شهردار شیراز از آغاز همکاری‌های فرهنگی، علمی و فناوری شیراز و «پچ» مجارستان خبرداد و گفت: شهر «پچ» مجارستان خواهرخوانده شیراز می‌شود.
کد خبر: ۱۳۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳ 29 November 2015
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز: علیرضا پاک‌فطرت از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان شهرهای شیراز و «پچ» با هدف ایجاد دوستی و تفاهم میان مردم ایران و مجارستان خبرداد و اظهار داشت: این تفاهم‌نامه با هدف گسترش همکاری‌ها در زمینه اقتصاد شهری، علم و فناوری، تقویت زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری و تجارت، فرهنگ، هنر و ورزش با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان و شهرداران دو شهر در شهر «پچ» مجارستان امضا شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی، علمی و فرهنگی این دو شهر، افزود: حضور دانشجویان ایرانی در «پچ» باید زمینه‌ساز افزایش مبادلات فرهنگی دو کشور ‌باشد.

شهردار شیراز با بیان اینکه حضور صدها دانشجوی ایرانی در این شهر فرصتی برای معرفی معتبر شیراز و ایران فراهم می‌کند، بیان  کرد: شهر شیراز آمادگی کامل برای برقراری تعامل همه جانبه در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، فنی، مهندسی و غیره با شهر «پچ» مجارستان را دارد.

علیرضا پاک‌فطرت تصریح کرد: در راستای رشد علمی فزاینده کشور جمهوری اسلامی ایران در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری، شیراز می‌تواند تجارب خود در زمینه علمی، فنی، مهندسی و اجرایی را در اختیار این کشور و دیگر کشورها قرار دهد.

وی ضمن قدردانی از همراهی آقای مرشد زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور مجارستان، بیان کرد: شیراز باید مقصد اول گردشگری کشور مجارستان و اروپا باشد.

شهردار «پچ» نیز در این زمینه با قدردانی از حضور شهردار شیراز و هیئت همراه اظهار داشت: روابط ایران و مجارستان همیشه دوستانه و بر پایه احترام متقابل بوده است.

«ژولت پاوا» با بیان اینکه شیراز کلانشهری زیبا با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوان و فرهنگ غنی است افزود: بنده شخصاً این زیبایی‌ها را در سفر غیر رسمی در سال ۱۳۹۱ به شیراز دیده‌ و لذت برده‌ام.

وی با اشاره به اینکه دو شهر «پچ» و شیراز اشتراکات فرهنگی بسیاری دارند و هر دو شهر نقش پر رنگی در تمدن کشورهای خود داشته و دارند خاطرنشان کرد: علاقه‌مند به برقراری ارتباط رسمی بین دو شهر و خواهر خواندگی آنها هستیم.

گفتنی است شهردار شیراز همچنین از مراکز فرهنگی، دانشگاه پزشکی، شهرک صنعتی، نیروگاه بیوگازسوز این شهر دیدن و با دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های «پچ» دیدار و گفت‌وگو کرد.

شهر «پچ» مجارستان در سال ۲۰۱۰  به همراه استانبول به طور مشترک پایتخت فرهنگی اروپا بوده و این شهر از ۱۵۰ سال حضور مسلمانان در این کشور و در زمان عثمانی مساجد تاریخی زیادی را به یادگار دارد که یکی از آن ها در یونسکو ثبت است.

شهر «پچ» در سال ۱۹۹۸ میلادی جایزه «شهرها برای صلح» را از آن خود کرد و دانشگاه این شهر به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه مجارستان از سال ۱۳۶۷ میلادی یعنی حدود ۶۵۰ سال قدمت دارد.

این شهر با شهرهای لیون فرانسه، سیاتل آمریکا و گراتس اتریش خواهرخوانده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار