حال این روزهای آب در همدان خوب نیست و تشنگی زمین رنج ‌آور شده به طوری که دل زمین با هر قطره‌ ای که بر زمین می ‌افتد، می ‌لرزد.
کد خبر: ۱۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵ 09 March 2015

حال این روزهای آب در همدان خوب نیست و تشنگی زمین رنج ‌آور شده به طوری که دل زمین با هر قطره‌ ای که بر زمین می ‌افتد، می ‌لرزد.

به گزارش فارس ؛ قطره قطره «آب» از چنان اهمیتی برخوردار است که آن را مایه حیات نامیده‌ اند، این واژه، ارزشی دارد که زندگی از آن سرشار شده و نبودش یک روز را مختل می‌ کند چه برسد به یک عمر زندگی!

روزهای زمستان در حال گذر است و چشم همه ما همچنان رو به آسمان است تا بارش نعمت الهی را شاهد باشیم اما با کمبود بارشی که در استان طی امسال مواجه بودیم، چاره ‌ای جز مدیریت مصرف و صرفه‌ جویی نیست.

این روزها با نزدیک شدن ایام نوروز ماشین ‌ها، حیاط و کوچه‌ ها، مقابل درب منازل و مغازه‌ ها و همه و همه هوای شستن کرده ‌اند و اصلاً به این موضوع که این آبی که برای موارد غیر ضروری مصرف می ‌شود می ‌تواند چندین تشنه را سیراب کند، توجهی نمی ‌شود!

در اینکه پاکیزگی کوچه، مغازه، منزل، ماشین و... مهم است، شکی نیست اما آیا راهی بدون استفاده بیش از حد آب شرب برای این امر وجود ندارد؟

سال گذشته با کاهش نزولات آسمانی کمبود آب و خشکسالی همدان شدت یافت و مسئولان آب با مدیریت در مصرف آب سد اکباتان و آبرسانی از چاه‌ های اجاره‌ای و رودخانه‌ ها توانستند بدون قطعی تابستان همدان را سپری کنند.

بار دیگر امسال زمستان خشکی را سپری کردیم، مسئولان استان معتقدند با کمبود بارش در چند سال اخیر وضعیت آب بحرانی است و باید مدیریت مصرف همچنان سرلوحه مشترکان آبفا قرار گیرد.

این در حالی است که هنوز شاهد شست ‌وشوهای  بی‌ مورد در برخی منازل، شست ‌وشوی خودروها با آب شرب، شستن کوچه ‌ها و مغازه‌ هایی هستیم که گویا هنوز صدای بی‌آبی به گوششان نخورده یا از وضعیت موجود بی ‌خبرند!

هنوز شاهد پهن شدن فرش‌ های شسته شده از بام‌ های منازل هستیم که این امر به هیچ وجه زیبنده وضعیت این روزهای شهر همدان با این میزان بارش نیست که باید با مدیریت مصرف بتوان مانع از قطعی آب در یک نقطه از شهر شد.

وقتی همه ما از وضعیت نزولات جوی در همدان مطلع هستیم، باید حتی در مصارف اندک آب نیز دقت کرده و از هدر رفت آن جلوگیری کنیم.

بر این اساس مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان به شدت بر مدیریت بهینه مصرف آب از سوی مشترکان تأکید کرد و گفت: مشترکان آبفا مدیریت مصرف را در دستور کار خود قرار دهند و از شستشوی اضافی در هر زمینه ‌ای خودداری کنند.

سید هادی حسینی ‌بیدار بیان داشت: در حال حاضر وضعیت سد حال و روز خوبی ندارد که امیدواریم با بارش روزهای باقی مانده از زمستان و فصل بهار بتوانیم روزهای آبی را شاهد باشیم.

وی از آمادگی آبفای همدان برای ارائه خدمات ‌رسانی هرچه بهتر به شهروندان خبر داد و گفت: اگر مردم رعایت مصرف و صرفه‌ جویی آب را داشته باشند، علاوه بر نبود قطعی آب می ‌توان امیدوار بود بتوان به همه نقاط استان خدمات بهتری ارائه کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه اقداماتی برای تأمین آب در همدان انجام شده، افزود: برای تأمین آب در شهرهای استان چاه‌ هایی حفر شده‌ و در همدان نیز از رودخانه ‌ها برای انتقال آب استفاده می ‌شود.

وی با اشاره به مدیریت مصرف آب در شبکه آب رسانی همدان، خاطرنشان کرد: بر این اساس دستگاه‌های کنترل ‌گر فشار خریداری و نصب شده تا آب با مدیریت و بر اساس تقاضا در اختیار شهروندان قرار گیرد.

معاون بهره ‌برداری آب و فاضلاب استان همدان نیز با اشاره به کاهش بارندگی در سال جاری در همدان اظهار کرد: میزان بارندگی در همدان 55 درصد نسبت به کوتاه مدت و 25 درصد نسبت به بلند مدت کاهش داشته است.

حمیدرضا نیکداد با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی و سطحی شرایط خوبی ندارند، تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال مراسم خانه‌ تکانی به روش سنتی انجام می ‌شود که مردم باید نسبت به رعایت الگوی مصرف و جایگزینی روش ‌هایی که آب کمتری مصرف می‌کنند، توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه میزان مصرف نسبت به هفته‌ های قبل تغییری نکرده است، افزود: با نزدیک شدن به خانه‌ تکانی در ماه پایانی سال همه ساله شاهد رشد مصرف آب هستیم که با توجه به کمبود بارش باید امسال این موضوع جدی گرفته شود.

معاون بهره‌ برداری آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه ذخیره سد 5 میلیون متر مکعب آب است، افزود: این میزان آب ذخیره شده در سد اکباتان، همدان را در تابستان با مشکل مواجه می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه خانه ‌تکانی با محوریت آب نباشد، افزود: شهروندان در طول روزهای باقیمانده از سال در مصرف آب صرفه ‌جویی کنند تا بتوانیم بهار و تابستان بدون تنشی را پشت سر بگذاریم.

حال با این تفاسیر که کمبود آب در همدان جدی است، مدیریت مصرف آب از سوی مشترکان باید جدی گرفته شود.

شهروندان باید بدانند آب آشامیدنی برای شست ‌و شوهای غیر ضروری  نیست و برای این مسائل باید از شیوه‌های دیگری استفاده کرد.

منبع: فارس
برچسب ها: عید نوروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار