به مناسبت فرا رسیدن سال نو و اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری در بقاع متبرکه، امامزاده‌های اردبیل میزبان معنوی گردشگران و مسافران نوروزی هستند.
کد خبر: ۱۴۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۹ 16 March 2015

زیارتگاه مبارکه امامزاده صالح در میدان عالی‌قاپو، روبه‌روی مسجد ملا مؤمن شهر اردبیل و در جوار بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی واقع شده، نسب امامزاده صـالح (ع) به حضرت امام موسی کاظم (ع) و در بعضی کتب مانند کتاب «اختران تابناک» به حضرت امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد.

به گزارش فارس، مزار شریف ایشان از دوران‌های گذشته مورد توجه خاص و عام بوده و خاندان جلیل‌القدر صفویه نسبت به آن حضرت ارادت ویژه داشتند، بنا بر قول مشهور و با استناد به کتب «ریاض الانساب»، «کنز الانساب»، «ناسخ التواریخ»، «حیاه الامام موسی بن جعفر(ع)» و بسیاری دیگر از کتب تاریخی فرزند بلافصل امام هفتم شیعیان حضرت امام موسی کاظم (ع) و برادر امام علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) به شمار می‌رود.

این بزرگوار همانند جناب امامزاده سید صدرالدین(ع) در نیمه اول قرن سوم هجری به اردبیل تشریف آورده‌اند و بنا به نظر صاحب «بحر الانساب» یکی از سه اولاد بلافصل امام موسی کاظم (ع) است که به این منطقه آمده‌اند.

امامزاده صالح (ع) از جمله سادات عالی رتبه و از امامزادگان صحیح النسبی است که بعد از شنیدن خبر ولیعهدی امام رضا (ع) و در اواخر قرن دوم از عراق به سمت ایران کوچ می‌کند و مقبره وی در محله ملا مؤمن به نام مقبره امامزاده صالح یا «اوغلان امامزاده‌‌سى» شهرت داشته است.

یکی از برادران دیگر وی نیز به نام سید عبدالعزیز (ع) در محله نیار به خاک سپرده شده این حضور فرزندان اهل بیت (ع) سیمای شهر مذهبی اردبیل را جلا و عظمت خاصی بخشیده است.

تاریخ ولادت و وفات آن حضرت مشخص نیست، طبق اسناد موجود در کتب تاریخی علم انساب این امامزاده در اردبیل می‌زیسته که پس از شهادت سر مبارک ایشان از تن جدا و برای حاکم ری فرستاده می‌شود و شیعیان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت سر مبارک این امامزاده عظیم‌الشأن را در روستایی نزدیک ری (میدان تجریش امروزی) به خاک سپرده و هم‌اکنون این امامزاده واجب‌التعظیم دارای دو زیارتگاه هستند.

به نقل از کتاب بحرالانساب تاریخچه ساخت بنای این امامزاده در دوره صفویه بوده مالکیت اثر با توجه به اینکه بنا یک مکان زیارتی (امامزاده) است، وقفی بوده و هم‌اکنون در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل است.

این بنا شامل رواق، حرم و صحن است تنها قسمت باقی‌مانده از بنای قدیمی یک ساختمان هشت ضلعی است که ضریح در آن قرار دارد، براساس اشعارى که روى کاشى‌هاى ایوان ورودى نوشته شده بنا در زمان شاه‌ عباس اول به سال 1130 هجرى ساخته شده است.

با توجه به فضای کم بقعه متبرکه، مقبره قدیمی این امامزاده در سال 1382 ه.ش تخریب شده و اداره کل اوقاف استان با همکاری مردم خیر و مسئولان ذیربط به منظور آرامش و راحتی بیشتر زوار، عملیات آزادسازی اطراف امامزاده و در نتیجه توسعه بقعه را شروع کرده است.

امامزاده سید عبدالله کلور قطب گردشگری خلخال

شهر کلور در قسمت جنوبی و 25 کیلومتری شهر خلخال در منطقه بسیار زیبا و خــوش آب و هوا به نام منطقه شاهرود واقع شده زبان تاتی گویش مردم این دیار بوده و شغل اصلی اکثر ساکنان آن کشاورزی و دامداری است.

دلیل اینکه شهر کلور در این منطقه بیشتر مورد توجه واقع شده، قرار گرفتن امامزاده سید عبداله بن سید موسی بن سید ابراهیم علی‌اصغر بن امام موسی‌الکاظم (ع)، صاحب مزار و مرقد شریف، صاحب کرامت مشهور و سرسلسله سادات موسوی منطقه خلخال است.

زیارتگاه جدیدالاحداث امامزاده عبدالله (ع) شهر کلور در خارج از محدوده شهر در داخل پارک تفریحی قرار گرفته ایشان از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است، این زیارتگاه مابین دو کوه بلند و باغات میوه و در کنار رودخانه شاهرود و چندین چشمه‌زار طبیعی واقع شده است.

ساختمان قدیمی این امامزاده گلی بوده که به همت اداره اوقاف و امور خیریه و همکاری و اهالی تجدید بنا و احیا شده، بنای جدید دارای بدنه سنگی و سقف شیروانی و یک گنبد با پوسته فلزی استیل است که سنگ به کار رفته در این بنا از کوه‌های اطراف این امامزاده جمع‌آوری شده، این بنا یک طبقه است و دارای یک شبستان و چایخانه است.

پوشش سقف داخل از نوع خرپا و دیوارهای داخلی نیز سنگی است در محوطه اطراف این امامزاده امکانات تفریحی زیادی از جمله آلاچیق، چایخانه، امکانات تفریحی و سرگرمی کودکان وجود دارد و فضای بسیار مناسبی برای سیر و سیاحت زائران این امامزاده است.

مساحت این امامزاده با در نظر گرفتن محوطه بیرونی حدود سه هکتار است که بــا الگوگیری از معماری اسلامی به صورت چهار ضلعی با پنجره‌های مشبک ساخته شده و گنبدی با طرح معماری اسلامی امامزاده عبدالله (ع) را از دیگر بناها متمایز ساخته است.

همان طوریکه اشاره شد امامزاده سید عبدالله (ع) از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (ع) است و آرامگاه آن حضرت در یک کیلومتــری شهر کلور در کنار چشمه زلال بسیار خنک مشهـــــور به جیگیزات و رودخانه پرخروش شاهرود در دل کوه‌های بلند منطقه قرار گرفته و هر ساله بیش از 100 هزار نفر زائر این بارگاه را زیارت می‌کنند و در ایام تعطیل این امامزاده پذیرای میهمانان زیادی از استان‌های همجوار مخصوصاً استان گیلان و زنجان می‌شود.

این امامزاده به لحاظ قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و به دلیل هم‌مرز بودن شهر کلور با استان گیلان دارای آب و هوای بسیار لطیفی در تمام فصول سال به خصوص در فصل تابستان است.

غبارروبی امامزاده سید صدرالدین اردبیل

به مناسبت برگزاری طرح نوروزی «آرامش بهاری»، آستان مقدس و ضریح مطهر امامزاده سید صدرالدین (ع) اردبیل غبارروبی و عطرافشانی شد.

در این مراسم که با حضور جمعی از کارکنان اداره اوقاف شهرستان اردبیل و اعضای هیئت امنا بقعه متبرکه در محل آستان مقدس امامزاده سید صدرالدین (ع) واقع در محل کیلومتر دو جاده اردبیل به مغان برگزار شد.

در این مراسم معنوی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اردبیل گفت: مقام و منزلت امامزادگان باید حفظ شود و ما وظیفه داریم برای معرفی و شناساندن جایگاه و شأن آنها از نهایت سعی و تلاش خود استفاده کنیم.

رضا ایمانی با بیان اینکه باید امامزادگان را تکریم کرد، افزود: تاکید رسول‌الله بر مودت اهل بیت (ع) بوده و پیروان آن حضرت نیز باید برای تکریم آنها در جهت بازسازی بقاع متبرکه بیش از این تلاش کنند.

وی تصریح کرد: برای گرامی‌ داشتن مقدم زائران و مسافران نوروزی و ایجاد یک فضای آرام و تمیز برای آنها، اداره کل اوقاف و امور خیریه اقدام به غبارروبی و عطرافشانی و نظافت بقاع متبرکه استان پیش از آغاز سال نو کرده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار