مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: رسانه های جدید می توانند رهایی بخش باشند و ما را به سوی جامعه باز ببرند، اما باید با وجود مخرب آنها آشنا باشیم، در غیر این صورت به سمت جامعه مضطرب و نگران حرکت خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۱۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰ 08 March 2015
به گزارش تابناک فارس به نقل از ایرنا؛ بهزاد مریدی، یکشنبه در جشنواره رسانه، نظم و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان فارس در شیراز افزود: آنچه نظام سلطه را در جوامع پیشین تقویت می کرد، شکاف میان دارا و ندار یا شکاف داشتن و نداشتن بود که در شکل های مختلف شاه و رعیت و ارباب و دهقان نمایان بود.

وی ادامه داد: امروز آنچه می تواند منجر به بسط سلطه شود، شکاف میان دانستن و ندانستن است، اگر در طول قرن بیستم، انقلاب های اجتماعی در کشورهای مختلف از جمله ایران اسلامی راهکاری برای غلبه بر شکاف داشتن و نداشتن بود، در قرن بیست و یکم، انقلاب های رسانه ای ظهور می کنند تا شکاف میان دانستن و ندانستن را از بین ببرند.

مریدی، رسانه های جدید را راهی برای جامعه ای باز دانست و اظهار کرد: این رسانه ها با گردش سریع اطلاعات بر انحصارگرایی خبری غالب می شوند و با کاربر محور شدن، از مطبوعات و خبرگزاری ها پیشی می گیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: رسانه های جدید هر روز کنترل ناپذیرتر می شوند اما این کنترل ناپذیری از یک سو رهایی بخش و از سوی دیگر نگران کننده است.

او گفت: کنترل ناپذیری و نظارت گریزی رسانه ها گاه مورد سوء استفاده قرار می گیرد و انتشار سریع و بدون واسطه هر نوع خبر، گاهی نظام هنجاری و اخلاقی جامعه را تهدید می کند.

مریدی بیان کرد: اگر چه در عصر رسانه های کاربرد محور، تمام اخبار و رویدادها امکان نشر دارند، اما آیا هر نوع خبر و رویدادی باید منتشر شود؟

وی گفت: امروز، اخلاق حرفه ای خبرنگار که به عنوان کارشناس تصمیم می گرفت کدام رویداد باید نشر یابد و کدام نباید منتشر شود، به صورت اخلاق اجتماعی درآمده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: تمام مردم در واکنش های رسانه ای خود (لایک کردن و به اشتراک گذاشتن) مدام با این پرسش مواجه هستند که آیا انتشار این رویداد امری اخلاقی است؟

او افزود: گاهی که رویدادهای زندگی خصوصی یک شهروند یا لطیفه هایی در نسبت با قومیت ها در رسانه های جدید مانند وایبر و واتس آپ منتشر می شود، نظام هنجاری جامعه آسیب می بیند و هر شهروند باید بداند که در هر لایک کردن و به اشتراک گذاشتن با امری اخلاقی روبرو است.

واتس آپ (WhatsApp) یک سرویس پیام رسانی (چت) برای تلفن های همراه است که در شرکت سهامی واتس آپ ساخته شده است. موسس شرکت و سازنده این برنامه جان کوم است.

پیام رسان واتس آپ، سامانه ای نرم افزاری برای گوشی های هوشمند اندروید، آیفون، نوکیا، و بلک بری است. این پیام رسان از ارتباط دیتا و یا WLAN(وای فای) برای فرستادن پیام استفاده می کند.

واتس اپ و نرم افزارهای شبیه به آن امروزه با گسترش اینترنت همراه، جایگزینی برای پیامک ها شده اند.

واتس اپ امکان ارسال پیام به دیگران از طریق نسل سوم شبکه تلفن همراه و وای فای به شرط در دسترس بودن را فراهم می آورد.

این سرویس پیام رسانی در سال 2013 در سراسر جهان، 450 میلیون کاربر داشته که حداقل در ماه یک مرتبه آنلاین بوده اند.

وایبر (Viber) یک نرم افزار مالکیتی چندسکویی پیام رسان فوری صدا روی پروتکل اینترنت برای تلفن های هوشمند است که توسط شرکت وایبر توسعه داده شده است.

علاوه بر پیام رسانی متنی، کاربران می توانند به تبادل تصاویر، ویدئو و پیام های رسانه ای بپردازند. نرم افزار وایبر برای مک اواس، اندروید، سیستم عامل بلک بری، آی او اس، سیمبیان، بادا، ویندوز فون و مایکروسافت ویندوز در دسترس قرار دارد.

یک نگارش از نرم افزار برای لینوکس در حال توسعه است که در حال حاضر در مرحله آزمایشی عمومی قرار دارد.

وایبر روی شبکه های نسل سوم شبکه تلفن همراه، پروژه مشارکتی نسل سوم شبکه تلفن همراه و وای فای کار می کند.

تعداد کاربران وایبر در 7 مه 2013 به 200 میلیون کاربر رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار