مرگ 2 کارگر در هفته نشان از ناایمن بودن کارگاه‌های ساختمانی در مازندران دارد و سایه مرگ در کارگاه‌های ساختمانی مازندران کمین کرده است.
کد خبر: ۱۴۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷ 05 December 2015
به گزارش تابناک مازندران،، بیمه چتری حمایتی بوده که نیاز امروز و پشتوانه فردا است، داشتن پشتوانه بیمه‌ای لازمه زندگی امروزی است، این روزها اگر ماشینی بیمه نباشد، صاحب ماشین سعی می‌کند که آن را از خانه خارج نکند، انواع بیمه‌ها به عناوین مختلف در حال معرفی به اقشار مختلف هستند، بخش‌های خصوصی نیز برای کسب درآمد انواع بیمه‌ها را راه‌اندازی کردند.

چند روز قبل سه تا کوچه بالاتر، 10 روز قبل در شهرستان بغل‌دستی و چند سال قبل در خیابان پشت‌سری ما پدری در حین کار از داربست سقوط کرد، مردی صبح از خواب بیدار شد برای کسب روزی حلال از خانواده خداحافظی کرد و پس از نیم‌ساعت در محل تجمع کارگران ایستاد و یکی از افرادی که دنبال کارگر می‌گشت به سراغش آمد و مرد دلخوش از اینکه آذوقه امشب خانواده‌اش را تأمین می‌کند راهی محل کار شد.

صبح اول وقت کار به‌خوبی پیش می‌رفت، وقت نماز و ناهار گذشت و دم‌دمای غروب، مرد زمانی که می‌خواست کار را تعطیل کند و ذوق و شوق دریافت حقوق پایان روزش را داشت، از داربست سقوط می‌کند، بعد از دو ساعت به خانواده خبر می‌دهند که همسر شما در اثر سقوط از داربست در یکی از بیمارستان‌های شهر بستری است، لطفاً دفترچه بیمه همسرتان را به همراه بیاورید.

زن سراسیمه بچه چهار ساله‌اش را به همسایه می‌سپارد و کودک تازه به‌دنیا آمده‌اش را در آغوش کشیده و به افراد فامیل اطلاع می‌دهد که همسرم در اثر سقوط از داربست در بیمارستان بستری است و حال خوشی هم ندارد، زن به اورژانس مراجعه می‌کند، دکترها امید چندانی ندارند، شدت ضربه و ارتفاع زیاد موجب شد که مرد به کما برود.

مدت زمان زیادی از وقت کما نمی‌گذرد که پزشکان خبر فوت این کارگر 35 ساله را به خانواده‌اش می‌دهند، از درد و فراغ و دوری و سختی که برای این خانواده از مرگ همسر باقی ماند، مشکل تأمین معیشت و خرج زندگی هم دغدغه جدی است که در چند روز بعد از خلوت شدن و پایان مراسم تحریم بر روی دوش زن سنگینی می‌کند؛ به این دلیل که این کارگر سر چهارراه از هیچ‌گونه چتر حمایتی بیمه‌ای برخوردار نبود.

بدبختی زندگی دیگری در زندگی این زن دوباره شروع می‌شود، یک‌ماه از زمان اجاره منزلش هم گذشت، 10 تا خیابان آن‌طرف‌تر کارگر دیگری نیز از بلندی سقوط کرد، این بنده خدا عمرش به‌دنیا بود ولی قطع نخاع شد، علاوه بر هزینه درمان مشکلات زندگی هم آزاردهنده است برای این مرد، به این دلیل که این کارگر هم از هیچ‌گونه چتر بیمه‌ای برخودار نیست، آرزو می‌کند که کاش او هم مانند همکار دیگرش زنده نمی‌ماند تا این وضع را تحمل نکند.

 

 

* 15 هزار کارگر مازندرانی فاقد پوشش بیمه‌ای

حکایت بیمه کارگران ساختمانی داستان درازی است که بنا به اذعان سیدهادی ساداتی مسئول کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی مازندران، حدود 15 هزار کارگر ساختمانی مازندران فاقد پوشش بیمه‌ای هستند.

وی تصریح کرد: برخی از کارگران از سال 93 تاکنون در لیست انتظار بیمه‌ای قرار دارند و برخی از کارگران هم خودشان برای پوشش بیمه‌ای و دریافت کارت مهارت مراجعه نکردند، از طرفی امسال 15 هزار سهمیه برای بیمه کارگران ساختمانی به مازندران تعلق گرفت.

مسئول کانون انجمن کارگران ساختمانی مازندران خاطرنشان کرد: در حوزه کارگران ساختمانی میزان حوادث بسیار زیاد است که بخشی از حوادث به‌دلیل سهل‌انگاری کارگران و بخشی دیگر نیز در عدم تجهیز کارگاه‌های ساختمانی بوده که نیاز است برای کاهش صدمات کارگران ساختمانی کارگر و کارفرما به این مقوله توجه بیشتری کنند.

این مسئول در ادامه از برنامه‌ریزی برای برگزاری کلاس‌های آموزش ایمنی برای کارگران ساختمانی در مازندران خبر داد و گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده بیش از یک‌سوم کارگران ساختمانی مازندران آموزش مهارتی را فرا نگرفتند و عدم آموزش سبب بروز سانحه و حادثه می‌شود.

ساداتی با اعلام اینکه آموزش ایمنی برای کارگران ساختمانی ضروری به نظر می‌رسد، خاطرنشان کرد: برای اجرایی کردن طرح آموزش، الزام قانونی نداریم و نمی‌توانیم کارگران را به اجبار وادار به دریافت آموزش کنیم، ولی با همه مشکلات و کاستی‌ها که وجود داشت، از ظرفیت انجمن‌ها برای استفاده از آموزش کارگران ساختمانی استفاده کردیم.

 

 

* کمبود نیرو دغدغه متولیان بخش کارگری

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره نقش بازرسی‌های اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی در کاهش حوادث، اظهار کرد: بازرسی از محل ساختمانی بسیار اثرگذار است، ولی در حوزه بازرسی مشکلاتی مثل کمبود تعداد بازرس در مازندران وجود دارد.

مسئول کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران درباره نقش کارفرمایان در کاهش حوادث مربوط به کار به‌ویژه در بخش ساختمان نیز بیان کرد: اینکه که کارفرما در تأمین ایمنی محیط کار باید اقدام کند، شکی نیست، نظارت بر ایمن کردن بخشی از کارگاه‌ها برعهده مهندسان ناظر است که باید در زمینه ایمنی کارگاه دقت کنند.

ساداتی یادآور شد: شهرداری‌ها هم برای ایمن کردن کارگاه‌های ساختمانی می‌توانند از اهرم فشار استفاده کنند و می‌توانند با عدم صدور گواهینامه به کارگاه‌های فاقد مجوز در این زمینه اقدام کنند.

در همین ارتباط به سراغ رئیس اداره بازرسی اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران رفتیم، حسن غلامی با تأیید بالا بودن میزان حوادث در واحدهای ساختمانی، بیان کرد: طرح آموزش برای کارگران ساختمانی را در دستور کار داریم ولی مهم‌ترین مشکل در حوزه بازرسی است، بازرسان اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی مازندران 38 نفر است که در شهرهای بزرگی مانند ساری، بابل و آمل تنها سه و یا چهار بازرس داریم.

وی اضافه کرد: رسیدگی به کارگاه‌ها کار سختی است، از طرفی هم‌زمان تعدادی از بازرسان ما در مرز بازنشستگی قرار دارند و با توجه به محدودیتی که در جذب نیرو در بخش دولتی داریم، در این حوزه دچار مشکلاتی جدی هستیم، از طرفی در مازندران بیش از 8 هزار واحد کارگاهی مشغول فعالیت هستند و اگر با این تعداد بازرس بخواهیم بر عملکرد واحدها نظارت کنیم به هر کارگاه سالی یک بار هم فرصت رسیدگی ایجاد نمی‎شود.

* وعده‌های جدید

رئیس بازرسی اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی مازندران در ادامه با اشاره به طرح جدید وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حوزه کارگاه‌های ساختمانی، گفت: وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی طرح خود بازرسی برای کارگاه‌های داری 25 کارگر را صادر کرد که در این کارگاه‌ها مسئول ایمنی و نظارت بر ایمن سازی محیط کار انجام می‌شود تا بتوانیم در این بخش از تعداد تلفات در بخش کارگری به ویژه کارگران ساختمانی جلوگیری کنیم.

* پایانی بر مدعای تلاش متولیان حوزه کار

اما اظهارات مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در روزهای اخیر گواه این مدعا است که متولیان و دست‌اندرکاران حوزه کار و کارگری باید تمهیدات بیشتری نسبت به آموزش، ایمن‌سازی و حتی بیمه کارگران ساختمانی در برنامه کاری خویش قرار دهند، اظهارات تکان‌دهنده‌ای که مسئولیت متولیان حوزه کار را بسیار سنگین کرد و حرفی دیگر برای ادامه این گزارش نگذاشت، علی عباسی اظهار کرد: مرگ و میر ناشی از حوادث کار در هفت ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 18 درصد افزایش یافت و از 49 نفر در هفت‌ماهه سال گذشته به 58 نفر در سال‌ جاری رسیده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 79 درصد متأهل و بقیه مجرد هستند، افزود: براساس آمارهای موجود سقوط از بلندی با 50 درصد فوتی، رتبه نخست مرگ‌های ناشی از حوادث کار را به خود اختصاص می‌دهد و برق‌گرفتگی با 45 درصد فوتی در رتبه بعدی مرگ بر اثر حوادث کار قرار دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران بیان کرد: در هفت‌ماهه امسال بیشترین مرگ‌های ناشی از حوادث کار با 14 مورد در شهریورماه و کم‌ترین آن با سه مورد در اردیبهشت‌ماه ثبت شده‌ است.

عباسی با بیان اینکه 55 نفر از کشته‌شدگان ایرانی و بقیه افغانستانی هستند، افزود: 59 درصد از فوت‌شدگان دارای سن 21 الی 40 سال سن هستند.

وی تصریح کرد: در این مدت شهرستان‌های ساری، آمل و بابل هر کدام با 9 فوتی بیشترین و شهرستان‌های چالوس، رامسر و بهشهر هر کدام با یک فوتی کم‌ترین موارد مرگ بر اثر حوادث کار را داشتند.

به گزارش فارس، ارزش نهادن به جان انسان‌ها، داشتن برنامه ایمنی در کار، رعایت استانداردها و قوانین مربوطه، آموزش و ایجاد نظام اطلاع‌رسانی و عبرت از حوادثی که اتفاق افتاده از مهم‌ترین راهکارها در راستای کاهش حوادث ناشی از کار است.

==============

گزارش از جاوید عباسی/ فارس

==============


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار