تصور بخشی از مردم این است طرح 'ارتقای امنیت اجتماعی' یک طرح فصلی و مقطعی است که بنا به مصلحت های روز اجرا می شود اما معاون اجتماعی ناجای استان کرمانشاه می گوید: در اجرای این طرح هیچ توقف و کوتاهی صورت نگرفته است و کار با جدیت دنبال می شود.
کد خبر: ۱۱۸۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲ 27 October 2015
تصور بخشی از مردم این است طرح 'ارتقای امنیت اجتماعی' یک طرح فصلی و مقطعی است که بنا به مصلحت های روز اجرا می شود اما معاون اجتماعی ناجای استان کرمانشاه می گوید: در اجرای این طرح هیچ توقف و کوتاهی صورت نگرفته است و کار با جدیت دنبال می شود.

طرح 'ارتقای امنیت اجتماعی' سال 86 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ و از سال بعد اجرایی شد؛ عنوان اولیه طرح 'توسعه فرهنگ عفاف و حجاب' بود که فروردین 82 تصویب اولیه و دی ماه 84 با تعیین تکلیف برای 26 ارگان دولتی و غیردولتی تصویب نهایی شد اما ناجا در مرحله اجرا، این طرح را زیرمجموعه طرح ارتقای امنیت اجتماعی قرار داد.

سرهنگ محمدرضا آمویی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال تاکنون حدود 600 طرح مختلف در راستای ارتقای امنیت اجتماعی در استان کرمانشاه اجرا شده که شامل جمع آوری اراذل و اوباش، پاکسازی مناطق آلوده و کشف مواد مخدر، مقابله با تجهیزات ماهواره ای، کنترل سرقت و کیف قاپی، عفاف و حجاب و... است.

به گفته معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه این طرح ها با همکاری چند نهاد درون سازمانی و در مواردی برون سازمانی صورت گرفته است؛ مثلا در طرح پاکسازی مناطق آلوده به مواد مخدر چند سازمان خارج از ناجا هم باید در کنار ما قرار بگیرند.

آنچنان که آمویی می گوید اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی خروجی خوبی در سال 94 داشته است: میزان جرائم در شش ماه نخست سال، شش درصد کاهش داشته و هزار و 200 کیلو انواع مواد مخدر هم کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 2 برابر رشد داشته است.

وی تاکید کرد: قطعا طرح ارتقای امنیت اجتماعی با جدیت ادامه می باید.

در مراحل اولیه اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی، در بین مردم به طرح 'عفاف و حجاب' معروف و خودروهای گشت ارشاد به نماد آن تبدیل شد اما در ادامه و با اجرای محورهای مختلف طرح، روشن شد که مقابله با بدپوششی تنها یکی از اهداف آن است.

اجرای این طرح در کشور، خیلی زود احساس امنیت و رضایت مردم را بالا برد به طوری که براساس اعلام سرتیپ احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور، این طرح در سال نخست اجرا باعث افزایش 17 درصدی احساس امنیت و رضایت 94 درصدی مردم شد.

* برخورد جدی با بدپوششی

یکی از محورهای مهم طرح ارتقای امنیت اجتماعی، عفاف و حجاب است که بدپوششی و رفتارهای خلاف عرف و اخلاق اسلامی از مصادیق آن است.

این موضوع در شهرستان های استان کرمانشاه محدود و کمرنگ است اما در برخی نقاط مرکز استان همانند پایتخت، به شکل آشکاری از مسیر عرف و دین خارج شده و صحنه های زننده ای را رقم زده است.

به اعتقاد معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه برای اصلاح معضل بدپوششی، باید به سمت فرهنگ سازی و آموزش برویم نه تقابل انتظامی و برخورد انتظامی باید آخرین مرحله باشد؛ اگر به این سمت برویم قطعا مردم فهیم جامعه قانع می شوند و با قانون همراهی می کنند.

وی در عین حال تاکید می کند: هر جا مظاهر بدپوششی وجود داشته باشد، تذکرات لازم داده و طبق قانون برخورد می شود.

آمویی می گوید: نیروهای ناجا در قالب گشت های امنیت اخلاقی در نقاط مختلف شهر حضور دارند و تذکر لازم را به افراد بدپوشش می دهند اما در صورت تکرار تخلف و عدم تمکین به قانون، برخوردهای قضایی هم در دستور کار است.

با توجه به ضعف های طرح عفاف و حجاب و عدم ضمانت اجرایی کافی برای آن، مجلس شورای اسلامی وارد گود شده و بررسی و تصویب طرحی با عنوان 'صیانت از عفاف و حجاب' را در دستور قرار داده است.

کلیات این طرح مرداد ماه 94 به تصویب کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس رسید اما جزئیات آن همچنان در خانه ملت در دست بررسی است.

* عرضه آزادانه محصولات مبتذل

یکی دیگر از تخلفاتی که وقوع آن تقریبا عادی شده است، عرضه لباس های وارداتی نامناسب و در برخی موارد با تصاویر و نوشته های مبتذل است.

در برخی از خیابان های اصلی و مرکز خرید شهر کرمانشاه، خرید یک لباس مناسب برای قشر متدین سخت شده است.

خانم احمدی که برای خرید یک مانتو به خیابان نوبهار آمده است به خبرنگار ایرنا می گوید: از بس مغازه ها را گشتم خسته شدم اما موفق به پیدا کردن یک مانتوی مناسب نشدم؛ اغلب مانتوها یا خیلی کوتاه و چسبیده اند یا توری و نازک.'

آقای محمدی هم که دانشجوی دکترا و استاد دانشگاه است، از نوشته های انگلیسی موهن روی لباس ها و وجود برخی تصاویر غیر اخلاقی بر روی آنها ناراحت و معتقد است: اکثر فروشنده ها و خریداران از معنی این نوشته ها و فرهنگ پشت آن بی اطلاع هستند.

او می پرسد: چرا باید بر روی لباس جوانان مسلمان ما نوشته های ضددینی و انحرافی، پرچم کشورهای بیگانه یا تصاویر مبتذل حک شده باشد.

گرچه بخشی مهمی از ایجاد چنین مشکلی نتیجه تولید و ارائه نشدن طرح ها و الگوهای به روز و جوان پسند توسط متولیان فرهنگی کشور است اما بی شک نهادهای قضایی و انتظامی هم نمی توانند در مقابل جولان پوشش های ضد فرهنگی دست روی دست بگذارند.

فروش لوح های فشرده مبتذل در کنار خیابان ها و حتی سوپر مارکت ها دیگر مصداق این موضوع است که کودکان، نوجوانان و جوانان جامعه را در معرض انواع تهاجم های فرهنگی و تبلیغ سبک زندگی غربی قرار داده است.

معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه می گوید: اداره نظارت بر اماکن و صنوف ناجا در مجموعه پلیس امنیت، نقش فعالی در کنترل بازار و جمع آوری لباس های نامناسب از مغازه ها دارد.

بنابر اعلام او حدود 2 هزار مغازه در شش ماه نخست امسال پلمپ شده که اکثریت آن به دلیل عرضه محصولات و کالاهای ضد فرهنگی بوده است.

آمویی اضافه می کند: در پی تاکید فرماندهی ناجای استان کرمانشاه، با اقداماتی که قانون و ارزش های دینی و انقلابی جامعه را مورد تهاجم قرار دهد، حتما برخورد می کنیم.

او از مردم استان خواست که در صورت مشاهده عرضه فیلم های مبتذل و غیراخلاقی یا فروش لباس های خلاف عفت عمومی و قانون، از طریق سامانه 110 به نیروی انتظامی اطلاع دهند تا نسبت به جمع آوری و برخورد لازم اقدام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار