عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هم وزارت آموزش و پرورش و هم اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران در زمینه جذب نیروها در مازندران بسیار ضعیف و بد عمل کردند و وحدت رویه نداشتند که انتظار می‌رفت وزارتخانه نظارت بیشتری داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۵۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱ 07 November 2015
به گزارش تابناک مازندران ، با تصویب قانون استخدامی و جذب نیرو در آموزش و پرورش برای تدریس در مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی، سیل جمعیت متقاضی برای استفاده از این فرصت در استان مازندران اقدام به ثبت‌نام کردند اما برخی ناهماهنگی‌ها، بی‌مدیریتی‌ها و بی‌نظمی‌ها و تأخیر در اجرای این قانون در نحوه جذب نیرو در سراسر مازندران سبب نارضایتی‌های بسیاری از کسانی شده است که خود را محق پذیرش دانسته و معتقدند که حق آنها در این مرحله تضییع و پایمال شده است.

یکی از نیروهایی که سابقه تدریس در پیش‌دبستانی چالوس را دارد، به خبرنگار فارس، گفت: مدیر آموزش و پرورش چالوس گفت، اصلاً از پیش‌دبستانی استفاده نکردم و تنها مدیری هستم که اصلاً تائید نکردم.

فاطمه منصوری با بیان اینکه حتی به او گفتیم عباس‌آباد و تنکابن در حال استفاده از معلمان پیش‌دبستانی‌ها هستند، افزود: ولی باز حرف خودش را زد و گفت به هیچ عنوان از نیروهای پیش‌دبستانی در چالوس استفاده نمی‌کنیم.

وی بیان کرد: جلسه‌ای هم که به درخواست ما برای پیش‌دبستانی‌ها گذاشته بودند، در آن جلسه یکی از کارکنان آموزش و پرورش چالوس گفت شخص احمدی‌لاشکی نماینده مجلس گفت به هیچ وجه از مربیان پیش‌دبستانی‌ها استفاده نشود.

این مربی پیش‌دبستانی تصریح کرد: حدود 30 نفر نیروی شرکتی ابلاغ دریافت کرده بودند تا برای تدریس بر سر کلاس‌ها حاضر شوند اما برگشت خوردند و معلمان شرکتی اعتراض کردند که ما برای رسیدن به این مرحله 200 هزار تومان خرج کردیم که در کمال تعجب کسی جواب آنها را نداد.

وی خاطرنشان کرد: فردی که تنها 12 ساعت مربی پیش‌دبستانی بهداشت و حدود دو سال قبل آمده بود او را به حساب شرکتی آوردند و اسم وی را نفر پنجم برای حضور در کلاس و تدریس رد کردند، در صورتی که معلمان شرکتی دیگر دو سال کامل کار کرده بودند.

منصوری با اشاره به اینکه طبق قانون باید تعداد 20 مربی پیش‌دبستانی جذب می‌شدند اما این‌گونه نشد و فقط شرکتی و خرید خدمتی‌ها‌‌ جذب شدند، گفت: مدیرکل آموزش و پرورش مازندران یک تیم نظارتی به چالوس فرستاد و با مسئولان اینجا صحبت کرد اما با این حال آموزش و پرورش چالوس زیر بار نرفت.

زهرا محمدی یکی دیگر از کسانی که نسبت به نحوه جذب و به‌کارگیری نیروها برای تدریس در مدارس نوشهر و چالوس ناراضی بود، در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بر اساس طرحی که نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس به تصویب رساند، باید از نیروهای شرکتی و پیش‌دبستانی هم‌زمان استفاده می‌شد.

وی با بیان اینکه در نوشهر فقط از پیش‎دبستانی استفاده شد، افزود: حتی دیده شده که افرادی با رشته غیرمرتبط در پیش‎دبستانی جذب شدند.

محمدی با اشاره به اینکه شهرستان‌های عباس‌آباد و تنکابن اکثراً پیش‌دبستانی جذب کردند، تصریح کرد: بر اساس شنیده‌ها چالوس و نوشهر 50 نیرو برای تدریس در مدارس کم دارد.

وی همچنین با بیان اینکه ما مسافت 40 تا 60 کیلومتری در شرق نوشهر را هر روز به امید حق‌التدریسی شدن طی کردیم، خاطرنشان کرد: ولی الان نه‌تنها با ما این‌گونه ناعادلانه رفتار می‌شود بلکه هنوز هم حقوقی دریافت نکردیم و این در حالی است که ماهانه 300 هزار تومان هزینه رفت و آمدمان شد و حقوق‌مان شاید 400 و خورده‌ای باشد.

این مربی اضافه کرد: برخی مدیران عملکرد ضعیف و ناکارآمدی خودشان را با مقصر جلوه دادن نماینده مجلس در روند این استخدام‌ها سعی در پنهان کردن ضعف‌های خود دارند که اصلاً کار درستی نیست.

* در پیش‌دبستانی با کمبود نیرو مواجه هستیم

مدیر آموزش و پرورش شهرستان نوشهر در این خصوص به فارس گفت: در ابتدا نیروهای خرید خدمات آموزشی که در شهریورماه امسال ثبت‌نام کرده بودند را با مجوز اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران که در کل حدود 50 نفر بودند، جذب کردیم که البته 30 نفر معلم بودند و بقیه کادری محسوب می‌شدند.

نورالدین کوچ‌پیده با بیان اینکه بر اساس شیوه‌نامه‌ جذب پیش‌دبستانی‌ها به‌عنوان حق‌التدریسی‌ها که از مجلس به دولت ابلاغ شد، ناچارا دولت آن را ملغی اعلام کرد، افزود: ما تمام نیروهای پیش‌دبستانی خودمان را که 43 نفر بودند و نیز 53 نفر نیز نیروهای خرید خدمات که قبل از سال 91 مشغول به فعالیت بودند و تعداد اندک دیگری از نیروهای خرید خدمات آموزشی که در مقاطع دیگر مانند هنرستان، فنی و حرفه‌ای‌ها فعالیت داشتند را بر اساس مدرک تحصیلی، سنوات خدمتی و ارتباط مدرک تحصیلی با نیازها دسته‌بندی و امتیازبندی انجام شد و از این بین شانس جذب نیروهای پیش‌دبستانی به‌خاطر مشکلاتی که در حوزه شهرستان نوشهر وجود داشت، بالا بود و متقاضیان دارای مدرک تحصیلی مرتبط نیز دقیقاً 55 نفر بودند و بقیه از رشته‌های مختلف بودند.

وی اظهار کرد: پس از سازماندهی کردن این تعداد، لیست نیروهای مورد نیاز برای تائیدیه گرفتن به اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران ارسال شد و پس از اخذ تائیدیه، از واحد نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش تقاضا شد تا تعداد نیروهای مورد نیاز در نوشهر را به ما اعلام کنند که 28 نفر برای مقطع ابتدایی و سه نفر در کار و دانش و یک نفر در متوسطه اول مجوز جذب دادند و ما این تعداد را به ترتیب امتیاز جذب کردیم.

مدیر آموزش و پرورش نوشهر تصریح کرد: در حال حاضر با وجودی که 28 نفر جذب شدند ولی همچنان تعداد 20 نفر دیگر در مقطع ابتدایی با کمبود معلم مواجه هستیم و هر زمانی که اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران مجوز نیرو را بدهد از شماره 29 به بعد نیرو جذب خواهیم کرد.

* نیازمندی‌ها بسیار کمتر از ثبت‌نامی‌ها بودند

همچنین مدیر آموزش و پرورش چالوس نیز با اشاره به اینکه تعداد 10 نفر را بازنشسته اعلام کردیم، اظهار کرد: برای این تعداد باید جایگزینی انجام شود و در کل ساماندهی نیروها در مراحل پایانی قرار دارد.

سلیمان عبداللهی در پاسخ به اینکه برخی از نیروهای پیش‌دبستانی نسبت به نحوه جذب نیرو در چالوس معترض بودند، افزود: این افراد کسانی هستند که از اعتبارات و حساب‌های دولتی خودشان استفاده نکرده بودند و به همین دلیل جذب نشدند.

مدیر آموزش و پرورش چالوس خاطرنشان کرد: حدود 80 نفر در این طرح در چالوس ثبت‎نام کرده بودند، تعداد نیازمندی‌های ما برای جذب نیرو بسیار کمتر از ثبت‌نامی‌ها بودند و طبیعتاً نمی‌توانستیم همه را جذب کنیم و این تعداد جذب‌شده نیز بر اساس امتیازبندی جذب شدند.

* عملکرد ضعیف وزارتخانه و اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران

در ادامه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه قانونی که در هشتم مرداد امسال به تصویب رسید، برخی استان‌ها مانند اصفهان و آذربایجان‌غربی در اجرای آن بسیار موفق عمل کردند، بیان کرد: در این بین اصفهان با جذب 2 هزار و 500 نفر موفق نشان داد ولی برخی دیگر استان‌‌ها مانند مازندران فکرش را نمی‌کردند که باید قانون رعایت شود تا این مشکلات کنونی به وجود نیاید و اما عملکرد‌ نامطلوب و بی‌توجهی به ضوابط، فضا را به سمت و سویی سوق داد که شاهد نارضایتی‌هایی در این حوزه هستیم.

قاسم احمدی‌لاشکی با انتقاد از دیر عمل کردن مازندران در بحث جذب نیرو در آموزش و پرورش، افزود: حدود 50 روز از بازگشایی مدارس می‌گذرد ولی تازه به این فکر افتادند که معلم سر کلاس برود یا نرود و این کار سختی در میانه فعالیت مدارس و تحصیلات دانش‌آموزان به‌ویژه مقطع ابتدایی است.

وی با بیان اینکه توجیه اولیا و خود دانش‌آموزان بسیار سخت است، تصریح کرد: باید قبل از بازگشایی مدارس نیروهای خرید خدمتی و پیش‌دبستانی شناسایی می‌شدند، کار به نتیجه می‌رسید و جابه‌جایی‌ها انجام می‌شد.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در مازندران باید ابتدا نیروهای رسمی جابه‌جا می‌شدند و سپس مازاد آن را از همین نیروهای خرید خدمتی و پیش‌دبستانی تأمین می‌کردند ولی هنوز در برخی مناطق مازندران نیروهای بازنشسته را بازنشسته اعلام نکردند و این خلاف قانون است.

وی تاکید کرد: هم وزارت آموزش و پرورش و هم اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران در زمینه جذب نیروها در مازندران بسیار ضعیف و بد عمل کردند و وحدت رویه نداشتند؛ انتظار می‌رفت وزارتخانه نظارت بیشتری داشته باشد.

احمدی‌لاشکی خاطرنشان کرد: وقتی در اصفهان همان روزهای اول مشکل پیش آمد، سریعاً کار را به یک نرم‌افزار منتقل کردند و همه متقاضیان از داخل خانه‌های خود ثبت‌نام کردند و بعد از مدتی نیز نتایج آن را اعلام کردند و کارها هم خوب پیش رفت.

وی خاطرنشان کرد: الان آموزش و پرورش فقط به‌دنبال این است که در هر کلاس فقط چند نفر داشته باشد، درحالی که فضای آموزش و پرورش نباید این‌گونه باشد بلکه باید بهترین‌ معلمان در کلاس درس حاضر شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برخی مناطق، فردی فوق‌لیسانس زمین‌شناسی است ولی برای مقطع ابتدایی به‌عنوان معلم معرفی شد و این اصلاً زیبنده آموزش و پرورش نیست.

وی در پایان انگیزه فرد برای تدریس را بسیار مهم دانست و گفت: در هر کلاس باید معلمی حضور داشته باشد که بتواند به‌خوبی تدریس کند و دانش‌آموزان را هدایت کند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار