دیریست کبوتران عشق از شاخسارهای یاس و اقاقی به پرواز در نیامده اند و بیم آن می رود که قهر آسمان با زمین را آشتی در کار نباشد و صدای دروی کشاورزان در همهمه ی ریز گردان نانجیب بیگانه راه خانه مادری را گم کند.
کد خبر: ۱۵۷۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷ 04 January 2016
دیریست کبوتران عشق از شاخسارهای یاس و اقاقی به پرواز در نیامده اند و بیم آن می رود که قهر آسمان با زمین را آشتی در کار نباشد و صدای دروی کشاورزان در همهمه ی ریز گردان نانجیب بیگانه راه خانه مادری را گم کند.
اکنون و اینک زمان آن فرا رسیده که هرچه بیشتر و بهتر از گذشته به پاسداشت و نکوداشت کوهستان بزرگ زاگرس و قلل سر به فلک کشیده و همیشه سرفراز دنا که این روزها حال و احوالش دغدغه جمع کثیری از دوستداران طبیعت در سراسر جهان است
محدوده ذخیره گاه زیست کره دنا، با مساحتی معادل ۲۵۵۵۳۷ هکتار با داشتن تنوع بسیار زیاد زیستی و گونه های ویژه و اندمیک گیاهی، جانوری با ارزشهای بالای طبیعی و فرهنگی دهمین ذخیره گاه کشور به شمار می رود.
کوه دنا و رشته کوه های زاگرس با داشتن مناطق گردشگری و توریستی چون سی سخت که همچون نگینی سبز در دامنه دنا می درخشد، در میان کوه های سر به فلک کشیده با چشمه ها، آبشارها، باغ های انگور، گردو و سیب اهمیت ویژه‌ای در رونق اقتصادی استان و توسعه پایدار اقتصادی آن دارد.
این ذخیره گاه دارای تنوع زیستی گیاهی و جانوری غنی، چشم اندازهای بکر و رام نشده ای است که در ایران و جهان بی نظیر است و با داشتن ۴۹ قله بالای ۴۰۰۰ متر بام زاگرس محسوب می شود.
کوهستان دنا به عنوان برج آبی زاگرس مرکزی تامین کننده حیات دشت‌ها و معیشت جمع کثیری از جوامع محلی استان کهگیلویه و بویراحمد است و از این رو شایسته تامل و دل نگرانی!
اما و متاسفانه فرهنگ بی رویه شکار و صید در میان مردم منطقه، چرای بیش از حد دام، افزایش جمعیت روستایی و شهری، بیکاری، تخریب مراتع و قطع جنگل و تبدیل آنها به اراضی کشاورزی، جاده سازی، کشاورزی در اراضی شیب دار، جمع آوری و فروش گونه های گیاهی خوراکی و دارویی، ضعف مدیریت جامع در بهره داری از منابع طبیعی در سطح استان، عبور خطوط انتقال نیرو، ضعف در اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی مردم در راستای مشارکت در حفاظت از منطقه، کمبود نیرو و امکانات حفاظتی، عدم توجه سایر دستگاه ها و ارگان ها به مقوله محیط زیست، نبود درک کافی از اهمیت ذخیره گاه زیست کره، وجود روستاها در درون و حاشیه منطقه، نبود آموزش کافی برای عموم، ضعف معیشتی کارشناسان و محیط بانان و ضعف مدیریتی در حفاظت از جنگل‌ها و مهار آتش سوزی ها و دردهای بسیار دیگری که در اینجا مجال گفتنشان نیست، تنها بخشی از تهدیدات، مشکلات و کمبودهای موجود در ذخیره‌گاه زیست کره دناست.
اینک با هدف حفاظت از اکوسیستم غنی، ارزشمند و متنوع کوهستان زاگرس مرکزی در سرزمین ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد با اعمال مدیریت پایدار بر منابع کوهستانی موارد زیر را به مسئولین استانی و کشور پیشنهاد می‌نمایم:
۱٫ ایجاد تشکیلات فرابخشی، مناسب و مستقل و تفویض اختیار به سازمان‌هایی که بتوانند متولی امر مهم سیاست گذاری و هماهنگی در امور کوهستان و طبیعت در استان باشد.
۲٫ اتخاذ سیاست ها و روش‌های مناسب در برنامه ریزی‌های بلند مدت استان برای دستیابی به توسعه پایدار کوهستان
۳٫اجرای برنامه های فرهنگی و آموزش محور که از جنگل‌زدایی، تخریب و فرسایش سرزمین، کاهش تنوع زیستی، اختلال در چرخه های آبخیزهای کوهستانی جلوگیری نماید.
۴٫طرح و رسیدگی به مسائل حقوقی طبیعت و کوهستان و ایجاد سازوکارهای مناسب و لازم
۵٫تقویت و گسترش روش های سنتی زندگی کشاورزی و اقتصادی جامعه کوه نشین
۶٫تلاش به منظور حضور و مشارکت جوامع محلی در تصمیم گیری ها و سیاست گزاری های استان مرتبط با طبیعت و کوهستان
۷٫ارتباط با مراکز و سازمانها به منظور تبادل اطلاعات و حضور در برنامه مشارکت ملی برای توسعه پایدار کوهستان
۸٫توجه به میراث طبیعی و تلاش برای حفظ و حمایت از آن
۹٫ایجاد زمینه های مشارکت برای کلیه گروه‌های ذیربط دولتی- سازمان‌های غیر دولتی- بخش خصوصی- جامعه کوه نشین- دانشگاهیان-مراکز علمی در برنامه‌های توسعه کوهستان و حمایت از طبیعت
لذا به منظور ضرورت پیگیری مستمر موارد فوق، جهت تحقق توسعه پایدار در محیط‌های کوهستانی امید است تا همگام با سایر استانهای کشور، هر ساله برنامه هایی در این ارتباط برگزار گردد.
کبنانیوز؛
مصطفی بسطامی
*دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه آزاد یاسوج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار