تحریم، کندی چرخش چرخ صنعت و مشکلات عدیده‌ای که طی چند سال اخیر به دلایل مختلف گریبان صنعت را گرفته است، سبب شده تا امروز بسیاری از واحدهای صنعتی به بحران فرو روند و این در حالی است که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بخش صنعت نبودنقدینگی و سرمایه در گردش کافی برای انجام کار است.
کد خبر: ۱۱۸۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴ 26 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا، طی چند روز اخیر و با رونمایی از بسته جدید دولت برای برون‌رفت از شرایط رکود، قرار بر این شده است که ٢٠٠میلیون دلار به‌صورت یارانه به بخش صنعت و معدن اختصاص یابد اما باز هم صنایع کوچک و متوسط این دل‌مشغولی را دارند که سهم این بخش از صنعت همانند گذشته ناچیز باشد و دردی از دردهای بی‌شمار آنان حل نکند.

جزئیات شیوه‌های حمایتی دولت از صنایع کوچک

در همین رابطه معاون وزیر صنعت با تشریح جزئیات شیوه‌های حمایتی دولت از صنایع کوچک در بسته رونق اقتصادی گفت: قرار است وزیر صنعت، اختصاص تسهیلات با سود ترجیحی را برای واحدهای موفق تولیدی در صنایع کوچک پیگیری کند.

سیدمحمدعلی سیدابریشمی در پاسخ به نگرانی فعالان اقتصادی مبنی بر تخصیص ۲۰۰میلیون دلار یارانه بخش صنعت و معدن در بسته رونق اقتصادی به صنایع بزرگ، عنوان کرد: ۲۰۰میلیون دلاری که قرار شده به بخش صنعت و معدن اختصاص یابد، برای صنایع کوچک و متوسط است که امیدواریم بعد از تخصیص، بتوانیم از طریق بانک صنعت و معدن اعتبارات لازم را به این بخش اختصاص دهیم.

وی افزود: هنوز در رابطه با نرخ سود این تسهیلات در دولت تصمیمی گرفته نشده، اما قرار است با رایزنی و پیگیری وزیر صنعت، معدن و تجارت، نرخ سود این تسهیلات برای آن دسته از واحدهای موفق و صادرکننده، به نرخ ترجیحی داده شده و درصدی تخفیف در نظر گرفته شود.

سیدابریشمی تصریح کرد: در این بخش، اولویت ما این است که واحدهایی را که زیر ظرفیت کار می‌کنند را به ظرفیت برسانیم و پس از آن هم، واحدهای متوقف در شهرک‌های صنعتی در اولویت قرار دارند تا دوباره فعال شوند.

همچنین معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درخصوص سهم صنایع کوچک و متوسط این استان از یارانه ٢٠٠میلیون دلاری بخش صنعت و معدن، گفت: هنور دستورالعمل اجرایی و چگونگی توزیع این یارانه نیامده است اما مسئولان مربوطه این واحدهای کوچک و متوسط که دچار مشکل هستند را از قلم نخواهند انداخت.

قاسم‌علی کیومرثی با اشاره به اینکه صنایع استان نیاز فراوانی به تسهیلات و سرمایه در گردش دارند، ادامه داد: صنایع استان حدود ۵هزار میلیارد تومان در حال حاضر به تسهیلات سرمایه در گردش برای فعال‌شدن نیاز دارند اما هنوز شیوه‌نامه اجرایی و سهم استان‌ها از یارانه تولید مشخص نشده است و البته پیشنهادات و نیازهای صنایع استان خراسان رضوی هم به وزارتخانه اعلام شده است.

دولت یارانه تولید را عادلانه خواهد داد

همچنین مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران با بیان اینکه به‌طور قطع بخشی از یارانه‌ای که قرار است دولت به بخش صنعت اختصاص دهد، مربوط به صنایع کوچک است، اظهار داشت: خوشبختانه دولت نسبت مشخصی را می‌خواهد در نظر بگیرد که این یارانه عادلانه توزیع شود اما این یارانه بیشتر به سمت و سوی صنایعی خواهد رفت که اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

علی سلیمانی با اشاره به اینکه سهمی برای صنایع کوچک در این بسته به طور قطع وجود دارد اما هنوز شیوه توزیع آن مشخص نیست،‌ افزود: متاسفانه نیاز صنایع کوچک و متوسط به نقدینگی و سرمایه در گردش بالاست چرا که واحد دو شیفت و سه شیفت در صنایع کوچک یا نیست و اگر هم باشد، بسیار کم است و در همین راستا باید شرایطی فراهم شود که این واحدها ظرفیت کاری خود را بالا ببرند.

در همین رابطه یکی از صنعتگران خراسان رضوی با انتقاد از شیوه پرداخت یارانه تولید طی سنوات گذشته اظهار داشت: متاسفانه تاکنون صنایع کوچک سهمی از یارانه تولید نداشته است و در کل رویکرد دولت‌ها هم به بخش صنایع کوچک نبوده است و فقط دولت‌ها روی صنایع کوچک شعار داده‌اند اما اقدام عملی نداشته‌اند.

ابراهیم دهقان افزود: با توجه به تجربیات گذشته باز هم بعید می‌دانیم که صنایع کوچک از یارانه صنعت سهمی داشته باشند.

وی با ارائه پیشنهادی عنوان کرد: اگر دولت اراده‌‌ای برای پرداخت یارانه به بخش صنایع کوچک و متوسط دارد، بهتر است این یارانه را از طریق خانه صنعت و معدن استان‌ها به واحدها اختصاص دهد چرا که از این طریق است که اولویت‌ها مشخص می‌شود و یارانه‌ به واحدهایی اختصاص پیدا می‌‌کند که نیاز بیشتر دارند. دهقان ادامه داد: اگر یارانه تولید به‌جز این طریق که ذکر شد، بخواهد اختصاص یابد با توجه به تجربیات گذشته و رانت‌هایی که وجود دارد باز هم به سر منزل مقصود نخواهد رسید.

این صنعتگر با تاکید بر اینکه بیش از ٨۵درصد صنعت استان را صنایع بخش خصوصی تشکیل داده است، خاطرنشان کرد: بیشتر این صنایع بخش خصوصی جزو صنایع کوچک و متوسط محسوب می‌شود که متاسفانه بیش از ٧٠درصد این صنایع در استان تعطیل شده یا در شرف تعطیلی هستند و بخش ناچیزی از صنایع کوچک استان فعال هستند و مابقی هم که فعال هستند از مجبوری است.

بی توجهی به صنایع کوچک

رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه بسته دولت کار خوبی در اقتصاد کنونی کشور است اما معجزه‌ای در این شرایط اتفاق نخواهد افتاد، اظهار داشت: ١٠هزار میلیارد تومان تزریقی بیشتر در صنایع بزرگ و صنایع مادر به کار خواهد رفت و بنگاه‌های کوچک و متوسط از این پول بی‌نصیب خواهد ماند.

فاضلی با بیان اینکه ما از بسته پیشنهادی دولت حمایت می‌کنیم، گفت: رویکرد این بسته به‌سمت بنگاه‌های کوچک و متوسط نیست و به‌همین دلیل من به این بسته خیلی امیدوار نیستم. وی افزود: صنایع کوچک سهمی از کمک های دولتی ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار