بررسی روزنامه های صبح یکشنبه؛
تابناک: روزنامه های صبح اصفهان در روز یکشنبه به بررسی اجرای برنامه کنترل کیفی هوا و نزدیک شدن مصرف مازوت به صفر، لغو محدوديت تردد زوج و فرد وسايل نقليه از ۲۵ اسفندماه، رکود بازار مسکن در سال جدید پرداختند.
کد خبر: ۱۴۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶ 15 March 2015

به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های صبح اصفهان در روز یکشنبه به بررسی اجرای برنامه کنترل کیفی هوا و نزدیک شدن مصرف مازوت به صفر، لغو محدوديت تردد زوج و فرد وسايل نقليه از ۲۵ اسفندماه، رکود بازار مسکن در سال جدید پرداختند.


روزنامه اصفهان زیبا به بررسی اجرای برنامه کنترل کیفی هوا و نزدیک شدن مصرف مازوت به صفر پرداخت و نوشت: مدیرعامل ذوب آهن اصفهان به اتهام تهدید بهداشت عمومی، تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان ضمن بیان این مطلب گفت: در سال جاری 467 مورد پیگرد قضایی برای برخورد با صنایعی که ضوابط زیست محیطی را رعایت نکرده اند، صادرشده که ذوب آهن از جمله آنهاست. ظهرابی در آخرین نشست خبری سال جاری در جمع نمایندگان رسانه های گروهی اصفهان، ادامه داد: ذوب آهن طی قراردادی با یک شرکت آلمانی، تا پایان سال 94، سه فیلتر بر روی کانورترهای این کارخانه نصب خواهد کرد تا خروجی آلاینده که معروف به دود قرمز رنگ است اصلاح کند. وی تصریح کرد:همچنین کارخانه یاد شده باید در طول سال آینده، سایر بخش های آلاینده ذوب آهن را نیز مدیریت و اصلاح کند. ظهرابی ادامه داد: ذوب آهن اصفهان از سال 82 تاکنون با انعقاد تفاهم نامه ای با اداره کل محیط زیست استان، وعده رفع آلودگی این واحد صنعتی را می داد که محقق نمی شد،ولی در حال حاضر برای پایان دادن به وضعیت موجود عزم خود را جزم کرده است. وی با بیان اینکه در سال جاری بیش از 5 هزار واحد صنعتی در سطح استان مورد پالایش قرار گرفته است، اظهار داشت: در 10 ماهه سال جاری 5 هزار و 496 واحد صنعتی پایش شد که این رقم در 12 ماهه سال گذشته 2 هزار و 650 واحد بوده و همچنین هزار و 100 مورد گشت نیز به صورت شبانه انجام شده است.

توزیع 5/2 میلیون لیتر یورو 4 در شبانه روز

وی ضمن رد ادعاها مبنی بر یورو 4 نبودن بنزین توزیعی در اصفهان، گفت:هرچند پالایشگاه اصفهان نتوانست تجهیزات لازم را برای تولید بنزین یورو 4 تامین کند،اما با پیگیری این اداره کل، درحال حاضر با توزیع 5/2 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در هر شبانه روز در اصفهان، توانستیم به تعهدات خود عمل کنیم. به گفته ظهرابی میزان ترکیبات آروماتیک در بنزین یورو 4 باید کمتر از 35 درصد و میزان بنزین باید کمتر از یک درصد باشد که در حال حاضر میزان این ترکیبات در بنزین توزیعی در اصفهان به ترتیب 24 و 0/86 درصد است. گفتنی است درحال حاضر 2/2 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 نیز در شعاع 50 کیلومتری شهرداری اصفهان در حال توزیع است.

مصرف مازوت در اصفهان به صفر نزدیک شد

ظهرابی تصریح کرد: همه مساله در ایام زمستان، 65 درصد مازوتی که در کلانشهرهای کشور به مصرف می رسید، در اصفهان مصرف می شد، اما این رقم در زمستان سال جاری به صفر نزدیک شد.وی ادامه داد: موفق شدیم با اجرای برنامه کنترل کیفی هوا، وضعیت هوای اصفهان را مدیریت کرده و تعداد روزهای سالم را به 315 روز برسانیم که از اهداف تعیین شده در برنامه یاد شده جلوتر هستیم. ظهرابی افزود: البته گرم بودن زمستان جاری و وضعیت آب و هوای اصفهان نیز به این موفقیت کمک کرده است.گفتنی است در سال جاری تعداد روزهای ناسالم از 68 روز به 36 روز، روزهای بسیار ناسالم از 18 روز به 7 روز و روزهای خطرناک از 7 روز به صفر رسیده است. همچنین سال گذشته اصفهان 2 روز هوای پاک داشته که در سال جاری به دلیل کاهش بارندگی ها روز پاک نداشته است.

تعطیلی 158 روزه صنایع آلاینده

با تدوین تفاهم نامه و با مشارکت صنعتگران اصفهانی، در زمستان سال جاری، هزار واحد از صنایع آلاینده مستقر در اصفهان به مدت دو هفته تعطیل بوده اند. ظهرابی ضمن بیان این مطلب گفت: 400 واحد تولید آجر، 500 واحد ریخته گری و 100 کارخانه تولید گچ در روزهای اینورژن، تعطیل بوده اند. وی ادامه داد: حتی ظرفیت تولید کوره های تولید آجر طی دو ماه به 50 درصد رسید و کارخانه های تولید گچ نیز برای کنترل تولید خود از دستگاه های ویژه ای استفاده می کنند. ظهرابی همچنین از انعقاد تفاهم نامه ای با دستگاه های ذی ربط برای کاهش مصرف انرژی در اصفهان خبرداد و گفت: با انعقاد تفاهم نامه ای با 22 دستگاه اجرایی اصفهان و نظام مهندسی، مصرف انرژی در اداره ها و منازل کاهش یافته و دریافت پایان کار ساختمان منوط به رعایت ضوابط زیست محیطی در ساخت منازل مسکونی شده است. معاون دادگستری مسوول رسیدگی به جرایم زیست محیطی شد ظهرابی گفت: به دستور رییس کل دادگستری اصفهان، یکی از معاونان وی مسوول پیگیری جرایم زیست محیطی و منابع طبیعی شد. وی ادامه داد: همچنین دادستان های استان مکلف شده اند علاوه بر رسیدگی به این جرایم، هرجا با آلودگی و تخریب زیست محیطی مواجه شدند،شخصا ورود کرده و همه دادگاه ها باید شعبه ویژه رسیدگی به این جرایم را داشته باشند.

یک میلیون هکتار کانون بحران خاکی بیخ گوش اصفهان

ظهرابی با بیان اینکه 3 میلیون هکتار بیابان در استان اصفهان واقع شده است، گفت: از این تعداد یک میلیون و 190 هزار کانون بحران فرسایش بادی است که 250 هزار هکتار آن در جوار اصفهان بوده که از برخوار تا گاوخونی قرار دارد. وی تصریح کرد:این کانون های گرد و غبار خطری بالقوه برای اصفهان محسوب می شود که با تدوین برنامه برای مهار کانون های فرسایش بادی باید از این خطر جلوگیری کند. ظهرابی ادامه داد: باید به طور جدی به شرق اصفهان پرداخت شود چرا که یک خطر بالقوه مسحوب شده و در صورت عدم رسیدگی اصفهان دچار آسیب جبران ناپذیر خواهد شد.

دستگیری 303 شکارچی غیرمجاز

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان از دستگیری 303 شکارچی غیرمجاز در 11 ماهه سال جاری خبر داد که از آنها 31 اسلحه غیرمجاز کشف و ضبط شده است.وی همچنین از شیوع بیماری های خاص و مهلک در میان وحوش مناطق حفاظت شده استان خبر داد و گفت: به علت خشکسالی شاهد شیوع بیماری به وحوش استان بوده ایم که باعث مرگ و میر شده است. به گفته وی برای مقابله با این پدیده، سم پاشی مناطق آلوده، تمیز کردن مکان های استراحت و آبشخور حیوانات انجام شده است. ظهرابی از تدوین برنامه جامع تفصیلی برای سه منطقه حفاظت شده استان خبر داد و گفت:سه منطقه قمیشلو، کلاه قاضی و موته دارای برنامه جامع تفضیلی و مدیریت شده اند و منطقه کرکس نیز در دستور کار قرار گرفته است. همچنین منطقه کلاه قاضی پایلوت حفاظت الکترونیکی قرار گرفته است. وی افزود: 390 فرهنگی و 700 مدرسه در اجرای طرح محیط یار شرکت کرده اند که دانش آموزان آموزش دیده، به عنوان سفیران محیط زیست در مدرسه و جامعه خواهند بود.

*****


روزنامه زاینده رود در مطلبی از لغو محدوديت تردد زوج و فرد وسايل نقليه از ۲۵ اسفندماه جاری خبر داد و نوشت:سرهنگ حسين غلامي گفت: به منظور رفاه حال مسافران نوروزي و شهروندان اصفهاني، طرح محدوديت زوج و فرد وسائل نقليه از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردين ۹۴ لغو مي شود.

وی به شهروندان اصفهاني توصيه كرد: جهت تردد به هسته‌ي مركزي شهر كمتر از وسايل نقليه شخصي استفاده كنند و نسبت به پارك وسايل نقليه خود در پاركينگ هاي عمومي اقدام کنند.

ریيس پليس راهنمايي ورانندگي استان اصفهان تصریح کرد: طرح محدوده زوج و فرد از ۲۵ اسفند ماه ۹۳ تا ۱۵ فروردين ماه ۹۴به صورت موقتي اجرا نمي شود و پس از اين مدت، اعمال قانون مجددا صورت مي گيرد.

برخورد قاطع پلیس با رفتارهاي غيرقانوني در چهارشنبه آخر سال رييس پليس آگاهي استان اصفهان از برخورد با هرگونه رفتار غيرقانوني و ناهنجار در چهارشنبه آخر سال خبر داد و گفت: برابر قانون، خريد و فروش مواد محترقه و آتش زا و استفاده از آنها با هدف ايجاد رعب و وحشت عمومي

جرم است.

سرهنگ ستار خسروي اظهار داشت: متاسفانه در چند ماه گذشته، ۳ خانواده بر اثر استفاده و توليد مواد محترقه، نوجوان و جوان عزیز خود را از دست دادند و داغ‌دار شدند.

وي افزود: پليس و ساير نهادها، سازمان‌ها و مسوولان تلاش مي کنند با کمک و همفکري يکديگر چهارشنبه آخر سال را در قالب قوانين و مقررات، نظم و انسجام اجتماعي دهند و اين نظارت ها براي کنترل و کاهش خطرات و ناهنجاري‌هاي ناشي از اين روز است. ریيس پليس آگاهي استان اصفهان تصریح کرد: در تلاش هستیم که از بروز حوادث خطرناک جلوگيري کنيم تا در آستانه سال نو خانواده ها داغدار نشوند و نگراني و دغدغه خانواده ها را برطرف کنيم.

وي افزود: برخورد قاطعانه با معدود افرادي که با رفتارهاي غيرقانوني و ناهنجار و پرخطر و با ايجاد مزاحمت و از همه مهم‌تر با استفاده از مواد منفجره و آتش زا، قاچاق مواد محترقه و يا توليد مواد محترقه دست ساز، نظم و امنيت عمومي را مختل مي كنند صورت خواهد گرفت.

سرهنگ خسروی با بيان اينكه تخليه هيجانات نبايد موجب تخريب اموال عمومي يا آزار ديگران شودگفت:پليس با مخلان نظم و امنيت عمومي و رفتارهاي ناهنجار در چهارشنبه آخر سال برابر قانون برخورد خواهد كرد.

وی اظهار کرد: برابر قانون قاچاق، خريد و فروش و ... مواد منفجره و محترقه به‌طور غيرمجاز، جرم محسوب و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم مي شود و يکي از راهکارهاي اساسي در کاهش آسيب و خطرات و اقدامات مخل امنيت عمومي، همکاري مردم و به‌خصوص خانواده ها با پليس است که در صورت همکاري قطعاً آسيب ها و پيامدها به طرز چشمگيري کاهش خواهد يافت.

سرهنگ خسروي با اشاره به اينکه والدين در شادي فرزندان، آنها را همراهي کنند تا ضمن نظارت از خطرات جلوگيري کنند، به همشهريان توصيه كرد: شرايط را براي تهيه وسايل بي خطر و مفرح هموار کنید، از برپايي آتش‌هاي حجيم غير قابل مهار و پرتاب مواد محترقه به ساختمان ها و اموال عمومي جلوگيري کنید؛ همچنین مراقب رفتارهاي پر خطر ديگران باشید و از ورود به محل هايي که مواد محترقه استفاده مي شود خودداري کنید و عاملين قاچاق و فروشندگان مواد محترقه را به پليس معرفي كنید.

تجهيزات آتش نشاني اصفهان همپاي آتش نشاني لندن است

نماينده شركت اسوارد منيجر انگلستان در خصوص تجهيزات آتش نشاني اصفهان اظهار داشت: من از چند آتش نشاني كلانشهرهاي ايران بازديد كردم و تجهيزات شما به روز و همانند آتش نشاني لندن است و اين نشان از يك مديريت توانا و متفكر است.

به گزارش زاینده رود و به نقل از روابط عمومي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري اصفهان، جلسه كميته فني سازمان با حضور نماينده شركت اسوارد منيجر انگلستان برگزار شد.

در اين جلسه استفان وارد، نماينده شركت اسوارد منيجر انگلستان در خصوص تجهيزات آتش نشاني اصفهان اظهار داشت: من از چند آتش نشاني كلانشهرهاي ايران بازديد كردم و تجهيزات شما به روز و همانند آتش نشاني لندن است و اين نشان از يك مديريت توانا ومتفكر است.

وي افزود: در بازديد از آتش نشاني ها در ايران، تجهيزات هيچكدام به اندازه ي اصفهان براي من جالب توجه نبوده و اينكه مي توانم بگويم خودروي فرماندهي بحران شما خيلي پيشرفته تر از خودروي فرماندهي ما در لندن است.

در اين جلسه توضيحات كاملي توسط نماينده شركت انگليسي در خصوص وينچ خودكشش، دستگاه هاي تنفسي نسل جديد با كارايي ۴/۵ ساعت عملياتي، سيستم هاي نوين مخابراتي جهت رفع نقاط كور در تونل هاي مترو و چاه هاي عميق، انواع

گازسنج ها ارائه شد.

دبير كميته فني همچنين در خصوص خريدهاي يك ماه گذشته اظهار داشت: اعضاي كميته فني توانسته اند با تلاش و

پيگيري هاي بسيار خوب در طي يك ماه گذشته، ۲۱ دستگاه بلووِر (طوفان هواساز) خريداري و كليه ايستگاه ها را به اين دستگاه مجهز نمايند.

كريم روهنده افزود: دو دستگاه سه پايه چاه پيشرفته تحويل ايستگاه ۶ و ۱۰ شده است تا در مواقع حادثه چاه، امدادگران با بهترين تكنولوژي روز دنيا بتوانند به كمك شهروندان بشتابند.

وي عنوان كرد: تا پايان سال، ۵ دستگاه موتور المكس، ۵ دستگاه توربوفن سه منظوره ضد انفجار و ۱۱ دستگاه اره موتوري به ناوگان عملياتي اضافه خواهد شد.

*****


روزنامه نسل فردا به بررسی رکود بازار مسکن در سال جدید پرداخت و نوشت: در حالي سال 93 به روزهاي پاياني نزديک مي شود که رکود بازار مسکن همچنان پابرجاست و کاهش نرخ رشد قيمت‌ها هم نتوانسته متقاضيان را به سمت بازار مسکن بکشاند.

سال 93 در حالي به پايان مي رسد که رکود بازار مسکن همچنان ادامه دارد و تغييري در وضعيت معاملات و ساخت و ساز مسکن در کل کشور به چشم نمي خورد.

در واقع رکود بازار مسکن که از شهر تهران آغاز شد و رفته رفته تمام کشور را در برگرفت، دومين سال را هم پشت سر مي گذارد ؛درحالي که هنوز تغيير چشمگيري که نشانگر خروج از رکود باشد در اين بازار به چشم نمي خورد.

هرچند کاهش نرخ رشد قيمت مسکن خبر خوبي براي بخش مسکن به شمار مي رود، اما از آنجايي که کاهش نرخ رشد ناشي از رکود بازار است، بنابراين نمي تواند نشان دهنده آينده خوبي براي مسکن به خصوص در کلان شهرها باشد.آمارها حاکي از آن است که ميانگين قيمت مسکن در شهر تهران در سال 92، 30 درصد افزايش داشته ،در حالي که در سال 91 اين رقم 50 درصد رشد را نشان مي داد. همچنين در نيمه اول امسال هم قيمت مسکن در تهران نسبت به سال 92، معادل 4.8 درصد افزايش داشته است.کاهش ميانگين رشد قيمت مسکن در سال جاري، رکود عميقي را در بازار مسکن نشان مي دهد که مشخص نيست دامنه اين رکود تا کجا ادامه پيدا مي کند و چه تبعاتي را براي آينده توليد مسکن به همراه دارد.

همچنين باوجود اين که ميانگين قيمت مسکن در تهران در نيمه اول امسال نسبت به سال 92، 4.8 درصد افزاش نشان مي‌دهد، اما در مقايسه با تورم عمومي رشد واقعي قيمت مسکن تهران حدود 7 درصد کمتر از نرخ تورم عمومي بوده است.

براين اساس، باوجود کاهش نرخ رشد مسکن بازهم بازار رونق پيدا نکرده و فقط در نيمه دوم سال، متقاضياني که پس انداز مناسب تري داشتند وارد بازار شده و مسکن مورد نياز را خريداري کردند که اين تعداد با حجم متقاضيان بازار مسکن فاصله زيادي دارد.

رکود بازار مسکن در کل کشور

هرچند که مي توان نيمه دوم سال 93 را نسبت به نيمه اول دوران بهتري دانست ،اما همچنان بنگاه‌هاي املاک از نبود مشتري گلايه مي کنند و تعداد زيادي خانه هاي ساخته شده در هر محله منتظرمشتري هستند.

اين وضعيت در ساير شهرها هم حاکم است، به طوري که کلان شهرهايي مانند اصفهان و شيراز هم با رکود بازار مسکن روبه رو هستند. ضمن آن که رکود ادامه دار بازار مسکن، شهرهاي کوچک را هم در برگرفته است و در آن شهرها هم رونق واقعي در معاملات مسکن به چشم نمي خورد.از سويي ديگر، فعالان بازار مسکن معتقدند که کاهش نرخ رشد قيمت مسکن بازهم تأ ثيري بر افزايش توان خانوارها ندارد و قيمت‌ها بالاتر از توان خريد خانوارها است ؛ بنابراين کاهش قيمت نمي تواند کمکي به خروج از رکود بازار مسکن و خانه دارشدن متقاضيان واقعي بازار مسکن کند.بنابراين، سازندگان و فروشندگان و متقاضيان بازار مسکن در حالي امسال را پشت سر مي گذارند که هر کدام از آنها اميدوارند سال آينده، وضعيت بهتري براي بخش مسکن ايجاد شود.

عناوین دیگر روزنامه های صبح اصفهان:




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار