کد خبر: ۱۳۰۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵ 17 November 2015

برای مصاحبه با بسیاری از نخبگان سیاسی و اقتصادی استان لیست بلند بالایی آماده کرده ایم. اما این بار با مهندس نوین شروع کردیم. شایدبخاطر اینکه در ائتلاف نظامی تبریز قسمت 2 از ا و نام برده ایم.نه به نیکی و نه نقادانه. آنچه که بوده را نوشته بودیم.رسالتمان ایجاب می کند که این را برعهده مخاطب خواهیم گذارد که خود قضاوت کند آنچه در نوشته ها،تحلیل ها و شخصیت نگاری های ما وجود دارد می تواند پژواکی از آن چیزی باشد که خود فرد آن را از خود منعکس می کند یانه.

به هر ترتیب با مهندس نوین، که البته در دفترش دکتر خطاب شدن را نیز تجربه می نماید، در ساختمان عمارت ملاقات و مصاحبه کردیم. اوسئوالات را دقیق گوش می دهد و آرام و شمرده پاسخ می گوید البته در بسیاری از جاها هم بجای نام بردن از افراد مایل است کد بدهد. شاید می خواست شم خبرنگاری مان را محک زند. سئوالاتی که پرسیدیم صریح بود البته برخی گفته ها را به دلیل برخی محدودیت ها شاید نتوان منعکس نمود، اما همین که پشت صحنه بسیاری از وقایع را از او می شنویم برایمان جالب است هرچند روایت هایی متفاوت و گاها عجیب.

شرح مصاحبه را در 2 قسمت(مباحث شهرسازی و در قسمت دوم مباحث سیاسی) تقدیم می نمائیم.

مصاحبه : محمد کاظم پور، محسن رضازاده

قسمت اول

اگر مایل باشید برای مقدمه از نحوه انتخاب جنابعالی بعنوان اولین شهردار کلانشهر تبریز شروع کنیم.اصلا چطور شد که شهردار شدید؟

خرسندم که با سایت خبری تابناک تبریز که سایت مورد وثوق و خوشنام و فعال در عرصه استانی و ملی است،گفتگو می کنم. بعد از اینکه در انتخابات مجلس سال 82  نفر منتخب هفتم از تبریز شدم ، مجددا به تهران رفته ودر  مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه امام حسین مشغول تدریس شدم.یکبار در جلسه سالیانه سراسری شوراها در تهران ، دکتر اکبر نژاد رئیس شورای شهر وقت تبریز، در آنجا با من در باره شهردار شدن بنده در تبریز صحبت کرد و پرده از این نکته برداشت که 6 نفر از یازده نفر عضو شورا با انتخاب من به سمت شهردار تبریز موافقند ، چون فقط یک سال و نیم از عمر شورا مانده بود، و چند ماهی بود که شهر بدون شهردار بود، من شرط قبولی این سمت را حمایت اکثر اعضای شورا طرح کردم.علی ای حال با گفتگوهایی که با سایر اعضای شورا انجام گرفت نطر موافق 5 عضو دیگر شورا نیز به آرائ بنده اضافه شد و در نهایت بنده در جلسه بیستم آذر سال 84 با یازده رای به عنوان اولین شهردار کلانشهر تبریز انتخاب شدم.



آیا قبل از عهده داری این مسئولیت با شهردار قبلی رایزنی کرده بودید؟

با شهردار قبلی آقای حاجی پور هیچ تماس و گفتگویی نداشتم.چون 3 ماه قبل از من شهرداری را تحویل داده بود و من ایشان را ندیدم.

آیا از تبریز و شرایط حاکم بر شهرداری آن آگاهی داشتید؟

قبل اینکه این مسئولیت را قبول کنم ، یک گروهی را مسئول جمع بندی و ارائه نظرات تعیین کردیم تا از شرایط تبریز اطلاعاتی برای ما تهیه کنند

این گروه مشتکل از چه کسانی بود؟

این گروه شامل افراد مورد وثوق بنده بود که آقایان جواد انصاری،سردار باغبان، قوام،مهندس یونسی،شریف نژاد، زارع، بیرامی ، عزتی در این مجموعه حضور داشتند.

دراوایل مسئولیت خود با چه مشکلات عمده ای که روبرو بودید ؟

عمده مشکل ما در اوایل کار ، حقوق عقب افتاده کارگران مجموعه شهرداری بود.مشکل دیگر اختلاف شدید در فراکسیون های شورا بود.چند ماهی بود که تبریز بدون شهردار اداره میشد و شهر نابسامانی فراوانی داشت. به عقیده من شهرداری یک مجموعه نیمه دولتی و نیمه خصوصی است و باید خود گردان باشد. نتیجه بر آن شد تا یک و نیم سال شهر را اداره کنیم. بنده در جلسه 20 آذر سال 84 شورا  ، که من شهر دار شدم برنامه پنج ساله ای با عنوان ، تبریز 90 ارائه دادم. این کار من موجب تمسخر بعضی از اعضا شد ، که چطور ممکن است با اینکه یک سال ونیم از عمر شورا مانده ، شهردار برنامه پنج ساله بدهد.!بنده دو دلیل برای ارائه این برنامه داشتم.

اولین پیشگوئی شهردار

یکی میدانستم که حداقل نصف بیشتر اعضای شورای وقت تبریز برای دور بعدی نیز رای می آورند و دومین دلیل کارهایی که در یک سال ونیم به مردم می خواستیم عرضه کنیم .لذا برآن شدیم تا برنامه پنج ساله را در شورا مصوب کرده و براساس آن کار را انجام دهیم.همین طور هم شد و من در دور بعدی شورا ها نیز بعنوان شهردار تبریز با 8 رای منصوب شدم.


مهمترین دغدغه شما در اوایل کارشهرداری چه بود؟

پروژه های نیمه تمام شهر که نه ماه بود رها شده بود.بلوار های قره آغاج حجتیه و جعفری تعطیل شده بود.همین طور میدان نماز و راسته کوچه. اتوبوس های شرکت واحد کار نمی کردندو رانندگان این شرکت معترض به حقوق عقب افتاده.

در اوایل تلاش کردیم تا نابسامانی ها را مدیریت کنیم. پیمانکاران هم گفته بودند تا پول نباشد کار نمی کنیم.

همانطور که گفتیم،در سال 85 به شورا لایحه ای با نام تبریز 90 تقدیم کردیم و کار را با برنامه شروع کردیم. در آن برنامه 100 پروژه بزرگ فرهنگی، عمرانی ، تجاری و ... را پیش بینی و در 5 سال اجرا کردیم. همزمان با روی کار آمدن شورای سوم ،یک جشن بزرگ 100 سالگی تاسیس اولین بلدیه در ایران را در تبریز برگزار کردیم.

مگر شورا حسابرسی نکرده بود؟چطور ممکن بود حقوق معوق داشته باشند؟

همانگونه که گفتم اختلاف در شورا زیاد بود.آن شورا در زمان استانداری آقای سبحان اللهی تا مرز انحلال هم پیش رفت.کار به جایی رسیده بود که در جلسات به هم درب قندان در شورا پرتاب می کردند که حتی سوژه خبر 20:30.شده بود که در کل وضعیت افتضاحی حاکم بود و هر اتفاقی ممکن بود.

تغییر دولت هامثلا آمدن دکتر احمدی نژاد چه تاثیری در شهرداری و شورا ی تبریز داشت.؟آیا دولت در شورا و نحوه مصوبات تاثیر داشت؟

شورا 2 وظیفه ذاتی و مهم دارد. اولی سیاست گذاری و نظارت و دیگری انتخاب شهردار.اگر اعضای شورا باهم همانگ باشند دولت نمی تواند چندان تاثیر گذار باشد در غیر این صورت دولت میتواند خواسته های خودرابه شهرداری دیکته کند. ببینید تمام شورا ها مثل مجلس در بعد نظارتی ضعیف عمل کرده اند.

اگر شهردار را مردم انتخاب کنند خوبست ولی اگر شهردار همانندیک مدیر کل سایر ادارات،منتخب دولت باشد ، پسگرد به عقب و یک شکست است.

اختلافات شورا و دولت را در زمیته مدیریت شهری چگونه ارزیابی میکنید؟

در قانون برای تعیین تعرفه وعوارضات شهری، شورا باید تصمیم گیری کند.این حق شوراست.دولت در این عرصه ها با پرداخت یارانه کار را متعادل تر میسازد. حال اگر دولت این پول را واریز نکند ، نمی تواند به شورا فشار وارد کند. هرچند شورای نگهبان شورای شهر هم، فرمانداری است. تمام مصوبات شورا اعم از تعرفه گذاری و سایر تصمیم ها باید به تایید فرمانداری برسد تا قابلیت اجرایی پیدا کند. اگر هم اختلاف پیش آید شورای حل اختلاف به ریاست استاندار و با حضور برخی از اشخاص حقوقی که قانون پیش بینی کرده این کار انجام میشود.

آیا برای خوتان در زمینه مدیریت شهری ، سهم اشتباه قائل هستید؟

بله ولی از حدود 15 درصد بالاتر نمی رود. مابقی باید شورا نظارت کرده و اگر اشتباهی یا تخلفی صورت پذیرد باید اعضای شورا پیگیری و احقاق حق کنند .

همزمان با اتمام اولین سال شهرداری بنده، گزارش تفریغ بودجه را برای زمان شهردار قبلی و یک سال فعالیت خودم به شورا تقدیم کردم.

اولین بودجه 80 میلیارد

اولین بودجه شهرداری در سال 84 که من از آذر آن سال آمده بودم ، مبلغی به میزان 80 میلیارد تومان بود که حدود 70 درصد محقق شد.مصاحبه کردم و برای رفع این مشکل از مردم کمک خواستم و مردم نیز دست مارا گرفتند.بودجه شهرداری در سال 92 رقمی به میزان 2420میلیارد تومان بود که وقتی در شهریور سال 92 این پست را تحویل دادم، حدود 60 درصد آن محقق شده بود.


نحوه تعامل تان با مسئولین دولتی در زمان مدیریت شهری تبریز ؟

در زمان ما دولت در عرصه های قطار شهری ، اتوبوسرانی کمک میکرد. دکتر احمدی نژاد 4 بار طی سفر استانی خود به تبریز آمد. در این سفرها مصوباتی را تصویب میکردند ولی به صورت کامل حق دولت پرداخت نمیشد.

مشکل سازی احمدی نژاد

برای مثال مصوبه ای در مورد میدان امام علی در یکی از سفرها بالغ بر 70 میلیار تومان تصویب کردند که قرار بود 50 درصد از اعتبارات دولتی باشد که محقق نشد. قرار بود 100 دستگاه اتوبوس بدهند که باز ندادند.قرار بود که در مسیر چای لوله گذاری کنند که نشد و... و ما می خواستیم که این هارا درست انجام دهیم ولی اعتبار نمی آمد و می گفتند که نوین با دولت درگیر است.شهرداری تبریز درگیر اختلافات مدیریت شهری تهران با دکتر احمدی نژآد شد که قرار بود 100 میلیارد به قطار شهری بدهند که باز محقق نشد. دکتر احمدی نژاد برروی مونوریل تاکید داشت

بنظر شما برای شرایط تبریز، قطار شهری در اولویت است یا مونوریل ؟

هیچکدام.من اگر مدیریت میکردم تراموا را در اولویت کار قرا می دادم.اولین تراموای کشور در تبریز در میدان قونقا ایجاد شده بود.دور تا دور تبریز قرار بود تراموا بزنیم در قالب دو کمربندی .

همین الگو، مبنای کار بی آر تی شد؟

بله با دیدن مشکلات بنا را بر این گذاشتیم که مسیر اتوبوس های تندروBRT از نصف راه تا آبرسان را با مشکلات فراوان اجرایی کنیم.

هرچند در شورا هم مخالفتهایی بود اما اختصاصا نظر مردم اخذشده بود؟چون یکبار جهاددانشگاهی نظرسنجی کرده بود و اغلب مردم از بابت این کار اظهار نارضایتی کرده بودند. شما درخواست نظر سنجی دوم را دادید اما بازهم این نتایج تکرار شده .بنابراین شما این کار را علیرغم نظر مردم شروع کردید؟

مطالعات ما در باره اتوبوس های تندرو RT B همزمان با طرح جامع ترافیکی آغاز شد و حدود 3 سال زمان برد. این طرح در سال 86 در شورای عالی ترافیک کشور نیز تصویب شد ونهایتا در سال 89 وارد فاز اجرایی این طرح گشتیم. هرچند قبول میکنم در ابتدا مردم زیاد موافق نبودند و بعضا گلایه هایی هم می کردند اما بعدها با دیدن فواید آن به آن روی آورند. هرجا منافع مردم اقتضا کند تا بالای سردار هم می روم.

پس این مدل را خوب می دانید که یک طرح خوب را حتی اگر مردم موافق نباشند اجرا کنیم و بعدها مردم با دیدن فواید کار آنرا بپذیرند؟

بله حداقل در مورد بی آر تی که اینگونه بود. در ابتدا اعتراضات بود ولی الان بالای 95 درصد از مردم شهر از این طرح رضایت دارندو در حال حاضر حدود 100 دستگاه اتوبوس در این خط کار میکنند که باز جوابگوی نیاز شهر نیست. باید برای هر پدیده نو در شهر فرهنگ سازی کنیم تا مردم از آن بهره بگیرند.متاسفانه در ابتدای این طرح 4 نفر از هم شهریان در تصادف با اتوبوس های تندرو فوت شدند که ما آمدیم نرده ها را تعبیه کردیم ولی متاسفانه آمدند آن ها را برداشته وجای آن سیم خاردارگذاشتند که بعد ها تبعات آن را خواهند دید.

درقسمت دوم، سه بار اخم آیت الله شبستری،دعواهای سیاسی شورای سوم، لاله پارک و برخورد های امنیتی، پشت پرده مخالفتها با شهردار، سید فاطمی و تیم شهرداری ، رابطه نوین با بیگی ، پشت پرده پروژه های ضرب الاجلی شهردار فعلی، کانون های فساد در شهرداری، استمرار تلاش سیاسی و .. را خواهید دید.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
جلالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
این حرکتتون و اینکه مطلبتون واقعأ بی طرفانه بود جای تقدیر و تشکر داره و امیدواریم این مسیر رو با روحیه مردم مداریتون حفظ کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
باید هوای کسی رو که مصاحبه میکنه با سایتتون رو کمی داشته باشید! این اخلاق حرفه ایه!
جعفریان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
خوب معلومه نه شأنیت تابناک این اجازه رو میده که جانب دارانه مطلبی نگاشته بشه و نه شخصیت مهندس نوین این نیاز رو به تعریف و تمجید بی خودی دارد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
اگه اینجوری سیاسی کاری بکنه تابناک که غیر چندتا مخاطب خاص مخاطبی پیدا نمیکنه و اعتماد مردم رو از دست میده!
رحمان نیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
اقدامات جناب مهندس نوین در شهرداری به عنوان اثرات ماندگار و تأثیر گذار این شهر ثبت شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
مهندس نوین به امید حضور شما در جایگاه وکیلی مردم آذربایجان در مجلس بی صبرانه منتظریم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
سردار نوین شهر را آباد کرد و اکنون عده ای نان آبادانی و دور اندیشی اورا میخورند
پاسخ ها
یگانه
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
کدوم آبادانی منظورتونه؟ دیکتاتوری که در پنج سال زمان ایشون کارکنان و سیستم شهرداری تجربه کردند غیر قابل توصیف و فراموشیه!
حمید آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
خیلی جالبه شورا مخالف بود، مردمم که مخالف بودند با بی آر تی، من موندم اولأ این نظرسنجی فلسفه ذاتیش چی بوده؟ انتخاب معکوس یا مهندسی معکوس؟ اگر مردم و شورا موافق بودند اجرا نمیشد حتمأ!
واقعآ دموکراسی یعنی همین؟! روحیه نظامی گری هم یعنی همین!
جناب مهندس یا سردار نوین مردم و نظراتشون مهم هستند و باید به اونها احترام گذاشت، امیدوارم شایعه باشد اما اگر آمدنتان به عرصه انتخابات مجلس جدیست با چه اندیشه و امیدی به سراغ این مردم برای کسب رأی خواهید آمد؟ با اینکه ارزشی به نظر و رأی مردم ندارید؟ شاید فکر میکنید رأی صندوق ها هم به شما و حرف شما جامه عمل خواهند پوشاند!
پاسخ ها
یاسر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
مهندس نوین زندگیش رو فدای دموکراسی این مردم کرده و دو برادرش برای مردم سالاری دینی شهید شده، حالا شما که معلوم نیست کی هستی داری ایشون رو زیر سئوال میبری؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
شهرداری که محبوب بوده و خواهد بود فقط مهندس نوین هست.
فانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
چرا باید به سرمایه های انسانی موجود کشورمان بی توجه باشیم؟ چرا باید انسان های زحمت کش و فداکاری چون نوین را گوشه گیر کنیم و از انقلاب برانیم
؟ مگر غیر این است که ایشان نیتی جز دلسوزی و تکلیف مداری در زمان مدیریتشان نداشته اند؟ ایشان پنج سال برای آبادانی این شهر زحمت کشیده اند، این رسمش نیست. تابناک واقعأ کار خوب کرده که به سراغ مصاحبه با چنین مردی رفته!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
کی به این حرفای اخلاقی اهمیت میده تو این دوره زمونه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
چه سرمایه ای؟؟؟
حسنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
اقای نوین لطفا در مورد این که وقتی ولی فقیه وامام جمعه محترم تبریز دستوری را درمورد حق مردم وجلب رضایت مردم به شما می فرمودند سر پیچی می نمودیت حداقل برای یک صادقانه جواب بدهید
بابک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
اقای نوین چقدر از فضای سبز تبریز در زمان شهراری شما توسط شهرداری از بین برده شد؟؟ چقدر از میراث فرهنگی از بین رفت؟ باصداقت جواب بدهین
کارمند شهرداری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
هرکسی آمد عمارتی نوساخت روزگاری ایشون رانندند هیچ کس او قاتغینا توش دیمز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :