کد خبر: ۱۳۱۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹ 18 November 2015
استان یزد با داشتن فرهنگ و سنت های اصیل دینی و مذهبی و حتی ایرانی شهرت ملی و بین المللی دارد و امروز نیز مهمترین مطالبه مردم دارالعباده، حفظ همین فرهنگ و سنت ها و نیز ایجاد نشاط اجتماعی در کنار آنهاست. این استان از قدیم با توجه به داشتن گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی از جمله بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها و نیز داشتن علمای و دانشمندان بزرگ ، مردمی فرهنگی ، صادق ، کوشا و متدین شناخته می شود .
از این رو یزد با عناوینی همچون شهر دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، بادگیرها، شهر نساجی ، شهر کار و کاریز و کاهگل، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب معروف است.
درصد بالای سطح مطالعه در استان در کنار تعداد بالای خیران مدرسه ساز و کتابخانه ساز ، 22سال کسب رتبه برتر کنکور ، تعداد بالای نشریات و رسانه ها از دیگر از حوزه های رشد یافته استان یزد در دوران بعد از انقلاب و سالهای اخیر است و همه اینها موجب شده این استان در این بخش ها در جایگاه خوبی در میان استانهای کشور قرار گیرد.
همه این مسائل بهانه ای شد تا در میزگردی همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی و روز کتاب و رسانه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و رئیس اداره امور فرهنگی و نیز مدیر روابط عمومی این اداره کل مسائل این حوزه ها را بررسی کنیم .
** * فعالیتهای فرهنگی و هنری در راستای حفظ فرهنگ بومی و سنتی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این میزگرد ، حفظ فرهنگ سنتی ، بومی و دینی و نشاط اجتماعی را از مهمترین مطالبات مردم این استان بیان کرد و گفت: این استان زبانزد خاص و عام است.
علی غیاثی ندوشن افزود: استان یزد در گذشته بدلیل آمار بالای کارهای خیر و پایین بودن معضلات و آسیب های اجتماعی در کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.
وی با بیان اینکه ذهنیت بسیار مثبت و متفاوتی نسبت به استان یزد وجود دارد اظهار کرد: امانتداری ، متدین ، صادق ، پرتلاش و روحیه تعاون و همکاری از ویژگیهای مردم این خطه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: طبیعی است به دلایل مختلفی همچون تغییرات اجتماعی ، توسعه صنعت ،شهرنشینی، تحولات اقتصادی و مهاجرت به تبع برخی از این شاخص دستخوش تغییر شده اند اما مردم این خطه برحفط فرهنگ سنتی، فرهنگی دینی خود تاکید دارند.
غیاثی ندوشن ادامه داد: به همین دلیل فعالیتهای فرهنگی و هنری این اداره کل در راستای حفط فرهنگ، بومی و سنتی و حفط ارزشها اجتماعی است.
وی با بیان اینکه باید به نشاط اجتماعی هم توجه شود، افزود: شادابی موجب کاهش آسیب های اجتماعی و جرائم می شود.
*** اطلاع رسانی در حوزه کتاب یکی رسالت های رسانه ها است
مدیر کل ارشاد اسلامی استان یزد یکی رسالت های رسانه ها را اطلاع رسانی در حوزه کتاب بیان کرد و گفت: ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی نیاز جامعه است.
غیاثی ندوشن با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها بر این نکته تاکید داشتند که یکی از نیازهای جامعه توسعه فرهنگ مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است، اظهار کرد: ما اگر جامعه ای آگاه داشته باشیم قطعا حقوق همه اقشار جامعه هم رعایت می شود .
وی با بیان اینکه همچنین کتابخوانی موجب کاهش جرم و بسیاری از آسیب های اجتماعی می شود افزود: خیلی از جرائم و آسیبها ناشی از عدم آگاهی و دانستن است.
غیاثی ندوشن خاطر نشان کرد: همه باید دست به دست هم بدهیم نه در هفته کتاب بلکه در طول سال در زمینه ترویج کتابخوانی تلاش کنیم.
وی با اشاره به صدرنشینی استان یزد در آزمون سراسری و کسب موفقیت های علمی در زمینه های مختلف استان سرامد در کشور است گفت: این یک بستر خوبی است در حوزه مطالعه عمومی تعمیم بدهیم.
این مسئول اظهار کرد: همچنین ارتباط و پیوند کتب درسی و دانش آموزی و مطالعه عمومی ضروری است و رسانه های در این زمینه نقش مهمی دارند.
مدیر کل ارشاد اسلامی استان یزد، ارتباط رسانه ها و مطبوعات را با کتابداران ، نویسندگان و ناشرین و مولفان را مهم خواند و گفت: اگر این امر محقق شود فرهنگ کتابخوانی هم در جامعه نهادینه خواهد شد.
غیاثی ندوشن با اشاره به بانک اطلاعات و گنجینیه آثار نویسندگان استان در مجتمع امام علی (ع) از نویسندگان و مولفان خواست که هر گونه کتابی را چاپ کرده اند یک نسخه ان به این اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تحویل تا در گنجینه نگهداری شود.
وی افزود: در گنجینه یاد شده نسخه آثار نویسندگان جمع اوری در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد و همچنین به یک مراکز دیدنی فرهنگی تبدیل خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان با اشاره به ظرفیتهای این استان در زمینه کتاب گفت: در سال گذشته شهر یزد جزء پنج شهر برگزیده در بحث پایتخت کتاب ایران و روستای ابراهیم آباد رستاق در شهرستان اشکذر در میان 10روستای دوستدار کتاب در حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور انتخاب شدند.
غیاثی اظهار کرد: امسال نیز طرح های مشارکتی خوبی برای ایجاد انگیزه در بین جوانان و اقشار مختلف جامعه برای خواندن کتاب به ویژه در مناطق و مدارس محروم استان داریم.
*** لزوم حمایت صنعتگران از نویسندگان
وی بر از حمایت از نویسندگان تاکید کرد و گفت: این حمایت لازم است در حوزه بخش خصوصی هم صورت گیرد.
این مسئول با اشاره به اینکه صنایع و صنعت به خوبی می توانند از نشر کتاب حمایت کنند اظهار کرد: صنایع ، بخش تولیدی و تجاری هزینه های که در امور تبلیغاتی انجام می دهند می توانند این تبلیغات در قالب کتاب صورت گیرد.
غیاثی ندوشن افزود: بسیاری نویسندگان به دلایل مشکلات مالی نتوانستند کتابهای خود را چاپ کنند.
وی از صنعتگران خواست در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نویسندگان در زمینه چاپ و نشر کتاب یاری کنند.
**برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی اداره کل ارشاد استان یزد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزاری نمایشگاه کتاب ، اهدای کتاب توسط دانش آموزان، تجلیل از خادمان و نویسندگان کتاب، برگزاری جلسات نقد کتاب، برپایی شب شعر و موسیقی یار مهربان و برپایی جمعه بازار کتاب را از دیگر برنامه های ارشاد در هفته کتاب و کتابخوانی بیان کرد.
غیاثی ندوشن خاطرنشان کرد: اجرای تئاتر خیابانی، توزیع کتاب در مدارس محروم با همکاری آموزش و پرورش استان، ایجاد المان های شهری با موضوع کتاب با همکاری شهرداری یزد و کتاب درمانی با همکاری کانون اصلاح و تربیت اداره کل زندان های از دیگر برنامه های این اداره کل در هفته یاد شده است.
** کتاب همچون گذشته از جایگاه ویژه ای برخوردار است
رییس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد هم در این میزگرد با اشاره به شعار 'کتاب ، رسانه کهن' گفت: کتاب یکی از مهمترین رسانه ها در حال حاضر است.
سیدخلف حوتی نژاد افزود: کتاب در گذشته که رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی به خوبی گسترده نشده بودند نقش خود را به خوبی ایفا می کرد.
وی با بیان اینکه سرانه چاپ کتاب در کشورهای توسعه بسیار بالاست، ادامه داد: این نشانگر آن است که کتاب همچون گذشته از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
رییس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: برخی مردم بر این باورند که با وجود فناوری نوین دیگر نیازی به کتاب نیست این در حالی است که کتاب و کتابخوانی از اهمیت زیادی برخوردار است.
**افزایش 300 درصدی خرید کتاب از نویسندگان
وی از افزایش 300 درصدی خرید کتاب از نویسندگان استان نسبت به سال 92 خبر داد و گفت: در سال گذشته 800 میلیون ریال در قالب یکصد عنوان کتاب از نویسندگان خریداری شد.
حوتی نژاد با بیان اینکه در سالجاری هم 800 میلیون ریال اختصاص یافته است، افزود: 50 درصد این مبلغ در قالب 50 عنوان کتاب از نویسندگان خریداری و مابقی تا پایان سال انجام می پذیرد.
این مسئول تعداد ناشران کتاب را 80 نفر بیان و بر اهمیت ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی در جامعه تاکید کرد.
وی برگزاری جشنواره پایتخت کتاب ایران ، جشنواره روستاهای و عشایر دوستدار کتاب، تجلیل از مروجان کتاب و کتابخوانی را از جمله برنامه های حوزه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیان کرد و گفت: از نویسندگان نوقلم هم به طور جدی حمایت می کنیم.
***تاکید بر احیای انجمن های فرهنگی و هنری در دولت یازدهم
رییس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در دولت قبل انجمن های فرهنگی و حضور مشارکتی هنرمندان کمرنگ شده بود اضافه کرد: متاسفانه در آن دوره همچنین موسسات تک منظوره به بهانه بخش خصوصی جمع شدند.
حوتی نژاد افزود: انجمن نمایش استان که سالهای با ان کار می کردیم در دولت قبل از بحث انتخابات و مشارکتی بیرون امد و انتصابی شد.
وی در دولت یازدهم بر احیای انجمن های تاکید دارند و ادامه داد: هم اکنون انجمن های شعر ، نویسندگان و اهل قلم مدتی است که در خواست انجمن دارند.
وی یادآور شد: در این زمینه در نشستی که بنیاد شعر ادبیات داستانی که چند روز گذشته در تهران داشتیم قرار شد اساسنامه مشترکی معرفی شود و انجمن شعر و داستان راه اندزای کنیم.
رییس اداره فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی استان یزد افزود: ساماندهی انجمن و ثبت آنها در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
**در مطبوعات به اخبار حوزه کتاب کمتر توجه شده است
مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد هم در ادامه این جلسه گفت: متاسفانه تحلیل محتوای مطبوعات استان نشان می دهد که اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی و معرفی کتب نویسندگان در مطبوعات نقش چندانی ندارد.
امیر ترقی نژاد با بیان اینکه رسانه ها در معرفی فرهنگ مطالعه کتاب نقش بسزایی دارند افزود: بنابراین مطبوعات و رسانه های باید در این زمینه بیشتر ورود کنند.
وی اظهار کرد: با ورود تکنولوژی و فناوری های نوین ارتباطی با استفاده از بهره گیری از ظرفیت آنها با ارائه چکیده کتب می تواند در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی نقش آفرینی کرد.
نویسنده کتاب تاکتیک های روابط عمومی ها گفت: استان یزد سردمدار حوزه کتابخوانی است زیرا وحشی بافقی ، فرخی یزد و آذر یزدی به عنوان بزرگان کتاب این خطه هستند که هنوز متاسفانه در سطح کشور به خوبی معرفی نشدند.
وی افزود: این نشان از ان است که رسانه ها انطور که باید این مشاهیر برجسته فرهنگی کتاب که در بخش کتاب خدمات شایانی انجام داده اند معرفی نکردند.
ترقی نژاد خاطرنشان کرد: رسانه های می تواند در حوزه کتاب از تکنیک های مختلف رسانه ای چون برجسته سازی، قطره چکانی و موجی حجم فزآینده ای از این حوزه را به مخاطبان منتقل نمایند.
وی تصریح کرد: رسانه ها باید ضمن حفظ رقابت با ارائه تولیدات و محتوای حرفه ای در حوزه کتاب نیازهای مخاطبان را برانگیخته تا کتاب نیز در سبد خانوار نهادینه شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار