کشت زعفران که از چند سال پیش کاشت آن در خلخال شروع شده با استقبال کشاورزان و اقدام ترویجی جهاد کشاورزی در حال توسعه بوده و سطح زیرکشت این محصول گرانبها به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۲۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵ 14 November 2015
به گزارش ایرنا ، کشت آزمایشی زعفران در اراضی مستعد کشاورزی شهرستان های خلخال و کوثر از سال 1371 آغاز ولی به دلیل نبود اعتبار و حمایت های لازم در آن زمان از برنامه کاری مدیریت کشاورزی وقت خلخال خارج شد.
از سال 1381 با توزیع رایگان پیاز زعفران از سوی مدیریت جهاد کشاورزی خلخال کشت دوباره این محصول گرانقیمت از سوی کشاورزان منطقه از سرگرفته شد.
در سال های اخیر توسعه و ترویج کشت زعفران در بین کشاورزان خلخال در دستور کار کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان قرار گرفته و تصمیم مناسبی برای ارائه بسته های حمایتی از زعفران کاران منطقه از جمله ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی مدت از سوی مدیریت جهاد کشاورزی ، بسیج سازندگی و مسوولان استان اتخاذ شده است.
به گفته هادی ذبیحی ، مدیر جهاد کشاورزی خلخال، در نتیجه اقدامات حمایتی و هدایتی مدیریت جهاد کشاورزی خلخال سطح زیرکشت زعفران در سال های اخیر به 10 هکتار افزایش یافته و میزان تولید محصول خشک زعفران از سطح پنج هکتار اراضی زیرکشت بارور این شهرستان حدود 15 کیلوگرم برآورد می شود.
وی کاهش هشت برابری مصرف آب برای هر هکتار در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی آبی رایج در منطقه ، تداخل نداشتن فصل آبیاری این محصول با سایر محصولات کشاورزی و باغی ، ظرفیت بالای اشتغال زایی و بازدهی اقتصادی مطلوب را از مزایا و شاخص های مهم کشت این محصول در مناطق مختلف این شهرستان برشمرد.
ذبیحی اظهار کرد: بهترین زمان کاشت پیاز زعفران اواخر تابستان و در شهریورماه و مناسب ترین زمان برداشت محصول نیمه دوم آبان ماه بوده و هر پیاز زعفران در شرایط آب و هوایی خلخال قادر به هفت سال گل دهی است.
به لحاظ وجود شرایط اقلیمی خلخال کشت این محصول در مناطق کم ارتفاع و نیمه گرمسیری این شهرستان مناسب بوده و از نظر عملیات به زراعی لازم است در زمان کاشت زعفران فاصله 20 تا 25 سانتیمتری گلها از همدیگر ، فاصله 15 سانتیمتری بین ردیف های کاشت و عمق 15تا 20 سانتیمتری کشت رعایت شود.
با هدف افزایش کیفیت محصول و حفظ عطر و بو و رنگ دهی زعفران لازم است گلهای زعفران صبحگاهان جمع آوری و گلهای جمع آوری شده به سرعت در داخل محفظه های مناسب همچون یک اتاق و یا موارد مشابه دور از نور آفتاب و گرد و غبار و در حرارت 50 درجه سانتیگراد خشک شود.
جداسازی زعفران از گلهای باارزش آن به دو روش انجام می شود ، در یک روش برخی از کلاله ها و خامه یعنی قسمت قرمز و سفید زعفران را به طور کامل از گل جدا می کنند که این روش به نام زعفران دسته معروف است.
در روش دیگر فقط کلاله های قرمز را از گل جدا می کنند که این روش امروزه به نام پوشالی شهرت یافته و در استفاده از این روش به زعفران کاران توصیه می شود در زمان جدا سازی کلاله از گل سه کلاله قرمز رنگ را از محل اتصال به خامه جدا کنند.
انتهای خبر/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار