از زیر پل تا اتاقک عابر بانک
مسئله کارتن خواب های شهر ماجرای تازه ای نیست. همه ی ما بارها و بارها در طول روز با این افراد سرو کار داریم و تقریبا بیشتر مردم قزوین می دانند که خوابگاه آن ها زیرپل ولیعصر و دوراهی همدان و پشت میدان انگور است. اما با شروع فصل سرما انگار آنها دیگر تاب رطوبت و سرمای زیر پل را نیاورده اند و به دل شهر پناه آورده اند.
کد خبر: ۱۳۴۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱ 24 November 2015
به گزارش تابناک از قزوین، از ساعت 10 شب به بعد که در خیابان های شهر قدم بزنی، در فواصل مشخصی کارتن خواب ها را می بینی که در گوشه ای خوابیده اند. اگرچه  کارتن تاب سرمای این شب ها را نمی آورد اما حضورشان در مرکز شهر نیز می تواند همراه با آسیب های فراوان باشد.

به گفته خود این افراد اما نیروهای پلیس و شهرداری با استراحت آنها در میادین و پارک ها مخالفت می کنند به همین خاطر از اول شب تا اواخر شب می توانند در گوشه ای دنج بخوابند تا زمانی که پلیس یا شهرداری آن ها را بیدار نکرده است.

عکسی که مشاهده می کنید تنها نمونه ای از کارتن خواب های قزوین است که در این شب های سرد اتاقک های عابربانک را جای مناسبی برای استراحت دیده اند.

کارشناس دفتر اعتیاد بهزیستی شهرستان قزوین گفت: برای بهبود وضعیت کارتن خواب‌ها چندین اقدام در دستور کار بهزیستی قرار دارد که یکی از این اقدامات اسکان در گرمخانه است و تنها گرمخانه شهرستان با ظرفیت 30 تخت آماده ارائه خدمات به کارتن خواب‌هاست.«فاطمه نوری» افزود این افراد با مراجعه به این گرمخانه و دریافت یک وعده غذای گرم و شرکت در کلاس‌های آموزشی از ساعت 7 شب تا 8 صبح می‌توانند از خدمات این مراکز بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: از دیگر برنامه‌هایی که برای کارتن‌خواب‌ها در نظر گرفته شده است می‌توان به DIC اشاره کرد که این خدمات در مرکز کاهش آسیب ناشی از اعتیاد که در شهر اقبالیه قرار داد، انجام می‌شود و از ساعت 5 تا 8 عصر به کارتن خواب‌ها خدمات ارائه می‌کند. این خدمات شامل یک وعده عصرانه، برگزاری کلاس آموزشی، در اختیار قرار دادن سیگار و سرنگ رایگان و بسته بهداشتی به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد ارائه می‌شود.این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: همچنین یک تیم امدادرسان سیار با گشت زنی در پاتوق‌ها وضعیت این افراد را بررسی می‌کند و خدماتی که در گرمخانه ارائه می‌شود را در پاتوق‌ها به کارتن خواب‌ها ارائه می‌دهد.نوری با اشاره به تعبیه یخچالی در یکی از میدان‌های تهران برای تأمین غذای کارتن خواب‌ها گفت: اجرای این طرح در قزوین هم به صورت خودجوش از سوی اهالی منطقه ملاصدرا مطرح شد و جلسه ای برای بررسی آن برگزار شده که نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

کارشناس دفتر اعتیاد بهزیستی شهرستان قزوین درباره سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه کارتن خواب‌ها گفت: این که سازمان مردم نهاد خاصی وارد عمل شود و در این حوزه فعالیت کند در شهرستان قزوین وجود ندارد، اما اکنون یک سازمان مردم نهاد با بهره گیری از اعتبارات بهزیستی وارد عمل شده و برای کاهش آسیب خدمات ارائه می‌کنند.

از دیگر سو، شهرداری با ارائه خدمات به کارتن خواب‌ها وارد عمل شده و به نظر می‌رسد که می‌توان امید داشت که در فصل سرد، نگرانی در مورد کارتن خواب‌ها وجود نخواهد داشت.مدیر مرکز ساماندهی متکدیان استان درباره برنامه‌های این سازمان برای کارتن خواب‌ها در آغاز فصل سرد گفت: یک گرمخانه برای اسکان شبانه کارتن خواب‌ها در قزوین وجود دارد که در این گرمخانه یک وعده غذای گرم به این افراد داده می‌شود و همچنین می‌توانند از حمام این مرکز استفاده کنند و از ساعت 7 شب تا 9 صبح در این مرکز اسکان داشته باشند.«وحید توفیق» بیان کرد: همچنین به معتادانی که نیاز به سرنگ دارند، سرنگ ارائه می‌شود تا از آسیب‌های ناشی از تزریق مشترک کاسته شود.وی افزود: همچنین گشت‌هایی به محلات پر خطر سرکشی می‌کنند و تیم بهزیستی نیز با ارائه خدمات به این افراد و خانواده‌های آنها برای کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد و کارتن خوابی تلاش می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: همچنین 2 تیم در شهر گشت‌زنی و این افراد را شناسایی و جمع آوری می‌کنند. اتباع بیگانه و مهاجران شناسایی می‌شوند و شرایط برای بازگشت آنها فراهم می‌شود. 

همچنین معتادان به کمپ‌ها فرستاده می‌شوند و بی خانمان‌ها در مرکز شهرداری نگهداری می‌شوند.توفیق گفت: در صورتی که پس از 48 ساعت، این افراد مکانی برای بازگشت نداشته باشند به مرکز ویژه بهزیستی منتقل می‌شوند تا به وضعیت آنها رسیدگی بیشتری شود.وجود یک مرکز یا همان گرمخانه با ظرفیت 30 تخت برای شهرستان قزوین اقدام کوچکی است که بخشی اندک از همه آنهایی را که بی سرپناه هستند و به دلیل اعتیاد و شرایطشان جایی برای اقامت شبانه ندارند، اسکان می‌دهد، اما باز هم باید دقیق تر وارد عمل شد و دید که چه نیازهایی در شب‌های سرد زمستان وجود دارد و چه تعداد افراد بی خانمان و بی سرپناه در این پهنه گسترده هستند که نیاز به حمایت دارند. به هر حال نمی‌توان انتظار داشت که یک گرمخانه با ظرفیت 30 نفر بتواند وضعیت کنونی را بهبود بخشد.

اگرچه همه ی این اقدامات بسیار شایسته و مورد قدردانی است اما بسیاری از کارتن خواب های قزوین حتی خبری از گرمخانه های موجود در شهر ندارند و نیاز است تا با آگاهی رسانی درست این افراد را به گرمخانه های موجود راهنمایی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار