مدیرکل محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه 80 درصد دفع زباله در همدان به صورت سنتی انجام می‌شود، گفت: بازیافت غیراصولی پسماند از معضلات زیست محیطی استان است که باید با جلب مشارکت عموم مردم مدیریت شود.
کد خبر: ۱۳۴۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵ 25 November 2015

مدیرکل محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه 80 درصد دفع زباله در همدان به صورت سنتی انجام می‌شود، گفت: بازیافت غیراصولی پسماند از معضلات زیست محیطی استان است که باید با جلب مشارکت عموم مردم مدیریت شود.

به گزارش تسنیم ، محمد محمدی در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان همدان، اظهار داشت: رشد جمعیت و تغییر نسبت زندگی شهری به روستایی و افزایش جمعیت مصرف کننده شرایطی را به وجود آورده است که مدیریت پسماند شهری و روستایی بعد از سال‌ها غفلت در اولویت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در دنیا پسماند به عنوان طلای کثیف معرفی می‌شود، افزود: کشور آلمان برای تولید انرژی مبادرت به واردات پسماند از سایر کشورها می‌کند و در این راستا این اقدام نشان از ارزشمند بودن زباله دارد و باید مصارف اقتصادی پسماند توسط بخش خصوصی فعال شود.

مدیرکل محیط زیست استان همدان بیان کرد: قانون جامع مدیریت پسماند در سال 83 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و این قانون در سال 84 به دستگاه‌های متولی ابلاغ شد اما شاهد فعالیت گسترده‌ای در مدیریت پسماند در سطح کشور نبودیم.

وی تصریح کرد: تمام مواد جامد، مایع و گاز، بدون احتساب فاضلاب به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط مصرف‌کنندگان کالاها، به عنوان پسماند تولید می‌شود.

محمدی گفت: پسماند در انواع عادی، پزشکی و عفونی، صنعتی، ویژه و کشاورزی طبقه‌بندی می‌شود و فرایند مدیریت پسماند شامل تولید، جمع‌آوری، بازیافت و دفع زباله است.

وی با اشاره به وضعیت تولید پسماند عنوان کرد: در سطح دنیا روزانه هر نفر به طور متوسط 35 گرم زباله تولید می‌کند و این شاخص در کشور ما به ازای هر نفر 700 گرم در روز و در استان همدان تا یک کیلوگرم نیز برآورد شده است.

هر ایرانی 5 برابر وزنش زباله تولید می‌کند

مدیرکل محیط زیست استان همدان افزود: براساس برآورد انجام شده توسط کارشناسان محیط زیست هر ایرانی در طول سال 4 تا 5 برابر وزن طبیعی خودش زباله تولید می‌کند.

وی اظهار داشت: نقطه مطلوب در مدیریت پسماند این است که کاهش تولید پسماند را شاهد باشیم و تحقق این هدف مستلزم آموزش و فرهنگسازی در عموم مردم و افزایش سطح آگاهی نسبت به دانش ضرورت حفاظت از محیط زیست است.

محمدی با اشاره به ضرورت دفع پسماند با روش علمی بیان کرد: دفع نامناسب زباله به بافت خاک و منابع زیرزمینی آسیب‌های بسیاری وارد می‌کند و بر اثر انتشار بوی نامطبوع از محل انباشت پسماند نیز آلودگی هوا حاصل می‌شود.

وی افزود: آلودگی شیمیایی و میکروبی، بروز بیماری به سبب تردد حیوانات و احشام، احتمال حمله گرگ از مهمترین عوامل ناشی از مدیریت نامناسب پسماند است به طوری که شاهد هستیم به سبب انباشت زباله در مجاور مناطق سکونتی، شهرستان‌های رزن و فامنین مستعد حضور و حمله گرگ هستند.

مدیرکل محیط زیست استان همدان با اشاره به خلاء اجرای قانون در زمینه مدیریت پسماند روستایی اظهار داشت: ساماندهی پسماند در حوزه شهری بر عهده بخشداری‌ها و شهرداری‌ها و حوزه روستاها بر عهده دهیاری‌ها است اما دهیاری‌ها به سبب عدم بهره‌مندی از زیرساخت، بودجه لازم و نیروی انسانی برای اجرای این فرایند دچار مشکل هستند.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت و ساماندهی پسماند نیازمند عزم عمومی است، عنوان کرد: نشت شیرابه پسماندها‌ و فاضلاب به لایه‌های زیرزمینی سبب شده است که در برخورداری از منابع آبی با محدودیت مواجه شویم به طوری که برخی از منابع آبی از گردونه مصرف خارج شدند.

دفع زباله در 29 نقطه شهری استان همدان

محمدی با اشاره به اینکه در 29 نقطه شهری استان همدان دفع زباله و 20 نقطه انباشت زباله انجام می‌شود، گفت: بیش از 80 درصد شبوع دفع زباله در استان همدان به صورت سنتی و عمل بازیافت به صورت ابتدائی‌ترین حالت انجام می‌شود.

وی به بازیافت غیراصولی زباله در شهر همدان اشاره کرد و افزود: بازیافت پسماندهای پلیمری و پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف در استان همدان به صورت غیراصولی انجام می‌شود که این عمل خود مخرب محیط زیست است.

مدیرکل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه برای مدیریت پسماند شهری و روستایی باید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت عمومی مردم استفاده کرد، عنوان کرد: به منظور مهار انتشار آلودگی ناشی از دفع و انباشت پسماند باید محوطه مربوطه فسل‌کشی شود و متأسفانه جداسازی پسماندها توسط افراد زباله‌گرد به صورت غیرقانونی انجام می‌شود.

وی افزود: در حاشیه شهرها و محل انباشت زباله شاهد هستیم که افرادی اقدام به سوزاندن لاستیک‌‍‌ها برای جمع‌آوری سیم و فلز موجود در آن هستند و آلودگی شدید هوا را به دنبال دارد و باید ساماندهی شوند.

تجهیز بیمارستان‌های همدان به دستگاه بی‌خطرساز عفونی

محمدی با اشاره به اقدام مطلوب دانشگاه علوم پزشکی همدان در زمینه دفع زباله‌های عفونی و بیمارستانی تصریح کرد: اکثر بیمارستان‌های استان همدان به دستگاه‌های بی‌خطرساز عفونی مجهز شدند و همکاری مطلوبی بین مراکز بهداشتی و درمانی و شهرداری‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به انباشت زباله و نخاله‌های ساختمانی در خروجی شهرهای همدان گفت: افزایش روند ساخت و سازها در سال‌های اخیر سبب انباشت حجم گسترده مدیریت نشده پسماندهای ساختمانی در کنار راه‌ها شده است که از نظر گردشگری سیمای بصری مطلوبی را برای استان به همراه ندارد.

مدیرکل محیط زیست استان همدان افزود: حاشیه محورهای مواصلاتی استان همدان آلوده به پلاستیک که ماندگاری این مواد بسیار بالا و مخرب محیط زیست است و بسیاری از کشاورزان نیز از روکش پلاستیکی برای کاشت محصول استفاده می‌کنند و پس از برداشت پلاستیک‌ها را در محیط زیست رها می‌کنند.

وی با بیان اینکه زیرساخت مرکز دفع پسماند ویژه در استان همدان وجود ندارد و به صرف هزینه زیادی به استان البرز منتقل می‌شود، تصریح کرد: طرح مطالعاتی برای مکان‌یابی استقرار محل دفن زباله‌های ویژه در حال انجام است که در اوایل سال آینده زمینه ایجاد چنین زیرساختی در استان را فراهم می‌کند.

کارخانه بازیافت زباله در ملایر ساخته می‌شود

محمدی با اشاره به اعلام آمادگی سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ساخت کارخانه بازیافت و کمپوست در شهرستان ملایر گفت: دو مرکز مدیریت پسماند در استان وجود دارد که مرکز بازیافت پسماند همدان، شهرستان‌های شمال و مرکز ملایر نیز پسماند مناطق جنوبی را زیر پوشش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای مدیریت پسماندهای روستایی برنامه مدونی وجود ندارد، افزود: انتخاب دو مشاوره برای ساماندهی پسماند روستایی در دستور کار است و در برنامه کوتاه مدت نیز دهیاری‌ها باید اقدامات لازم را برای مدیریت پسماند انجام دهند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار