مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اعلام کرد: 18 اثر دیگر از مواریث تاریخی، طبیعی، صنایع دستی و میراث معنوی استان برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور پیشنهاد شده است.
کد خبر: ۱۵۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲ 26 December 2015
ابراهیم کریمی در نشست شورای ثبت این اداره کل اظهار کرد: رویشگاه درختان جنگلی سرکش، درختان کهنسال ارس دره حاجی آباد، رویشگاه پسته قازانقایه، رویشگاخ درختان کهنسال سرخدار، پلاس دوزی، فن و شیوه ساخت زین و آلاچیق از جمله آثار پیشنهادی است.
وی افزود: مراسم سنتی ترکمن (الشدرمه، کوشدپده، سویت قازان) و دوقوز (صندوقچه عروس و داماد)، غذاهای سنتی ترکمن (چکدرمه، قاتلاما، بولاماق)، جزیره آشوراده، اکبرجوجه و حلواگردویی و همچنین مراسم سینه زنی کمر به کمر از آثار دیگری است که برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور پیشنهاد خواهد شد. 
رییس شورای ثبت میراث فرهنگی گلستان همچنین خاطرنشان کرد: بررسی مقدماتی این 18 موضوع برای تشکیل پرونده پیشنهادی ثبت در فهرست آثار ملی کشور صورت گرفته و پس از تایید نظریه اولیه کارشناسی نسبت به آماده سازی و تشکیل پرونده اقدام خواهد شد و سپس پرونده تکمیل و به دفتر ثبت آثار ارسال می گردد.
کریمی تصریح کرد: پس از تشکیل پرونده در صورت تایید نهایی این آثار پیشنهادی در شورای ثبت آثار و تعیین حریم، نسبت به ثبت ملی آثار اقدام خواهد شد.
تا کنون 653 اثر استان گلستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در صورت تایید این 18 اثر، تعداد آثار ثبتی استان به 671 اثر افزایش خواهد یافت.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار