کد خبر: ۱۲۸۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳ 14 November 2015

به گزارش تابناک یزد،مراسم بزرگداشتی برای زاون قوکاسیان، فیلمساز ، منتقد و مدرس سینما، با حضور دوستان و شاگردانش، در حاشیه سومین روز از بیست‌وسومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، فرید فرخنده‌کیش، دبیر سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، عصر روز جمعه در مراسم گرامیداشت زنده یاد زاون قوکاسیان در حاشیه این جشنواره گفت: امروز می خواهم از شاگردان و دوستان مرحوم قوکاسیان تشکر کنم که بعد از او مسئولیت پذیرش ادامه راه او را بر عهده گرفته اند. نشانه های این استاد بزرگ سینما، همین شاگردانی است که امروز در خدمت شان هستیم و هرکدام به گونه ای پرچم دار سینمای ما هستند.

او با بیان اینکه «واسطه شناخت و دوستی من با زاون قوکاسیان، امام حسین (ع) بود.» یادآور شد: نیمه دهه 80 بود که به دنبال برگزاری یک اتفاقی در مورد عاشورا بودیم. به دنبال یک جریان فکری و یک منبع می‌گشتیم که یک همایش عاشورایی راه بیاندازیم؛ یک منبع بیشتر پیدا نکردیم که او هم زاون قوکاسیان بود.

او در ادامه با صدایی لرزان و متاثر اظهار کرد: هر زمانی که به او و ایام خوشی که با هم داشتیم فکر می کنم، بغض می‌کنم ولی باز خوشحال هستم.

او همچنین خاطرنشان کرد: امروز روایتی را از یکی از دوستان او شنیدم که درموردش میگفت، او در بدترین شرایط و لحظات هم سراغ شاگردان و پروژه ها و جشنواره هایی که برایشان پدری کرده بود را می گرفت و نگران بود.

فرخنده‌کیش اضافه کرد: کسی که زمانی که هیچکسی امیدی به بهبودی اش نداشت، خودش مملو از امید بود. امید به شاگردانی که در آخرین لحظات هم نگران آینده شان بود.

در ادامه ی این مراسم بزرگداشت، محمدرضا شرف‌الدین، مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس درمورد این فیلمساز تصریح کرد: از ویژگی های بارز ایشان آن بود که او با هر مسلکی که داشت، بسیار مومن بود.

او اضافه کرد: پایه آشنایی من با سینما در زمان زاون قوکاسیان اتفاق افتاد و من به راستی الفبای سینما را از زاون آموختم. زاون استاد من بود و ارتباط ما پس از دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز ادامه پیدا کرد تا اینکه در ادامه مجموعه تالیفات و مصاحبه‌های سینمایی‌اش، با من نیز مصاحبه بلندی انجام داد که قرار است به نام کتاب «محمدرضا شرف‌الدین جلوه‌های ویژه» منتشر شود. در این کتاب من کامل‌ترین تاریخ را از سرگذشت جلوه‌های ویژه در سینمای ایران ارائه دادم. این مصاحبه در اواخر عمر زاون انجام شد.

وی همچنین در پایان گفت: در استان و شهر اصفهان اقوام سه دین ابراهیمی یهودیت، مسیحیت و اسلام به خوبی در حال زندگی کردن هستند و این هم‌زیستی همیشه به نفع وحدت در کشور بوده است.

مهرداد اسکویی مستندساز و عکاس، نیز در مورد زاون قوکاسیان گفت: زاون قوکاسیان عاشق بود و با عشقش هنرش را زندگی کرد. زاون همیشه با ماست و به همه ما یاد داد که چگونه هنرمان را زندگی کنیم و چگونه تاریخی را که در آن زیست می‌کنیم، بنویسیم.

او ادامه داد: زاون کتاب‌هایش را با این هدف نوشت که بداند هنرمند کیست و چگونه متولد می‌شود؟ جهان خودزیسته زاون قوکاسیان همیشه با ماست و ما تک تک چیزهایی را که از او یاد گرفتیم، آنچه بود که خود زندگی می‌کرد. زاون دوست داشت زندگی‌اش ادامه پیدا کرده تا بتواند کمک‌های خود را به ما کماکان ارائه کند. مگر می‌توان به وی حسادت نکرد؟

اسکویی ادامه داد: از زاون یاد بگیریم که تاریخ را ما می‌نویسیم. من به عنوان یک فیلمساز بسیار خوشحالم که زاون قوکاسیان تاریخ شفاهی سینمای ایران را با عشق و قدرت نوشت. جهان دارد به گردش خود ادامه می‌دهد و ما باید خوشحال باشیم که محضر زاون را درک کردیم.

در این مراسم فرزان معظم، سخنگوی بنیاد پژوهشی سینمایی زاون قوکاسیان، خبر از شکل گیری این بنیاد داد و اهداف آن را به این صورت تشریح کرد: کار این بنیاد، استفاده از کتاب ها، دست نوشته ها و تمام اندیشه های زاون است که بتوانیم آن ها را در اختیار همه بچه های فیلمساز قرار دهیم.

کامران ملکی و نقی نعمتی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بودند که به بازگو کردن خاطرات شان با این سینماگر پرداختند.

در این مراسم بزرگداشت تعدادی از لوازم شخصی قوکاسیان مانند کت و کیف و کتاب هایش را بر روی سن قرار داده بودند تا به گفته ی دوستان این زنده یاد، حضور او را در نزدیک خود احساس کنند. همچنین هر یک از سخنرانان که به بالای سن میرفت، شاخه گلی سفید را بر روی کتاب ها و لوازم شخصی او قرار می داد.

همچنین در این مراسم، لوح سپاسی از طرف فرید فرخنده‌کیش، همایون ارشادی، مجید مصطفوی و محمدرضا دلپاک (صدابردار) به حسن معتمدی، از نزدیک ترین دوستان این صاحب نظر سینمای ایران، اهدا شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم بزرگداشت مهرداد اسکویی، مستندساز، کامران ملکی، از اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی و دبیر خانه سینما، فرید فرخنده‌کیش، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، محمدرضا شرف‌الدین، سینماگر و تهیه‌کننده، فرزان معظم، مدیر بنیاد سینمایی پژوهشی زاون قوکاسیان، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب و دبیر بیست و سومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، محمد رحمانیان، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر و همایون ارشادی، بازیگر سینما، نیز حضور داشتند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار