برداشت انار از سه هزار هکتار باغ در کازرون آغاز شد که مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان گفت: پیش بینی می شود امسال 45 هزارتن انار برداشت شود.
کد خبر: ۱۲۰۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶ 29 October 2015
مهندس عبد الصاحب قائمی مدیر جهاد کشاورزی کازرون چهارشنبه اعلام کرد:سطح زیر کشت انار در شهرستان کازرون سه هزار ویکصد و هفتاد هکتار است که سه هزار هکتار بارور است.

تابناک فارس به نقل از ایرنا:وی گفت: ارقام انار تولیدی در کازرون رباب، شیرین، بریت،نی ریزی است که رقم رباب مرغوب ترین آنها است .

مهندس مهرداد بازیار کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی کازرون هم گفت: از میزان تولید انار در شهرستان کازرون 30 در صد به مصرف داخلی شهرستان 40 درصد به سایر نقاط کشور و 30 در صد به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی وآسیای میانه صادرمی شود.

وی افزود: بخشی از انار تولید شده در باغ با روش خس نگهداری می شود وپس از مدت حدود سه ماه بطور تازه به بازار عرضه می شود .

بازیار گفت: خس یا سردخانه طبیعی روشی برای نگهداری انار است که کشاورزان حوضچه هایی به ابعاد دو متر در سه متر به عمق 60 سانتیمتر حفر می کنند و در داخل آن از سنگه ای رودخانه چیده می شود و انار برداشتی را روی سنگ ها می چینند و روی آن ها را با شاخه درخت چنار می پوشانند و تا مدت ها انار حفظ می شود.

چیدن سنگ رودخانه کف واطراف حوضچه به این دلیل است که انار با سطح زمین ارتباط پیدا نکند وپوشاندن روی انار با برگ چنار بخاطر این است که اگر غیر از چنار باشد رنگ برگ ها به انار منتقل می شود و انار تغییر رنگ می دهد.

وقتی باران روی انار می بارد آب از برگ ها عبور می کند واز زیر انار از سنگ ها خارج می شود.
تفاوت خس یا سردخانه طبیعی با سردخانه های صنعتی در این است که اناری که در سردخانه صنعتی نگه داری می شود پس از خارج شدن مدت کمی می توان از آن استفاده کرد ولی انار سردخانه طبیعی مدت بیشتری در بازار بطور تازه نگهداری می شود.

برداشت انار در کازرون تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.
شهرستان کازرون در 120 کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار