسماند خواهد بود، گفت: اجرای مراحل جمع‌آوری زباله‌گرد‌ها و خودرو‌های غیر مجاز در چهارگام انجام می‌پذیرد.

فیاض افزود: در گام اول توسط شهردار ناحیه محل‌های غیرمجاز دپوی پسماند در محدوده ناحیه شناسایی و پس از انجام مستندسازی، مراتب جهت اخذ حکم قضایی به شهردار منطقه ارسال می‌شود، سپس در گام دوم باید با راه‌اندازی گشت حریم‌بان در هر ناحیه و در دو شیفت کاری جهت مشارکت در طرح و انجام گشت‌زنی و جمع‌آوری و اطلاع‌رسانی درباره محل‌های حضور زباله‌گرد‌ها و خودرو‌های غیرمجاز به واحد‌های گشت پسماند صورت می‌پذیرد.

مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه راه‌اندازی ۲۵ واحد گشت پسماند در دو شیفت با همراهی ضابطین قضایی یگان حفاظت توسط سازمان مدیریت پسماند جهت جمع‌آوری زباله‌گرد‌ها و توقیف خودرو‌های غیرمجاز حمل پسماند بر اساس احکام مطرح شده در گام سوم در صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با تشریح گام چهارم این طرح تأکید کرد؛ در صورت اثبات و احراز وابستگی عوامل زباله‌گرد و خودروی غیرمجاز حمل پسماند با پیمانکار طرف قرارداد با مجموعه شهرداری، در اسرع وقت برخورد قانونی با متخلف انجام خواهد شد.

در ادامه عبدالمجید رحمانی دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران به تشریح چگونگی راه‌اندازی طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت رسیدگی و کاهش مباحث مرتبط با آسیب‌های اجتماعی، نیازمند هماهنگی و همکاری بین بخشی سازمان‌ها و نهاد‌های ذیربط هستیم.

رحمانی با اشاره به اینکه به منظور ساماندهی بصری شهر تهران در بحث متکدیان، معتادین متجاهر، جمع‌آوری پسماند خشک غیر مجاز و دستفروشان، در یک اقدام اصولی، باید چهره پایتخت اصلاح شود، افزود: طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی زمانی در شهر تهران به نتیجه مطلوب و دلخواه خواهد رسید که حمایت و همراهی تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های متوالی را به دنبال داشته باشد.

دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی شهر تهران خاطرنشان کرد: از مجموعه کار‌هایی که در این طرح دنبال می‌شود؛ بحث ساماندهی مشاغل و زباله‌گرد‌ها با معاونت خدمات شهری است. بحث متکدیان، معتادان متجاهر، کودکان کار و خیابان و ساماندهی بی‌خانمان‌ها هم با سازمان خدمات اجتماعی است که ذیل معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران باید کار را دنبال کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار