12 آذرماه روز جهانی معلولین است. سازمان ملل هر سال شعاری را برای این روز تعیین می‌کند و امسال سال «دسترسی و توانمندسازی برای همه» است.
کد خبر: ۱۳۸۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲ 03 December 2015
شعارهای روز جهانی معلولین با توجه به نیازسنجی همه معلولین در جهان توسط سازمان ملل تعیین می‌شود. بحث مناسب‌سازی فضای شهری برای استفاده همه اقشار جامعه موضوع بسیار مهم و حیاتی است که در شهر ما بسیار کمرنگ است.

حمل و نقل عمومی هیچ امکانی برای معلولین ندارد
مهندس حمید حسینی، مدیرعامل انجمن حامیان شهر بدون مانع در این باره می‌گوید: مهمترین نقص ما در مناسب‌سازی شهری بحث حمل و نقل عمومی است که اصلاً در شأن شهر مقدس مشهد نیست.
وی افزود: از اتوبوسرانی می‌خواهیم که برای تردد معلولین شرایط مطلوب را فراهم کند.
مدیرعامل انجمن حامیان شهر بدون مانع ضمن اشاره به آمار نامناسب بهسازی گفت: ما تا به حال چیزی به عنوان بهسازی نداشته‌ایم و تازه این موضوع تبدیل به یک جریان شده است.
حسینی گفت: در بحث مناسب‌سازی فضا ویژه معلولین، آمار در اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس به کمتر از 30 درصد می‌رسد و متأسفم که می‌گویم مناسب‌سازی سرویس بهداشتی ویژه معلولین کمتر از ده درصد است.
وی با اشاره به لزوم ایجاد نشاط در معلولین گفت: گردشگری ما فراگیر نیست و شرایط گردشگری و اقامتی فقط مناسب افراد سالم است.
حسینی افزود: آمار بهسازی در مورد مکان‌های اقامتی بسیار نامناسب است و در بازدیدهای صورت گرفته از هتل‌های مشهد، حتی در هتلهای 5 ستاره سرویس‌های بهداشتی پله داشتند.

چرا رسانه ها معلولین را در کنار تکدی گری نشان می دهند؟!
محمد ایمانی راد، رئیس هیأت مدیره جامعه معلولین خراسان رضوی اشتغال را بزرگترین مشکل معلولان دانست و گفت: بسیاری از معلولین بیکارند و کسی که شغل ندارد طبیعتاً در ازدواج و مسکن و .... نیز مشکل دارد.
ایمانی راد گفت: ویلچر سرنوشتی است که خیلی از افراد ممکن است به آن دچار شوند و حداقل در زمان پیری با آن سر و کار داشته باشند و آن موقع است که معنی یک پله ده سانتی در معابر و ورودی‌ها را می‌توان درک کرد.
رئیس هیأت مدیره جامعه معلولین خراسان رضوی با انتقاد از وضعیت مسکن معلولان گفت: مسکنی که به معلولان داده می‌شود در مناطقی نیست که بتوانند راحت رفت و آمد کنند.
وی افزود: یک فرد عادی چه ساعتی می‌تواند از شهر گلبهار حرکت کند تا به محل کارش برسد؟ حالا شما حساب کنید که یک معلول با این وضعیت نابهنجار حمل و نقل شهری چطور می‌تواند از این مسیرهای دور خودش را به موقع به محل کارش برساند.
ایمانی راد ضمن گلایه از رسانه‌ها گفت: نمی‌دانم چرا در رسانه‌ها همیشه یک معلول را در کنار تکدی‌گری نمایش می‌دهند و تصویر خوبی از معلولین برای مردم نمی‌سازند.
رئیس هیأت مدیره جامعه معلولین خراسان رضوی گفت: همین تصویرهای اشتباه است که باعث می‌شود کارفرماها به راحتی به یک معلول کار ندهند و او را به عنوان یک فرد ناتوان ببینند.
وی افزود: یک معلول باید 3 برابر یک فرد عادی تلاش کند تا شغل پیدا کند و بعد از آن 2 برابر یک فرد عادی باید با مشکلات بجنگد تا بتواند شغلش را حفظ کند. به نظر من معلولانی که کار می‌کنند و محتاج دیگران نیستند در واقع جهاد می‌کنند.

امید به زندگی در معلولان 15 سال کمتر از افراد عادی است
میرسجاد موسوی، رئیس هیأت مدیره انجمن حامیان شهر بدون مانع در رابطه با بحث مناسب‌سازی گفت: مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولین مهم‌ترین مشکل ماست. خود من امسال دو بار در جوی‌ها افتاده‌ام و پایم شکسته است و هیچ وقت نفهمیدم این همه چاله و چوله در شهر برای چیست؟
موسوی خطاب به رسانه‌ها و خبرنگاران گفت: مگر نه این است که رسالت شما بررسی مسائل جامعه است پس چرا معلولان را این‌قدر نادیده می‌گیرید؟
وی افزود: وقت آن است که مسائل معلولین را جدی بگیریم و به حاشیه نرانیم.
رئیس هیأت مدیره انجمن حامیان شهر بدون مانع گفت: بیش از 95 درصد نابینایان بیکارند. همین بیکاری یکی از دلایلی است که افسردگی 4 درصد در بین معلولین بیشتر و امید به زندگی معلولان 15 سال کمتر از افراد عادی است.

مسئولین بیشتر کار کنند!
شهر مشهد و استان خراسان رضوی با توجه به موقعیت و تردد بالای زائران و مسافران، نیازمند امکانات شهری خاصی است. در کنار این موضوع بالاتر بودن 10 درصدی جمعیت معلولین نسبت به میانگین کشوری هم مزید بر علت می‌شود تا مسئولین فضای شهری را در این استان بیشتر مورد بررسی قرار دهند.
انتظار مردم از مسئولان رسیدگی به امور و مشکلات است. واقعاً چه کسی باید پاسخگو باشد؟

هما خانی زارع/ تابناک رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار