بر اساس منابع موجود، بسیاری از اعضای این طایفه خاص جرایم متعددی را در استان البرز از جمله توزیع و مصرف مواد مخدر، تکدی‌گری، سرقت و حتی قتل را مرتکب شده و لازم است با آنها یک بار برای همیشه برخوردی قاطع صورت گیرد.
کد خبر: ۱۵۰۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳ 23 December 2015

به گزارش تابناک – البرز: یکی از مهمترین معضلات اجتماعی مربوط به رواج تکدی‌گری است که دارای دلایل و علت‌های هر چند معلوم، اما پیچیده‌ای است.
افزایش مشکلات اقتصادی، بی‌توجهی به نیازهای مالی و معیشتی، عدم فرهنگ‌سازی مناسب و نبود سازوکار قانونمند برای برخورد با پدیده منفی تکدی‌گری از جمله افزایش این معضل اجتماعی است.
چند روز قبل در کرج جلسه‌ای با محوریت بررسی آسیب‌های ناشی از معضلات اجتماعی برگزار شد که مدیران حاضر در جلسه ابعادی تازه از این پدیده شوم را افشا کردند.
از جمله آنکه یکی از مدیران استانداری البرز خبر از دستگیری 3 هزار متکدی تنها طی 6 ماه نخست سال داد و هم او بود که می‌گفت "بیش از 90 درصد متکدیان معابر عمومی البرز" اتباع خارجی غیر مجاز هستند.
در این زمینه حمیدرضا عسگری مورودی مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیریت ارشد استان البرز،‌ تلاش در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی است.
وی افزود: برای تحقق این مهم نیز طرح‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای در استان البرز انجام شده و مردم به خوبی از دستاوردهای اقدامات انجام شده آگاه هستند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی را وجود متکدیان در سطح شهرها و به ویژه کلانشهرها عنوان کرد و گفت: شهرستان کرج نیز با این آسیب دست و پنجه نرم می‌کند و این در حالی است که تاکنون تلاش‌های بسیاری برای برخورد قانونمند با متکدیان صورت گرفته است.
عسگری مورودی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه دلایل افزایش تعداد متکدیان چیست، گفت: استان البرز و به‌ویژه شهرستان کرج از این نظر با آسیب‌های بیشتری روبه‌رو بوده و یکی از دلایل اصلی وجود متکدیان این است که البرز به نوعی پل ارتباطی 14 استان کشور بوده و از سوی دیگر این استان سرریز مشکلات تهران را تحمل می‌کند.
وی بیان داشت: همچنین ورود اتباع خارجی غیرمجاز به استان البرز نیز از جمله دیگر عوامل افزایش متکدیان در این استان بوده و به صورتی که بیش از 90 درصد متکدیان به ویژه کودکان متکدی را اتباع غیرمجاز خارجی تشکیل می‌دهند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز افزود: تنها طی 6 ماه نخست سال جاری بیش از 3 هزار متکدی از سطح شهرها و شهرستان‌های استان البرز جمع‌آوری شده‌اند که اکثر آنها را اتباع غیر مجاز خارجی تشکیل می‌دادند.
عسگری‌مورودی ادامه داد: این افراد برای ساماندهی و همچنین بازگرداندن به کشور خود تحویل مقامات و دستگاه‌های مربوطه داده شدند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا این اقدامات موثر بوده است، گفت: به طور قطع تاثیرگذار بوده، اما باید توجه داشت که نبود امکانات لازم از اثرات این طرح‌ها می‌کاهد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز اظهار داشت: یکی از مشکلات ما این است که اردوگاهی برای نگهداری متکدیان نداریم و به همین دلیل جمع‌آوری این افراد از سطح شهرها تنها به صورت مسکن عمل می‌کند و اثر قطعی ندارد.
عسگری‌مورودی گفت: برای مقابله با پدیده منفی و معضل تکدی‌گری باید دستگاه‌های مختلف با هم همراه بوده و تعامل لازم را داشته باشند و با ایجاد زیرساخت‌ها و اقدامات لازم به مقابله با این آسیب اجتماعی پرداخت.
وی در پایان از شهروندان البرزی خواست تا کمک‌های انسان‌دوستانه خود را تنها در اختیار افرادی قرار دهند که از نیازمند بودن آنها مطمئن هستند.
محمدصادق باغستانی عضو شورای اسلامی شهر کرج که در جلسه بررسی آسیب‌های ناشی از رواج تکدی‌گری حضور داشته نیز در این باره گفته است:  یکی از مشکلاتی که هر روزه مردم کرج در زمان تردد در معابر عمومی و خیابان‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند، پدیده منفی تکدی‌گری است.
وی افزود: متکدیانی که هر روزه در معابر عمومی کرج به نوعی جولان می‌دهند، آسیب‌های روحی و روانی بسیاری به مردم وارد و چهره شهر را نازیبا کرده‌اند.
عضو شورای اسلامی شهر کرج در پاسخ به این پرسش که برای برخورد با این پدیده منفی باید چه اقداماتی انجام شود، گفت: اقدامات در این زمینه باید به صورت متوازن و در همه حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی انتظامی و قضایی انجام شود.
باغستانی بیان داشت: برای تحقق این برنامه‌ها باید همه دست به دست هم داده و مردم و مسئولان همکاری و تعامل لازم را داشته باشند و مهمترین راهکار نیز فرهنگی است.
وی افزود: ابتدا باید فرهنگ‌سازی لازم در خصوص کمک نکردن به متکدیان دروغین در جامعه انجام شده و مردم به این افراد که آسیب جدی به شهر وارد کرده‌اند، کمک نکنند.
این مسئول افزود: راهکار دیگر مربوط به حمایت از نیازمندان واقعی و همچنین اجرای طرح‌هایی با هدف توانمندسازی اقتصادی آنها است تا دست از این شیوه نامناسب امرار معاش بردارند.
باغستانی برخورد جدی و قاطع با اتباع خارجی که در استان البرز و شهرستان کرج اقدام به تکدی‌گری می‌کنند را ضروری دانست و گفت: در این حوزه دستگاه‌های مربوطه از جمله نیروی انتظامی، اداره کل اتباع خارجی و دستگاه قضایی باید اقدام قاطع و جدی داشته تا این افراد به کشور خود باز گردانند.
وی با بیان اینکه همچنین شهرستان کرج نیاز به اردوگاهی برای نگهداری متکدیان و حتی معتادان جمع‌آوری شده از سطح شهر داشته و باید دستگاه‌های مربوطه برای احداث این حداقل دو اردوگاه هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهند.
باغستانی در پایان گفت: تمام این کارها زمانی نتیجه کامل دارد که مردم از نظر فرهنگی آموزش دیده و به سمتی برویم که به متکدیان دروغین کمک نشود؛ به طور قطع کمک‌های انسان‌دوستانه باید از طریق نهادهای مسئول مانند کمیته امداد و بهزیستی در اختیار نیازمندان واقعی قرار گیرد و کمک به متکدیان در سطح شهرها هیچ تاثیری در رفع نیاز مستمندان واقعی نخواهد داشت.
اما این خارجی‌های که در سطح شهرهای البرز به ویژه کرج تکدی‌گری می‌کنند، چه کسانی هستند و از کجا آمده‌اند؟
به طور قطع بیشتر این افراد را اقوام یک طایفه خاص تشکیل می‌دهند که هر روز در حال جولان دادن در خیابان‌های کرج هستند.
این طایفه که مسئولان البرز و به ویژه فرماندهان نیروی انتظامی برای آنها عنوان طایفه خاص را به کار می‌برند، دارای تابعیت نامعلومی هستند و نه ایران و نه کشورهایی که در شرق ایران قرار دارند حاضر به پذیرش آنها نیست.
بر اساس منابع موجود، بسیاری از اعضای این طایفه خاص جرایم متعددی را در استان البرز از جمله توزیع و مصرف مواد مخدر، تکدی‌گری، سرقت و حتی قتل را مرتکب شده و لازم است با آنها یک بار برای همیشه برخوردی قاطع صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار