بسته خبری ویژه تابناک یزد:
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛"ورزشگاه بزرگ یزد؛ طرحی در سایه،هزینه‌های بالا برای کشتار اندک در یزد،جک استراو با چه هدفی به یزد سفر کرده است ونماینده یزد:عمری باقی بماند حتما کاندید انتخابات مجلس دهم می شوم"رصد‌خانه امروز تابناک یزدرا تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶ 22 October 2015
ورزشگاه بزرگ یزد؛ طرحی در سایه
شروع بدون حساب و کتاب طرح‌های عمرانی در دولت گذشته، به بر جای گذاشتن میراث طرح‌های نیمه‌تمام در کشور منجر شده که از جمله این طرح‌های نیمه‌تمام در استان یزد ورزشگاه بزرگ یزد است.
اما مشکل طرح ورزشگاه بزرگ یزد تنها کمبود اعتبار نیست. این طرح که فارغ از کمبود اعتبار در کشور آغاز شده حتی فاقد مصوبه ماده215 برای جلب اعتبارات ملی است و همین موضوع باعث شده است که تامین اعتبار این طرح بزرگ ورزشی به صورت پازل و در قالب تعریف طرح‌های کوچک‌تری دنبال شود.
در طرح ورزشگاه بزرگ یزد بیش از 40‌فضای ورزشی جانمایی شده است، اما این روزها این طرح در حال قطعه‌قطعه شدن است تا شاید بتوان در قالب طرح‌های کوچک‌تری از جمله ساخت سالن ورزشی، استخر، پیست‌های مختلف و غیره برای آن اعتبار جذب کرد وگرنه جذب اعتبار برای طرحی که برای تکمیل آن به بیش از 100‌میلیارد تومان اعتبار نیاز است، از محالات به نظر می‌رسد.
در شرایطی که سرانه 62 سانتی‌متری فضاهای ورزشی، استان را در زمره شش‌استان برتر کشور قرار داده سهم ناچیز شهر یزد، کمترین سرانه فضاهای ورزشی استان را به این شهر اختصاص داده است.
قطعا بهره‌برداری از فضاهای ورزشی مجموعه بزرگ ورزشی یزد، تاثیر بسزایی در افزایش این سرانه دارد اما مدیرکل ورزش و جوانان استان عقیده دارد که اگر بخواهیم ورزشگاه بزرگ یزد را به طور کامل به بهره‌برداری برسانیم به اعتباری 100‌میلیارد تومانی نیاز است اما می‌توان فضاهای نیمه‌کاره آن را با 8‌میلیارد تومان تکمیل کرد.
«مسعود شریعتی» می‌افزاید: با توجه به وضعیت نامناسب اعتبارات دولتی، طرح جدیدی در مجموعه بزرگ ورزشی شهر یزد آغاز نمی‌شود و تمام تلاش اداره کل ورزش و جوانان استان، تکمیل طرح‌های نیمه تمام این مجموعه است.
وی ادامه می‌دهد: امسال برای اولین‌بار در تاریخ ورزش استان، مصوبه خاصی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام این مجموعه گرفته شد و در پاسخ به درخواست 5 میلیارد تومانی استان برای تکمیل آن، با پرداخت 2 میلیارد تومان اعتبار ویژه به این مجموعه ورزشی موافقت و اعتبار آن ابلاغ شده است.
این مسئول یکی از نقایص شروع به ساخت این مجموعه بزرگ ورزشی را نگرفتن مصوبه کمیسیون ماده 215 برای دریافت اعتبارات ملی عنوان می‌کند و می‌افزاید: این طرح هیچ ردیفی برای دریافت اعتبارات ملی ندارد از این رو مجبور شدیم به صورت طرح به طرح، تکمیل آن را دنبال کنیم.
شریعتی از جمله طرح‌های نیمه تمام این مجموعه بزرگ ورزشی را ساخت پیست‌های سرپوشیده دو میدانی و دوچرخه‌سواری معرفی می‌کند و می‌افزاید: تنها برای تکمیل این 2 پیست 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی با تاکید بر این‌که در دولت جدید با جذب اعتبارات ملی و استانی برای تکمیل برخی از طرح‌های ورزشی این مجموعه تلاش شده است، ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد که با تخصیص 8 میلیارد تومان بتوانیم بقیه طرح‌های نیمه تمام مجموعه بزرگ ورزشی شهر یزد به جز پیست‌های سرپوشیده را تکمیل کنیم.


رئیس گروه نظارت فنی بر سالن‌های ورزشی استان نیز درباره طرح ورزشگاه بزرگ یزد می‌گوید: این طرح شامل 40‌فضای ورزشی است که عملیات عمرانی 11‌فضای ورزشی آن در حال انجام است.
«سعید شریفی‌فرد» می‌افزاید: پیست دوچرخه‌سواری سرپوشیده با 35‌درصد پیشرفت فیزیکی، سالن دو میدانی سرپوشیده با 10‌درصد پیشرفت فیزیکی و پیست موتوسواری با 65 درصد پیشرفت فیزیکی در این مجموعه در حال ساخت است.
وی پیشرفت فیزیکی سایت تیراندازی مجموعه بزرگ ورزشی شهر یزد را 20‌درصد اعلام می‌کند و می‌گوید: تاکنون 3‌باب سالن ورزشی در این مجموعه ساخته شده و سالن چهارمی نیز با پیشرفت 60‌درصدی در حال ساخت است.
این مسئول همچنین از ساخت 2‌باب استخر شنا در این مجموعه خبر می‌دهد و می‌افزاید: یک استخر شنای دیگر نیز با پیشرفت 65 درصد در حال ساخت است.
شریفی‌فرد ادامه می‌دهد: با توجه به تخصیص اعتبارات درخواستی استان به این مجموعه، امیدواریم کار ساخت سالن ورزشی و استخر شنای نیمه کاره ورزشگاه بزرگ یزد به پایان برسد.
وی با بیان این‌که مجموعه ورزشگاه بزرگ یزد با 142هکتار وسعت در حاشیه جاده کنارگذر یزد در حال ساخت است، می‌گوید: عملیات ساخت این مجموعه از سال86 آغاز شده است و تکمیل آن از محل اعتبارات استانی دنبال می‌شود.

به گزارش روزنامه همشهری ،مدیر کل ورزش و جوانان استان اعلام می‌کند: 80 طرح نیمه تمام ورزشی در استان وجود داشت که ساخت 40 طرح نیمه تمام آن با جذب اعتبار در دولت جدید، فعال شد. «مسعود شریعتی» می‌افزاید: سال گذشته عملیات ساخت 9 طرح از طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی استان به پایان رسید و امیدواریم 7 طرح نیز در سال جاری تکمیل شود. وی با اشاره به اتمام 2 طرح نیمه تمام ورزشی در سال جاری این طرح‌ها را شامل سالن‌های ورزشی روستاهای سخوید در شهرستان تفت و فتح‌آباد در شهرستان خاتم معرفی می‌کند. این مسئول می‌گوید: امسال 5 طرح نیمه تمام ورزشی دیگر از جمله سالن‌های ورزشی روستاهای ده عرب و اسفندآباد در شهرستان ابرکوه، احمدآباد جلگه بهاباد، سالن ورزشی و استخر شنای مجموعه بزرگ ورزشی یزد به بهره‌برداری خواهد رسید.

هزینه‌های بالا برای کشتار اندک

نصب بنر واگذاری کشتارگاه صنعتی یزد در شهر ازسوی شهرداری و در شرایطی که متقاضیان در تلاش برای دریافت مجوز برای ساخت کشتارگاه‌های صنعتی جدید در شهرهای مختلف استان هستند، سوال برانگیز است؛ چرا که کشتارگاه صنعتی شهر یزد ظرفیت تامین تمام گوشت مورد نیاز استان را دارد، اما هرگز در این ظرفیت کشتار نکرده است.
مسئولان شهرداری بارها و بارها اعلام کردند تا زمانی که مسئولان استان برای تعطیل کردن کشتارگاه‌های سنتی تلاش نکنند قطعا ظرفیت‌ کشتارگاه صنعتی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد اما گویا گوش هیچ کس به این حرف‌ها بدهکار نبوده و نیست. شهرداری در نهایت با توجه به فشارهای بانک پرداخت‌کننده تسهیلات برای ساخت کشتارگاه، چوب حراج به این واحد مکانیزه و صنعتی زده تا شاید از محل فروش آن، بدهی بانک تسویه شود. در طول این مدت هیچ تلاشی برای بازپرداخت اقساط وام صورت نگرفته و تسهیلات 2/4‌میلیارد تومانی با بهره و دیرکرد تسهیلات اکنون به 12‌میلیارد تومان رسیده و بانک عامل، شهرداری یزد را تهدید کرده است که اگر تسهیلات بازپرداخت نشود، کشتارگاه را خواهد فروخت. حرف و حدیث‌های زیادی درباره دلایل موفق نبودن کشتارگاه صنعتی یزد مطرح است که از جمله آن جانمایی نادرست، مدیریت ضعیف شهرداری، صنعتی نبودن مراحل کشتار و... است.

اما شهردار یزد اصلی‌ترین دلیل موفق نبودن این کشتارگاه صنعتی را عمل نکردن دولت به تعهداتش برای تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی عنوان می‌کند و می‌افزاید: شهرداری سرمایه‌گذاری برای ساخت کشتارگاه را متعهد شد و به تعهدات خود هم عمل کرد.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» می‌گوید: کار ساخت این کشتارگاه در سال 84 با پرداخت تسهیلات دولتی و مشارکت شرکت پشتیبانی امور دام، اتحادیه صنف قصابان، شهرداری و سازمان همیاری شهرداری‌ها، ‌آغاز شد. وی ادامه می‌دهد: الزامات قصاب‌ها به رعایت شرایط کشتار در کشتارگاه صنعتی از جمله کشتار از سوی سلاخ و نگهداری 24 ساعته گوشت در سیستم پیش‌سرد و از همه مهم‌تر طی مسافت 45 کیلومتر از مرکز شهر به محل کشتارگاه موجب شد که استقبال از کشتارگاه صنعتی رفته رفته کاهش یابد. این مسئول می‌افزاید: به این ترتیب بخش عمده‌ای از کشتار شهر یزد با تعطیل شدن کشتارگاه سنتی مرکز استان به کشتارگاه سنتی مهریز سوق داده شد، چراکه فاصله این کشتارگاه تا مرکز استان به مراتب کمتر از فاصله شهر یزد تا کشتارگاه صنعتی است.
وی با تاکید بر جانمایی نادرست محل ساخت کشتارگاه از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان، می‌گوید: به این ترتیب تنها کشتارگاه سنتی که در استان تعطیل شد کشتارگاه تفت بود که البته دام‌های این شهرستان در حال حاضر به صورت زیرزمینی در باغ‌ها کشتار می‌شوند.
شهردار یزد با اشاره به ورود ناموفق سازمان دامپزشکی استان برای برخورد با کشتارگاه‌های سنتی طی 2تا‌3‌مرحله، می‌افزاید: کشتارهای سنتی دام، کشتارگاه صنعتی یزد را بیش از پیش از رونق انداخت و از بازدهی آن کاست. وی تاکید می‌کند: دولت برای این‌که عمل نکردن به تعهدات نمود نیابد و خود را تبرئه کند، مدیریت شهرداری کشتارگاه را زیر سوال می‌برد؛ در حالی که کشتارگاه‌های سنتی، عامل اصلی ناموفقیت کشتارگاه صنعتی استان است. عظیمی‌زاده با بیان این‌که کشتارگاه صنعتی استان توان رقابت با واحدهای سنتی را ندارد، می‌گوید: این در حالی است که شاهد صدور مجوزهای جدید برای ساخت کشتارگاه‌های جدید صنعتی در استان هستیم و کشتارگاه‌های سنتی میبد و اردکان نیز نیمه صنعتی شده است. وی تاکید می‌کند: به این ترتیب کشتارگاه صنعتی استان در آستانه تعطیلی است؛ چرا که شهرداری توان پرداخت هزینه‌های سنگین و همچنین بازپرداخت تسهیلات را ندارد.

معاون اداری مالی شهرداری یزد درباره دلایل برگزاری مزایده برای واگذاری تنها کشتارگاه صنعتی استان می‌گوید: حمایت نکردن از این کشتارگاه صنعتی و تعطیل نکردن کشتارگاه‌های سنتی، عامل اصلی تصمیم شهرداری برای واگذاری این کشتارگاه است.
«سیدعلی مشتاقیون» می‌افزاید: تسهیلات دولتی که برای ساخت این کشتارگاه دریافت شده، هنوز بازپرداخت نشده و در حال حاضر شهرداری به شدت از سوی بانک عامل تحت فشار است و مصوبات سفرهای اول و دوم هیات دولت قبل مبنی بر بخشودگی جرایم و دیرکرد این تسهیلات نیز اجرا نشده است.
وی ادامه می‌دهد: این کشتارگاه از مصوبات دولت هشتم در سال84 بود که برای تامین بهداشت گوشت قرمز و عرضه گوشت بهداشتی بین مردم در دستور کار دولت قرار گرفت و مشمول دریافت تسهیلات دولتی شد.
این مسئول هم مکان‌یابی نادرست این کشتارگاه را تایید می‌کند و می‌گوید: مقاومت قصاب‌ها و اصرار آنها به کشتارگاهی سنتی، در شرایطی که کشتار صنعتی بدون حضور قصاب و بر اساس خط کشتار مشخص، انجام می‌شود، مزید بر ناموفق بودن این کشتارگاه شد. مشتاقیون می‌افزاید: یکی از دلایل همراهی نکردن قصاب‌ها، تمایل آنها به عرضه گوشت بعد از کشتار در قصابی‌ها بود؛ در حالی که بر اساس سیستم صنعتی کشتار، گوشت باید یک روز بعد از کشتار در سیستم پیش‌سرد نگهداری شود. وی با اشاره به مزایای نگهداری از گوشت در سیستم پیش‌سرد می‌گوید: از بین رفتن ویروس‌ها و میکروب‌های حامل بیماری به ویژه بیماری تب کریمه کنگو و همچنین بالا رفتن ارزش غذایی گوشت مزیت‌هایی بود که هرگز به چشم مردم و قصابان نیامده است.


معاون اداری- مالی شهرداری یزد با اشاره به ملاحظات سیاسی و اجتماعی مسئولان استان برای تعطیل کردن کشتارگاه‌های سنتی، تاکید می‌کند: شهرداری از حمایت‌های مکرر مالی از کشتارگاه برای رونق آن خسته شده و توان پرداخت هزینه‌های سنگین نگهداری این کشتارگاه را ندارد. وی با اشاره به هزینه‌های سنگین فعالیت سردخانه کشتارگاه برای فعال کردن سیستم پیش‌سرد می‌افزاید: زمانی که کشتار کم است، روشن نگه داشتن سردخانه دیگر مقرون به صرفه نیست.
به گزارش روزنامه همشهری،مشتاقیون انتقادات کارشناسان بهداشت را نسبت به عملکرد این کشتارگاه صنعتی در شرایطی که کشتارگاه‌های سنتی در غیربهداشتی‌ترین شرایط دام را کشتار می‌کنند برنمی‌تابد و می‌افزاید: ظرفیت کشتارگاه صنعتی یزد در هر شیفت کاری، کشتار هزار راس دام است؛ یعنی این کشتارگاه در 3 شیفت کاری می‌تواند 3هزار راس دام کشتار کند. وی با اشاره به کشتار روزانه 500 راس دام در این کشتارگاه می‌گوید: در این شرایط مسئولان استان مدعی هستند که به همه درخواست‌ها برای ساخت کشتارگاه صنعتی پاسخ مثبت خواهند داد و سرانجام کشتارگاه‌های استان نیز به سرانجام صنعت کاشی و سرامیک تبدیل خواهد شد.
معاون اداری- مالی شهرداری یزد مصرف گوشت استان را روزانه 2500 راس دام اعلام می‌کند و می‌افزاید: اگر کشتارگاه صنعتی استان حمایت شود، نه تنها گوشت مورد نیاز استان بلکه استان‌های همجوار را نیز تامین می‌کند، اما متاسفانه این اتفاق هرگز رخ نداده است.


جک استراو با چه هدفی به یزد سفر کرده است؟
جک استراو وزیر اسبق امور خارجه انگلیس طی سفری شخصی به اتفاق خانواده خود در یزد حضور یافته است.
 
این دیپلمات سرشناس انگلیسی پس از ورود به ایران، مسیر تهران به یزد را با قطار پیموده و به خانواده خود گفته است در این سفر حدود 100 عکس را از مردم و جامعه صلح طلب ایرانی تهیه خواهم کرد.
 
وی شب گذشته در شهرستان تفت حضور یافت و امروز نیز به شهرستان میبد یزد سفر کرد.
 
جک استراو بعلت شخصی بودن سفر، دیداری با مسئولان استان یزد نخواهد داشت. برخی حضور وی را در یزد بخاطر دعوت دانشگاه یزد اعلام کرده بودند که روابط عمومی دانشگاه این مطلب را تکذیب کرد.


نماینده یزد:عمری باقی بماند حتما کاندید انتخابات مجلس دهم می شوم
نماینده مردم یزد و اشکذرگفت:اگر عمری باقی بماند در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندید خواهم شد.
محمد صالح جوکار درگفتگوی اختصاصی با تابناک یزد افزود: فعلا مد نظرم کاندید شدن از حوزه انتخابیه یزد و اشکذراست.

وی در ادامه به مهمترین اقدام خود درمجلس نهم اشاره کرد و گفت:بحث پیگیری انتقال آب به استان یزد یکی از مهمترین اقداماتی بود که در این مدت انجام شد.

به گفته این نماینده مجلس،یزدی‌ها به آب نیاز دارند و آن را هدر نمی‌دهند.

جوکارتصریح کرد که برای تامین آب شرب این استان مناسب ترین گزینه انتقال آب است.





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار