گزارش های کوتاه از خبرنگاران تابناک :
سایر خبرهای استان: خراسان جنوبی امروز میزبان مسئولان حوزه معدن وزارت صنعت و معدن و تجارت بود/ پروژه ژئوفیزیک هوایی خراسان جنوبی با هدف اکتشاف کانسار های پنهان عمق زمین افتتاح شد / فرماندار فردوس: فرهنگ وقف باید بین خانواده ها نهادینه شود/ نماینده قاین در مجلس: فرهنگ‌سازی در زمینه وقف نیازمند عزم همگانی است.
کد خبر: ۱۴۴۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰ 14 December 2015

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: یخبندان تا پایان هفته در استان ادامه دارد.

علیرضا خندان رو در گفت و گو با تابناک گفت: طی 24 ساعت گذشته سربیشه با 10 درجه زیر صفر سردترین نقطه استان و بشرویه نیز با 14 درجه بالای صفر گرم ترین نقطه استان بود.

وی دمای فعلی شهرستان بیرجند را نیز حداقل 6 درجه زیر صفر و حداکثر 11 درجه بالای صفر اعلام کرد.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی اضافه کرد: طی 24 ساعت گذشته هوای استان صاف و گاهی با وزش باد همراه بوده و طی 24 ساعت آینده به تدریج افزایش ابر را در استان شاهد هستیم و احتمال بارش های پراکنده را در برخی نقاط استان وجود دارد.

خندان رو با اشاره به اینکه تا پایان هفته هوای استان سرد است، گفت: قبل از شروع سرما اخطارهای لازم به کشاورزان برای جلوگیری از ایجاد خسارت به محصولاتشان داده شده و با توجه به کاهش دما نیز احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: یخبندان تا پایان هفته در استان وجود دارد.

 

خراسان جنوبی امروز میزبان مسئولان حوزه معدن وزارت صنعت و معدن و تجارت بود

امروز صبح دکتر سرقینی، مهندس فتوتی و دکترهزاره ای و مهندس کشاورز وارد بیرجند شدند تا پس از دیدار و نشست کارشناسی با معدنکاران استان خراسان جنوبی، در مراسم افتتاح رسمی پروِژه ژئوفیزیک هوایی خراسان جنوبی شرکت کنند.

به گزارش تابناک، دکتر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی، مهندس فتوتی مدیر کل ژئومتیکس و دکترهزاره ای مدیر کل دفتر نظارت وارزیابی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و همچنین مهندس کشاورز مدیر کل امور اکتشاف وزارت صنعت معدن و تجارت با سفر یک روزه به خراسان جنوبی، علاوه بر دیدار با استاندار،  در جلسه با فعالان بخش معدن و صنایع معدنی نیز شرکت کردند تا به سئوالات آنها پاسخ دهند. گزارش تکمیلی این دیدارها متعاقبا تقدیم علاقه مندان خواهد شد.

اعضای این هیات همچنین قرار است با حضور در سالن جلسات دانشگاه صنعتی بیرجند و استماع گزارش سازمان زمین شناسی کشور، پروِژه ژئوفیزیک خراسان جنوبی را افتتاح نمایند.

 

پروژه ژئوفیزیک هوایی خراسان جنوبی با هدف اکتشاف کانسار های پنهان عمق زمین افتتاح شد

ظهر امروز با حضور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن، مدیر کل ژئومتیکس سازمان زمین شناسی کشور، مدیر کل دفتر نظارت وارزیابی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، مدیر کل امور اکتشاف وزارت صنعت معدن و تجارت و جمعی از مسئولین استان پروژه ژئوفیزیک هوایی خراسان جنوبی افتتاح شد.

به گزارش تابناک مهندس فتوتی در مراسم افتتاح پروژه ژئوفیزیک استان در دانشکده صنعتی بیرجند در خصوص روش های ژئوفیزیکی گفت: روش های ژئوفیزیکی مورد استفاده شامل؛ مغناطیس سنجی و رادیو متری است که این پروژه در دو بلوک شمالی و جنوبی با مشخصات فاصله خطوط پرواز 250 متر، فاصله خطوط کنترلی 2هزارو500 متر، ارتفاع میانگین پرواز 40 متر، سرعت میانگین پرواز 140 کیومتر بر ساعت اجرا شده است.

فتوتی تصریح کرد: برای اکتشاف کانسار های پنهان بهترین روش در دنیا برداشت ژئوفیزیک هوایی است که اطلاعاتی از زمین می دهد که با تلفیق سایر اطلاعات می توانیم شناسایی مواد معدنی در عمق زمین را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: در این پروژه با استفاده از روش مگنو متری با اندازه گیری شدت مغناطیس زمین در هر منطقه و روش رادیو متری با اندازه گیری شدت تشعشات اشعه گاما با تلفیق این دو داده می توان حدس زد در زیر زمین چه ساختار هایی وجود دارد.

مدیر کل ژئومتیکس سازمان زمین شناسی کشور افزود: این اطلاعات را سازمان زمین شناسی بعد از برداشت در اختیار ژئو فیزیک هوایی و بعد معاونت اکتشاف زمین شناسی قرار می دهد تا برای ادامه عملیات اکتشاف در اختیار سازمان صنایع و معادن استان باشد و اطلاعات لازم در نهایت به بخش خصوصی واگذار شود.

فتوتی اظهارکرد: این کار در 12 استان انجام شده با این تقاوت که در خراسان جنوبی از دو بالگرد استفاده شده تا بتوانیم ظرف شش ماه 100 کیلومتر مربع خطی را برداشت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای این پروژه بالغ بر 27 میلیارد تومان هزینه شده که بیشتر این مبلغ صرف هزینه پرنده و بالگرد شده است.

 

فرماندار فردوس: فرهنگ وقف باید بین خانواده ها نهادینه شود

مهندس رجبی مقدم ، فرماندار فردوس در گفت و گو با تابناک گفت: نهادینه سازی فرهنگ وقف بین خانواده ها از مهم ترین راه های ترویج فرهنگ وقف است.

مهندس رجبی مقدم با اشاره به اینکه وقف از مباحث مورد تاکید اسلام است، گفت: با توجه به اینکه بعد از مرگ، انسان دیگر نمی تواند برای خود توشه ای بردارد و پرونده عمل فرد بسته می شود، وقف به عنوان صدقه جاریه پرونده عمل انسان را بعد از مرگ باز می گذارد و فرد از آثار و برکات آن حتی بعد از مرگش استفاده می کند.

وی با اشاره به اینکه مردم خراسان جنوبی، مردمی متدین و دیندار هستند، افزود: در خراسان جنوبی از دیرباز موقوفات زیادی به ثبت رسیده است و در حال حاضر وقف جایگاه خوبی بین مردم دارد.

فرماندار فردوس با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ وقف نیازمند فرهنگ سازی در این زمینه است، بر فرهنگ سازی در زمینه وقف تاکید کرد و ادامه داد: آشنایی کودکان در دوران مدرسه با فرهنگ وقف و استفاده در مباحث آموزشی از دیگر روش های فرهنگ سازی وقف در جامعه است

 وی افزود: تحصیل، مسافران در راه مانده، درمان خانواده، اماکن زیارتی از جمله زمینه هایی است که می توان وقف را هزینه کرد.

مهندس رجبی مقدم گفت: در گذشته با توجه به ارادتی که مردم به ائمه اطهار(ع) و امام حسین(ع) داشتند وقف های زیادی در زمینه عزداری ثبت می شد اما زمینه های علمی کمتر مورد توجه قرار می گرفت که امروزه نیاز است تا موضوعات علمی مورد توجه واقفین قرار گیرد و از محل وقفیات به پیشرفت نخبگان علمی کمک شود.

فرماندار فردوس، حوزه های علمیه را از دیگر نیازهای روز جامعه دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر جامعه روحانی کم است در حالی که باید بین جامعه دانشجویی و روحانی تناسبی وجود داشته باشد و با توجه به کمبود روحانی باید توجه بیشتری به حوزه های علمیه شود.

 

نماینده قاین در مجلس: فرهنگ‌سازی در زمینه وقف نیازمند عزم همگانی است

به گزارش تابناک از بیرجند، جواد هروی صبح امروز در دیدار با کارکنان اداره اوقاف خضری اظهار داشت: وقف یکی از مهم‌ترین راه‌های بسط و توسعه فضاهای عمرانی و ساخت و تکمیل فضاهای عمومی است و در حال حاضر وقف را تنها در عرصه‌های خاصی می‌شناسیم که باید وقف به سمت بهره‌برداری امکانات هر چه بیشتر استفاده شود.

وی افزود: امروز بیشتر موقوفات در زمینه عزاداری امام حسین(ع) و سایر عزاداری‌ها است در حالی که امروز نیاز داریم با توجه به حرکت جامعه به سمت آزاداندیشی و تولید علم موقوفات در زمینه عالمان و فرهیختگان هدایت شود و این کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

نماینده مردم قاین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمینه فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ وقف، باید سایر نهادها و مسئولین ورود پیدا کنند، گفت: فرهنگ‌سازی در زمینه وقف نیازمند عزم همگانی است.

هروی در خصوص عملکرد اداره اوقاف تصریح کرد: اداره اوقاف روال اداری خود را انجام می‌دهد اما نتوانسته این روال را در عمل پیاده کند.

حیدری، رئیس اداره اوقاف خضری نیز گفت: از نظر اسلام وقف راهگشایی برای رفع محرومیت‌های مادی و معنوی جامعه اسلامی و یادگار جاودانه‌ای از کرامت انسان به پیشگاه بشریت است و در واقع وقف زمینه‌ساز و بسترساز تحقق اهداف دین و مقاصد شریعت است.

وی بیان کرد: این نمایندگی امسال با اخذ 150 فقره سند مالکیت برای موقوفات گام‌های موثری در راستای احیای موقوفات برداشته است.

رئیس اداره اوقاف خضری از ثبت 5 فقره وقف جدید با نیات حوزه علمیه و هزینه‌های جاری امامزاده عبدالله کارشک در سال جاری به ارزش ریالی حدود 300 میلیون ریال خبر داد و افزود: کشف 7 فقره موقوفه جدید در دهگردشی‌های انجام شده نیز از دیگر اقدامات این نمایندگی در حوزه وقف‌های جدید است.

حیدری تصریح کرد: به نظر می‌رسد وقف در حوزه سلامت و درمان، امور قرآنی و حوزه علمیه امام محمد باقر (ع) در شهر خضری دشت بیاض از نیاز‌ها و ضروریات موقوفات جدید بیاض است که بر این اساس تشکیل انجمن‌های یاوران وقف در زمینه‌های فوق نیز ضروری به نظر می‌رسد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار