نماینده مردم شهرستان‎‎های مهریز، بافق، بهاباد، خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که یزد تابلوی تمام عیار بی‎‎عدالتی است، اظهار کرد: متاسفانه اعتبارات جهادکشاورزی یک شهرستان در استان یزد معادل دو برابر جمع اعتبارات دو شهرستان قطب کشاورزی این استان است.
کد خبر: ۱۳۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹ 28 November 2015

به گزارش تابناک یزد،حجت الاسلام و المسلین "دخیل العباس زارعزاده" در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته بسیج، گفت: بسیج مستضعفان، یکی از ارزشمندترین خدمت‎‎های ماندگار امام راحل(ره) بوده است که در عرصه‎‎های مختلف منجر به پایداری نظام شده است.


وی بسیج برخلاف باور بسیاری که آن را به حضور در عرصه نظامی ختم می‌‌کنند، به معنای بکارگیری تمام استعدادها، ظرفیت‎‎ها و توانمندی‎‎های موجود در همه عرصه‎‎ها ذکر کرد و گفت: خوشبختانه امروز نیز شاهد وجود اندیشه و تفکر بسیج در صحنه‎‎های مختلف حتی در حوزه‏‏های فرامرزی خودمان هستیم.

دانستن واقعیت‎‎ها، عطش  امروز جامعه

زارعزاده در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که یکی از عطش‎‎های امروز جامعه دانستن واقعیت‎‎هاست، به عطش کشورهای معاند نظام به بمباران و جنگ نرمی علیه نسل جوانان کشورمان در قالب شبکه‌‌های ماهواره‎‎ای و شبکه‎‎های اجتماعی اشاره و تاکید کرد: در چنین شرایطی باید بیش از پیش ارزش خبررسانی و خبرنگار را در جامعه پاس داشت.

وی همچنین با بیان این که برخی همچنان عملاً و عالماً به تخریب شخصیت‎‎ها و افراد ادامه می‎‎دهند، آگاهی سازی جامعه در مورد واقعیت‌‌ها را الزامی دانست و در این باره تصریح کرد: متاسفانه در حالی که مقام معظم رهبری به طور مرتب در طول مذاکرات با تذکرات و به کار بردن الفاظی مانند امین بودن و شجاع بودن تیم مذاکره‌‌کننده، نتیجه بخشی مذاکرات را دنبال می‎‎کردند و پس از به نتیجه رسیدن نیز از این اقدام قدردانی کردند، برخی جلوتر از رهبری حرکت می‎‎کنند و بیانات مقام معظم رهبری را نوعی تعارف عنوان می‎‎کنند در حالی که لازمه ولایت‎‎مداری چیزی جز این است.

تنها به نوع گویش صالحی اعتراض کردم

این نماینده مجلس با بیان این که اصل موضوع برجام توسط شورای امنیت ملی تایید شد، اظهار کرد: آنچه که در مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار گرفت، نه اصل برجام بلکه چارچوب اجرای آن بود که مقام معظم رهبری نیز منفذهایی که در آن از سوی مجلس دیده نشده بود را درنامه‎‎ای تکمیل فرموند.

وی در مورد مسائلی که در جریان تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی روی داد نیز بیان کرد: بنده تنها با توجه به نوع گویش آقای صالحی به ایشان تذکر دادم تا این گویش را تغییر دهند که ایشان نیز این موضوع را مدنظر قرار دادند و درنهایت نیز نمایندگان به چارچوب اجرای برجام رای دادند، البته برخی از نمایندگان نیز این چارچوب را ضعیف می‎‎دانستند که خوشبختانه مقام معظم رهبری آن را تکمیل کردند.

آمریکا به دوستان خود هم خیانت می‎‎کند

زارعزاده همچنین با بیان این که همه عقلای عالم به موضوع دشمن‎‎شناسی اعتقاد دارند، گفت: متاسفانه برخی فکر می‎‎کنند که آمریکا تغییر هویت داده است ولی رصد نحوه تعامل آمریکا با کشورمان از بعد جنگ جهانی دوم تاکنون چنین موضوعی را نشان نمی‎‎دهد بلکه آمریکا در قبال ایران تغییر تاکتیک داده و در این رابطه باید هوشیار باشیم.

وی افزود: آمریکایی که به دوست‌ترین دوستان خود از جمله صدام و طالبان نیز خیانت کرده است، به دنبال منافع مردم خاورمیانه و ایران نیست بلکه تنها منفعت خود در منطقه را دنبال می‎‎کند لذا باید این دشمن را جدی بگیریم و تضمین‎‎های لازم را در مورد اجرای برجام از این کشور بگیریم.

منافع ملی مقدم بر حزب‎‎گرایی است

نماینده مردم پنج شهرستان یزد در بخش دیگری از سخنانش به نحوه فعالیت احزاب و گروه‎‎های سیاسی در کشورمان نیز گله کرد و اظهار کرد: متاسفانه گاهاً احساس می‎‎شود که حزب‎‎گرایی در کشور مقدم بر منافع ملی دیده می‎‎شود به نحوی که برخی افراد برای حفظ منافع خود حاضر می‎‎شوند منافع مردم را قربانی کنند.

وی با تاکید بر این نکته که تمام احزاب سیاسی در چارچوب نظام فعالیت می‎‎کنند، یادآور شد: البته باید توجه داشت که هر حزب و گروهی با هر عنوان و اسمی، در صورتی که نقش مردم را در فعالیت‎‎های خود نبیند، مطرود است.

زارعزاده به وضعیت تاسف‎‎بار امروز جامعه علی‎‎رغم خدمات و پیشرفت‎‎های فراوانی که در کشور صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: با وجود برخورداری کشورمان از ظرفیت‎‎های غنی در حوزه نفت، گاز و معدن، موقعیت جغرافیایی و استعدادهای انسانی موجود در کشورمان، متاسفانه هر حزبی که وارد میدان مدیریت می‎‎شود، تلاش می‎‎کند به جای استفاده از تجربیات گذشتگان، رقیب قبلی خود را به طور کامل تخریب کند.

وی معتقد است که تغییر مدیریت‎‎های اتوبوسی و فله‎‎ای را نادرست دانست و گفت: اگر امروز کشورمان با مصیبت رکود دچار شده‎‎ایم به خاطر خیلی از تضادهایی است که بین احزاب و گروه‎‎های کشور وجود دارد.

اقتصاد مقاومتی منحصر به ایران نیست

زارعزاده همچنین با بیان این که اقتصاد مقاومتی، موضوع جدید و منحصر به کشورمان نیست، بیان کرد: بسیاری از کشورها در هنگامی که با مشکل اقتصادی مواجه می‎شوند، به استعدادهای درونی خود تکیه می‎‎کنند که نمونه‎‎های آن را می‎‎توان در ژاپن و چین مشاهده کرد.

وی در این رابطه از بی‎‎توجهی به استعدادهای نسل جوان کشورمان با طرح این سئوالات که چقدر به جوانان و قارغ التحصیلان و خلاقیت ذهن جوانان بهاد داده می‎‎شود؟ تسهیلات بانکیبه چه کسانی تعلق می‎‎گیرد؟ و چرا تعاونی‎‎ها در کشورمان شکل نمی‎‎گیرد؟ گلایه کرد.

این نماینده مجلس افزود: چرا باید سرمایه‎‎های کشور را در قالب اعطای وام خودرو برای یک شرکت خیرات کنیم؟ آیا مشکل جوانان ما نداشتن خودرو است یا نداشتن شغل و نبود امکان ازدواج؟ چرا به موضوع بن‎‎کارت‎‎هایی که قرار است به مردم داده شود، به همان سرعت رسیدگی به مقوله خودور رسیدگی نمی‎شود؟

وی با تاکید بر این که در طول مدت نمایندگی بیشترین تعامل را مدیران دولتی و مسئولان استان داشته است، این انتقادها را تنها برای تذکر و یادآوری مشکلات، دانست.

خالی از سکنه شدن برخی مناطق استان

زارعزاده با اشاره به محرومیت و فقر موجود در پنج شهرستان تحت پوشش خود، یزد را تابلوی تمام عیار بی‎‎عدالتی خواند و گفت: تمرکز امکانات در شهرستان‎‎های شمال و مرکز استان باعث خالی شدن بسیاری از روستاها و حتی شهرهای جنوبی استان شده است.

وی همچنین مطرح کرد: متاسفانه اعتبارات جهادکشاورزی یک شهرستان در استان یزد معادل دو برابر جمع اعتبارات دو شهرستان قطب کشاورزی استان است و متاسفانه ادامه‎‎ی این روند و مهاجرت‎‎های که شهرهای پرامکانات استان را به مرز خفگی رسانده، در آینده ضربه‎‎های غیرقابل جبرانی را به کل استان وارد می‎‎کند.

وی با تاکید بر این نکته که تنها آب بحران و مشکل اصلی استان نیست، اظهار کرد: این موضوع ننگ‎‎آور است که پنج شهرستان یزد دارای یک نماینده باشد یا مرکز استان با جمعیت 600 هزار نفر یک نماینده داشته باشد و یک شهرستان با جمعیت 70 هزار نفر یک نماینده داشته باشد.

نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم با بیان این که واکنش نماینده وقت مهریز در آن زمان که تغییرات حوزوی رخ می‎‎داده، چه بوده و چرا در این باره اعتراض مناسبی نکرده است؟ به ظرفیت‏‏های پنج شهرستان حوزه نمایندگی خود اشاره کرد و عنوان کرد: بالاترین قانون این مملکت، قانون عدل است و نمایندگان باید علاوه بر قانون‎‎گذاری بر اجرای عادلانه‎‎ی قوانین نیز نظارت داشته باشند.

وی با بیان این که تمام نمایندگان استان با اصلاح حوزه‎‎های انتخابیه استان موافق هستند، ابراز امیدواری کرد که طرح تفکیک و اصلاح حوزه انتخابیه استان یزد در هفته‎‎ی آینده در دستور کار قرار گیرد.

یزد، سخت‎‎ترین استان برای سرمایه‎‎گذاری

زارعزاده با اشاره به تعطیلی سرمایه‎‎گذاری‎‎های فولاد بافق، معدن سرب و روی مهدی‎‎آباد، کارخانه سرب و روی بافق، گندله سازی بهاباد، فولاد خاتم، پتروشیمی خاتم و پتروشیمی ابرکوه، استان یزد را سخت‎‎ترین استان برای سرمایه‎‎گذاری‎‎های صنعتی و معدنی خواند.

وی به فشارهای آب منطقه‎ای و محیط زیست و منابع طبیعی بر گرده‎‎ی سرمایه‎‎گذاران استان اشاره و تصریح کرد: متاسفانه بخش‎‎های زیادی از استان به عنوان منطقه ممنوعه نامگذاری شده است و در واقع زیست یوزپلنگ بر زیست انسان‎‎ها حاکم شده و انسان‎‎ها‏‏ی استان یزد قربانی حیواناتش می‎‎شوند.

خلع ید سرمایه‎گذار معدن سرب و روی مهدی‎آباد

زاعزاده مجلس در پاسخ به سئوالی در مورد علت تعطیلی معدن سرب و روی مهدی آباد مهریز نیز اظهار کرد: مشکل این معدن از سبقه‌‌ی 36 ساله دارد به نحوی که در ابتدا به دو شرکت خارجی فروخته شد که در ادامه یکی از آنها خلع ید شد و 48 درصد از سهم آن به سرمایه‎‎گذار ایرانی به قیمت 48 میلیون تومان واگذار شد که ئر واقع نماینده یک شرکت خارجی بود و ما نیز در ابتدا اعلام کردیم که هرچند این شخص متعهد به سرمایه‎‎گذاری سه هزار میلیارد تومان است ولی سرمایه‎‎گذار نیست.

به گفته‎‎ی وی، این سرمایه‎گذار سعی داشت که 9 درصد سهم خود را که 9 میلیون تومان خریداری کرده بود به مبلغ 9 میلیارد تومان به سنگ آهن بافق واگذار کند ولی از طریق بازرسی کل کشور مانع از فروختن این سهم شدیم و در نهایت نیز وزارت صنعت و معدن وی را خلع ید کرد.

انتقال خاک استان اکیداً ممنوع

این نماینده مجلس با اشاره به این که در جوار این معدن یک کارخانه فراوری سرب و روی با پیشرفت 40 درصد در حال ساخت است، گفت: متاسفانه با توجه به ناموفق بودن سرمایه‎‎گذار معدن، مقرر شد کارخانه مذکور که تا پایان سال با ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن شمش سرب و روی به بهره‎‎برداری خواهد رسید، به اندازه خوراک خود از این معدن برداشت کند و نظر به پایان عمر معدن سرب و روی انگوران زنجان که تامین کننده خوراک 80 کارخانه سرب و روی است، برنامه ریزی مناسبی برای معدن مهدی آباد از سوی وزارت انجام شود.

زارعزاده در پایان با تاکید بر این که انتقال خاک استان اکیداً ممنوع است، عنوان کرد: قطعاً اجازه نخواهیم داد که همانند معادن بافق، خاک این معدن بدون ارزش افزوده از داخل استان خارج شود و مقرر است دو کارخانه فراوری جوار معدنی در این منطقه ایجاد شود و پس از فرآوری مواد معدنی، خوراک کارخانه‎‎های سرب و روی کشور و جاهای دیگر تامین شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار