رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه از مجازات حبس و جریمه برای بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی در فضای مجازی خبر داد.
کد خبر: ۱۲۶۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹ 10 November 2015
رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه از مجازات حبس و جریمه برای بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی در فضای مجازی خبر داد.

سرهنگ علی شفیعی مهر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه در روزهای نزدیک به انتخابات شاهد برخی بی اخلاقی‌ها در فضای مجازی هستیم، گفت: یکی از انوع این بی‌اخلاقی‌ها این است که برخی افراد به اسم کاندیداها اقدام به ساخت یک وبلاگ و یا سایت در فضای مجازی می‌کنند و مطالبی را در آن منتشر می‌سازند که خود کاندیدا از آن بی‌اطلاع است.

شفیعی مهر افزود: همچنین از نوع دیگر بی‌اخلاقی‌ها در این حوزه می‌توان به تبلیغات در زمان غیرمقرر نام برد.

وی اظهار کرد: بر اساس قانون زمان مشخصی برای تبلیغات در نظر گرفته شده و تخلف از این زمان و تبلیغ در موعد غیر مقرر چنانچه گزارش شود قابل پیگیری خواهد بود.

شفیعی مهر خاطرنشان کرد: دستور العمل‌های تبلیغاتی و انتخاباتی در چارچوب قانون مشخص است و نامزدها باید مطابق این قانون عمل کرده و از بی اخلاقی‌ها در فضای مجازی پرهیز کنند.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه مهمترین تخلف در این حوزه را توهین، اهانت و افترا عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی افراد بدون توجه به عواقب این کار به کاندیداها توهین و اهانت کرده و تهمت می‌زنند و آبروی فرد و خانواده او را می‌برند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در استان تاکنون شکایتی در این زمینه انجام نگرفته است، گفت: چنانچه افراد نسبت به وجود چنین سایت‌ها و یا وبلاگ‌هایی شکایت دارند می‌توانند به پلیس فتا مراجعه و شکایت خود را مطرح کنند.

شفیعی مهر با بیان اینکه پلیس فتا در هر موضوعی که قانون برای آن تعریف کرده ورود و مطابق قانون عمل می‌کند، گفت: در همین راستا هرگونه هتک حیثیت، ساختن وبلاگ یا پروفایل جعلی به نام دیگران و تبلیغات پیش از زمان مقرر جرم بوده و با آن برخورد می‌شود.

وی اظهار کرد: طبق ماده 18 جرایم رایانه‌ای "هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید، یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، راسا یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از این که از طریق یاد شده به نحوی از آنجا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت(در صورت امکان) به حبس از 91 روز تا دو سال یا پرداخت جزای نقدی از پنج میلیون تا چهل میلیون تومان یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد"

وی افزود: همچنین تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان، تخریب یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد نیز جرم محسوب می‌شود.

شفیعی مهر تصریح کرد: همچنین ماده 60 درباره ممنوعیت موضع‌گیری اعضای هیأت اجرایی و نظارتی له یا علیه نامزدهای انتخاباتی، ماده 64 درباره ممنوعیت انتشار مطالب علیه نامزدهای انتخاباتی و ماده 65 درباره ممنوعیت تخریب نامزدهای انتخاباتی توسط سایر نامزدها اعلام موضع کرده و مجازات این رفتارهای غیرقانونی را نیز مشخص کرده است.

وی افزود: نمایندگان مصوب کردند که انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی نظیر سخنرانی و انتشار محموله‌های تبلیغاتی به نفع نامزد خود خارج از مهلت قانونی تبلیغات، اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها جرم محسوب می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه اظهار کرد: برمبنای این قانون انجام هر یک از موارد فوق از طریق تمام شبکه‌های اجتماعی در فضاهای مجازی نیز مشمول مجازات است و متخلفان از مفاد این ماده به یکی از مجازات‌های درجه 6 محکوم می‌شوند.

وی افزود: در همین راستا توصیه می‌کنیم افراد به طور جد از هرگونه توهین، اهانت و افترا در فضای مجازی خودداری کنند و طرفدارهای کاندیداها به هیچ وجه دست به ساخت وبلاگ‌های انتخاباتی از سوی شخص مورد نظر خود نکنند و به دیگران بی احترامی نکرده و با توجه به مصوبه مجلس، از تبلیغات پیش از موعد خودداری کنند .

شفیعی مهر در پایان تاکید کرد: پلیس فتا بر فضای سایبر اشرافیت کامل دارد و با هرگونه جرم در این فضا برخورد خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار