شهید محمود قلی‌پور
کد خبر: ۱۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵ 09 March 2015
به گزارش تابناک گیلان،از جنگ، تعریف واحدی نشده است. اصولا از هیچ واژه مربوط به حوزه علوم انسانی، مفهوم یکسانی وجود ندارد؛ از این رو، هرکس و هر اندیشه‌ای جنگ را به گونه‌ای تعریف می‌کند که با تعریف دیگری ناسازگار است. تعدد در تعریف جنگ، تنوع در طبقه‌بندی و انواع آن را نیز پدید می‌آورد. به همین نسبت، انگیزه جنگ نیز متفاوت است و بر سر انگیزه مشروعیت جنگ اتفاق نظر نیست. مقاله حاضر می‌کوشد، تعریف جامعتر و قابل قبولتر از جنگ، انواع و انگیزه‌های آن، با تکیه به جنگ تحمیلی ارائه کند.

استان گیلان در دوران هشت سال دفاع مقدس شهدای زیادی را نثار این مرز و بوم کرد که تعدادی از این شهدای گرانقدر به عنوان فرمانده در جبهه‌های حق علیه باطل مبارزه می‌کردند که یکی از این سرداران بنام شهید محمود قلی‌پور بود که در رشته ورزشی فوتبال نیز فعالیت داشت.

پاسدار شهید محمود قلی‌پور در سال ۱۳۳۲در شهرستان شیراز استان فارس در یک خانواده مذهبی از پدری گیلانی و مادری اصفهانی دیده به جهان گشود.

دوران خردسالی شهید قلی‌پور در شیراز سپری شد اما به علت شغل پدر که نظامی بود به همراه خانواده از شیراز به تهران عزیمت کرد و تحصیلات مقاطع ابتدایی و راهنمایی را با موفقیت در تهران سپری کرد و تحصیلات مقطع دبیرستان را با توجه به عزیمت خانواده‌اش، در دبیرستان شهید بهشتی رشت به پایان رساند.

سردار شهید قلی‌پور برغم علاقه‌ای که به رشته ورزشی فوتبال داشت با ورود به سن جوانی به صفوف مبارزین و انقلابیون پیوست و علیه نظام جور ستم شاهی تلاش و کوشش فراوان کرد.

سال ۱۳۵۷پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی به لطف و عنایت پروردگار و به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و همت امت حزب اله به ثمر نشست و محمود که در متن انقلاب بود با تشکیل کمیته انقلاب اسلامی برای حفظ دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی با عضویت در کمیته فعالیتش را تداوم بخشید و با شکل گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی او به عنوان یکی از موسسین سپاه رشت در تشکیل این نهاد مقدس انقلاب اسلامی شرکت کرد.

شهید قلی‌پور که از قدرت برنامه ریزی قوی برخودار بود، در کسوت مربی آموزش نظامی و فرماندهی واحد عملیات نقش بسزایی را در آموزش نیروهای سپاهی به انواع تاکتیک‌های نظامی و شیوه‌های رزمی تحت تعلیم و آموزش قرار داد و هر زمان که فرصت می‌یافت با دوستان خود به ورزش فوتبال می‌پرداخت.

وی مدتی فرماندهی پادگان المهدی چالوس را به عهده گرفت و در ساماندهی به اوضاع پادگان رنج فراوانی را متحمل شد و در دوران اوج شرارت‌های منافقین کوردل و دیگر گروهک‌های منحرف شرق و غرب با توجه به تخصص نظامی که داشت به اتفاق سایر همرزمانش مبارزه‌ای بی‌امان و پی گیر با دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی نمود.

شهید قلی‌پور در پاک سازی جنگل‌های گیلان از لوث وجود افراد فتنه جو و تروریست بسیار کوشید و نه تنها در گیلان بلکه در استان کردستان و در آزادسازی پاوه از لوث وجود کومله و دمکرات به همراه شهید چمران مردانه جنگید.

با شروع جنگ تحمیلی نیز بسوی جبهه‌های نبرد با دشمنان اسلام شتافت و در منطقه سرپل ذهاب مسوولیت حفاظت از پادگان ابوذر را داشت و توانست به همت والایش از سقوط حتمی پادگان جلوگیری کند.

سردار شهید محمود قلی‌پور در جنوب کشور نیز دلاوری‌های دیگری آفرید و از روحیه فوق العاده‌ای برخودار بود که موجب ترغیب و تشویق همرزمان خود در این نبرد الهی می‌شد و در طی اعزام‌های پی در پی به جنوب و غرب کشور بار‌ها مجروح شد ولی دست از مبارزه با متجاوزین کفار دست نکشید و گویا اصلا آرامش وی در مبارزه با دشمنان اسلام و خدمت به اسلام و مسلمین خلاصه می‌شد.

وی چون از قدرت برنامه ریزی و تدبیر و طراحی کم نظیری برخوردار بود، جایگاه ایشان همیشه در پست‌های حساس و مسوولیت آفرین و پرخطر بود از جمله مسوولیت گروه ضربت عملیات جنگل و فرماندهی عملیات جنگل‌های گیلان برای سرکوبی ایادی استکبار جهانی، فرماندهی گردان رزمی، معاونت طرح و عملیات تیپ قدس، قائم مقام ستاد لشکر قدس و ریاست ستاد لشکر قدس بر شانه‌های این شهید والامقام سنگینی می‌کرد.

سردار شهید قلی‌پور با شجاعت، ایثار، تدبیر، مدیریت، سعه صدر و قدرت توانمندی که داشت با توفیق و نصرت و پیروزی در عملیات‌ها نشان داد که از لیاقت و شایستگی‌های خاصی برخوردار است.

این سردار سرافراز اسلام و انقلاب در سال ۱۳۶۰زندگی مشترکش را با همسر مکرمه‌اش در کمال صفا وصمیمیت بنیان نهاد و حاصل پیوند مقدسش دو فرزند می‌با شد.

شهید قلی‌پور نه تنها در میان خانواده و بستگان و همرزمانش عزیز و گرامی بود، حتی تمامی مردم خدا جوی رشت به او افتخار می‌کردند بلکه همواره یاد و خاطره‌اش مایه افتخار و مباهات گیلانی و بلکه هر ایرانی خواهد بود.

سرانجام این سردار والامقام همانند دیگر همرزمانش زیستنن در این دنیای فانی برایش دلتنگ و حزن آور بود، ساعاتی پس از شنیدن مژده بشارت شهادت در عالم خواب در حاج عمران (محورعملیاتی کربلای دو) بر اثر ترکش گلوله توپ دشمن دعوت حق را لبیک گفت و به درجه رفیع شهادت نایل گردید.

سردار شهید محمود قلی‌پور در حاج عمران محل شهادتش نیز وصیت نامه‌ای نوشت که در قسمتی از آن آمده است: سلام به منجی عالم بشریت و نجات دهنده انسان‌های روی زمین حضرت مهدی (عج) و نایب بر حقش ولی امر زمان و مرجع تقلید مسلمین جهان آیت اله العظمی امام خمینی.

درد هر تیر و ترکشی را تحمل می‌کنم ولی اندوه خمینی را هرگز از میان رنگ‌ها رنگ سرخ را برگزیده‌ام و از میان مرگ‌ها شهادت را.

بارخدایا تو را سپاس می‌گویم در زمان فلاکت بارمان رهبری عظیم الشان از میان مردم برخاست و طاغوت را از بین برد و اسلام واقعی را برای امت به ارمغان آورد در حالی که فرسنگ‌ها با اسلام فاصله داشتیم و حکومت الهی را در ایران و جهان به ثبت رسانید.

برادران و خواهران و‌ای امت مسلمان قدر این نعمت الهی را داشته باشید و همیشه شکر خدا را به جا آوریم زیرا هرگاه نا‌شکری کنید و کفران نعمت نمایید خداوند تمام نعمت‌ها را از شما خواهد گرفت و آن روز دیگر چاره‌ای ندارید و دیر وقت است.

حال که مشیت الهی بر این شد که در راه او خونم بر زمین ریخته شود و شهادت در راه او نصیبم شود، امیدوارم که قطره‌ای باشد در دریای بزرگ الهی و او قبول نماید و خوشحالم که به لقاء الله بپیوندم امید است که خداوند از سر تقصیرات ناآگاهانه من بگذرد و این خون باعث پاکیزگی گناهان شود.

آری فرمانده‌ای که به فوتبال نیز علاقه داشت کمترین وقت خود را برای این ورزش می‌گذاشت و بیشتر وقتش را به دفاع از سرزمین و آموزش قرار داد و سرانجام به قله رفیع شهادت نایل شد و الگویی بزرگ برای جوانان، نوجوانان و سایر اقشار مختلف گیلان و ایران زمین شد.

بیست و دوم اسفند روز بزرگداشت شهدا و سالروز صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس بنیاد شهید است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار