وزیر نیرو گفت: از سال گذشته تاکنون شش هزار و ۷۰۰ کنتور هوشمند بر چاه های آبی بخش کشاورزی نصب شده که بر این اساس ۹۴ درصد چاه های آبی کشور هوشمند شدند.
کد خبر: ۱۴۳۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸ 12 December 2015

به گزارش تابناک یزد،حمید چیت چیان در حاشیه نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی خراسان رضوی که در تالار اجتماعات استانداری برگزار شد در جمع خبرنگاران با بيان اينكه در حال حاضر ۹۴ درصد كنتورهاى آبى كشور هوشمند هستند، اظهار کرد: طى ۱۲ سال گذشته تنها دو هزار و ۴۰۰ کنتور برای مشخص شدن میزان مصرف آب بر روی چاه های آب بخش كشاورزى نصب شده بود اما در طول سال هاى ۹۳ و ۹۴ شش هزار و ۷۰۰ كنتور هوشمند به این منظور نصب شد.


وى وضعيت آب و هوايى استان خراسان رضوى را در ردیف منطقه ای خشک و نیمه خشک عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه میزان بارش بلندمدت این استان حدود ۲۲۴ میلی متر در سال بوده است در ۱۰۰ سال  اخیر متوسط بارش به ۱۹۶.۸ میلی متر کاهش داشته است.

وزير نيرو با اشاره به كاهش بارندگى در خراسان رضوی عنوان كرد: البته در دو تا سه ماه اول سال جارى بارش های خوبی را شاهد بودیم كه امیدواریم این وضعیت ادامه داشته باشد.

وى اضافه كرد: در مجموع  در خراسان رضوی ۶.۸ میلیارد مکعب آب تجدید شونده داریم كه با توجه به میزان مصرف آب ۷.۹میلیارد متر مکعب اين استان نزديك به ۱.۱ دهم میلیارد متر مکعب از منابع موجود بیشتر استفاده می شود.

برداشت آب بیش از حد استاندارد است

چيت چيان گفت: متاسفانه میزان برداشت از آب زیرزمینی نيز فراتر از حد مجاز است که مشکلاتی را در اين خصوص ایجاد كرده است البتهدر این زمینه چهار راه کار اساسی در نظر گرفته شده است.

وى نخستين راهكار را اتصال آب هاى سطحی اعلام كرد و افزود: به این منظور تاكنون ۲۷  سد ساخته شده و در حال بهره برداری داشته ایم كه و در چند ماه آینده نيز دو سد دیگر افتتاح خواهد شد.

وزير نيرو با بيان اينكه اتمام این پروژه ها به معناى تكميل شدنتمام طرح های آبى است، ابراز كرد: دومین راهكار در خصوص رفع كمبود آب احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی است كه به این منظور باید چاه های غیرمجاز بسته و با نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز میزان برداشت خاصی را برای انها در نظر گرفت.

وى ادامه داد: سومین راهکار جای گیزینی پساب در مصرف صنعتی و کشاورزی است و چهارمین راهكار انتقال اب از سایر حوزه ها  است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار