کرمان
به همت اداره‌کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات جنوب کرمان، نشست انتخابات و رسانه در جیرفت برگزار شد.
کد خبر: ۱۵۸۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶ 06 January 2016
احمد‌علی انجم‌روز رئیس دادگستری شهرستان جیرفت عصر سه‌شنبه در نشست انتخابات و رسانه که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت، جمعی از مدیران مسئول و سردبیران نشریات و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی برگزار شد با تسلیت شهادت روحانی برجسته آیت‌الله نمر رهبر شیعیان عربستان به دست آل‌سعود اظهار داشت: در جامعه صاحبان رسانه وظیفه بسیار سنگین و خطیری را در ایجاد، کنترل، حفظ فرهنگ و تبلیغ بر عهده دارند.

وی با تشریح جایگاه اطلاع‌رسانی در عصر کنونی در مقایسه به سال‌های گذشته بیان داشت: رسانه‌ها نقش بسزایی را در جامعه دارند و اگر در قدیم می‌خواستند، یک مبحث علمی و فرهنگی را ترویج بدهند به کلی وقت و هزینه و برنامه‌ریزی نیاز بود.

انجم‌روز تصریح کرد: دشمنان و استکبار توطئه‌های عظیمی را طرح‌ریزی کرده ‌و از اوایل انقلاب در قالب حرکت‌های مسلحانه‌ و ترور راه انداختند و آن جنگ تمام عیار را بر علیه کشور جمهوری اسلامی و انقلاب آغاز کردند که این به دلیل این بود که فرهنگ ما در حال گسترش بود و می‌خواستند، جلوی این فرهنگ را بگیرند.

وی با اشاره به شگردهای دشمنان در مقابله به دستاوردها و اهداف نظام اسلامی افزود: دشمنان به صورت نظامی و اقتصادی وارد شدند که موفق عمل نکردند، اما ما در مقابله با آن‌ها توفیق‌های خوبی داشتیم، آن‌ها وقتی موفق نشدند از طریق رسانه‌ها وارد شدند.

وی با تشریح ابعاد متعدد شیوه‌های دشمن برای براندازی و استفاده از رسانه‌ها را  مهمترین اصل بیان کرد و گفت: از طریق رسانه‌ها‌ی جمعی‌، کانال‌های کذایی‌ و جراید با چنین حرکت‌های را حتی آغاز کردند به براندازی و عوامل معاند در آمریکا و انگلیس برای براندازی در حال توطئه  هستند و به آسانی در اتاق کارشان یک مطلب کذایی را علیه نظام ارسال می‌کنند و برخی از عوامل هم این مطلب را نشر می‌دهند.

انجم‌روز با ابراز تأسف از مسائل بعد از انتخابات 88 و هزینه‌های غیر قابل جبران برای مردم و نظام ادامه داد: سال 88 را فراموش نکردیم و گروهی که کف خیابان‌های آمدند، معاند، مخالف و یا مبارز بودند؟ که بدوا" خبری  از این مباحث نبود و وقتی رسانه‌ها نظام سلطه آغاز کردند و هوچی‌گری و شایعه و دروغ را ‌در آن انتخابات راه انداختند و دروغ‌ها و شایعات آن‌ها را عده‌ای در درون نظام نیز آغاز کردند و کف خیابان‌ها پر از معاند شد.

وی یادآور شد: روز عاشورا چه کردند و به تعبیر رهبری که فرمودند" کی این خسارت می‌خواهد، جبران شود".

نماینده عالی دستگاه قضایی در شهرستان جیرفت با بیان برخی از دروغ پراکنی‌ها توسط رسانه‌ها معاند و عوامل فریب خورده داخلی خاطرنشان کرد: چه افرادی زنده بودند، اما رسانه‌های معاند و یا فریب خورده ‌می‌گفتند، این افراد کشته شده‌اند‌ و رسانه‌هایی که به نظام معتقد بودند، می‌بایست چه هزینه هایی را برای اثبات‌ زنده بودن آن افراد و آشکار سازی شایعات‌ و مقابله با دروغ‌پردازی‌‌ها بپردازند.

وی افزود: جنگ، جنگ رسانه‌ای است و دشمنان‌ با رسانه‌ها در حال مبارزه و مشوش کردن افکار مردم هستند و در فراخور و تناسب مسائل وارد عمل می‌شوند.

انجم‌روز ادامه داد: اگر در کشور ما  یک‌ مشکل اقتصادی‌، سیاسی و یا فرهنگی پیش بیاید به  نحوی عمل می‌کنند، برای همه واضح و روشن است.

وی عنوان کرد: نظامی که بر مبنای انتخاب‌ مردم شکل گرفته است و با اوضاع و احوال و تشکیلاتی که داریم، رسانه‌های ‌مخالف و معاند در این ایام به اوج فعالیت خود‌ می‌رسند‌ و با شایعه و دروغ‌پراکنی‌، راه رفتن روی افکار عمومی را ‌آغاز می‌کنند.

رئیس دادگستری شهرستان جیرفت ‌با بیان شگردهای رسانه‌ای بیگانگان در ایام انتخابات افزود: شایعات خود را علیه حکومت، نهادهای تاثیرگذار و ولایت فقیه آغاز می‌کنند و رسانه‌ها ‌متعهد و انقلابی باید در مقابل آن‌ها بلند شوند.

وی بر لزوم هوشیاری رسانه‌ها همانند گذشته در مقابل توطئه‌های دشمنان در ایام انتخابات تأکید کرد و بیان داشت: رسانه‌ها باید این دروغ پراکنی‌ها‌ را محو و ‌نابود کنند و برخی از رسانه‌ها به جای اینکه کشور و نظام را همراهی و پشتیبانی کنند، دشمن را در پس کوچه‌ها همراهی می‌کنند .

انجم‌روز رسانه‌ها را خط مقدم مقابله با هر‌گونه توطئه و شگرد خبری علیه نظام و مردم‌سالاری دینی  دانست و گفت: شما اهالی رسانه خط مقدم نظام هستید‌، شما باید اعتقادات راسخ خود را ابراز کنید و اخباری که در سطح جامعه به صورت آسان در دسترس است، باید  صادق باشند و منبع خبر درست باشد، زیرا در اندک زمان ممکن کل جامعه از آن مطلع می‌شوند.

وی جلب اعتماد مردمی را رمز بقای یک رسانه عنوان کرد و افزود: برای جلب اعتماد مردم ‌باید قلم‌زدن شما صحت داشته باشد تا اینکه مردم کاملاً اعتماد پیدا کنند.

‌رئیس دادگستری شهرستان جیرفت با یادآوری حوادث تلخ ‌سال 88 ‌و خلق حماسه تاریخی و انقلابی 9 دی ‌گفت: وقتی این‌ همه اخبار شایعات و قتل‌های ساختگی را منتشر کردند، همه مردم  9 دی به کف خیابان‌های تهران و سایر شهر‌ها آمدند و‌ آن اوضاع و احوال را جمع کردند و با آن حماسه‌ای که‌ مردم خلق کردند، تمام توطئه‌ها‌ نابود شد.

انجم‌روز خطاب به اهالی رسانه بیان داشت: شما با دو رویداد مهم در یک روز روبرو هستید‌، این دو انتخابات بزرگی را که در پیش‌رو داریم به خاطر اینکه افکار و اذهان مردم را آماده کنیم، نباید به اخبار رسانه‌های غربی توجه کنیم، نباید منبع خبر ما بی‌بی‌سی و یا رادیو فردا باشند، این‌ها به ملیت خودشان هم اعتقادی ندارند ‌در برخی از شبکه‌های اجتماعی خبری را نشر می‌دهند که با ابراز تأسف منشأ آن بی‌بی‌سی و یا  یک سایت بی‌محتوا در  آن طرف آمریکا است.

وی از رسانه‌ها خواست تا برای حفظ و معرفی دستاوردهای نظام بیش از پیش تلاش کنند و افزود: با ابراز تأسف برخی از رسانه‌های داخلی به دلیل بی‌اطلاعی و یا عوامل دیگری دستاوردهای نظام را فراموش می‌کنند و اخبار دروغ را توزیع می‌کنند، زیرا فضای انتخابات در اختیار رسانه‌ها است و باید در نشر اخبار دقت کافی داشت.

انجم‌روز با بیان اینکه یک سری کنترل‌ها وجود دارد، اما فضای انتخابات به طور کلی در اختیار رسانه‌ها است، تصریح کرد: اگر کارمان بر مبنای دین‌، اعتقاد‌، حلال‌، حرام‌، توصیه‌های قرآن و ائمه باشد، فضای‌ آرام و بسیار خوبی است‌ و باید برای شرکت حداکثری مروج و مبلغ باشید‌.

وی از رسانه‌ها خواست با حفظ بی‌طرفی‌ در نشر اخبار دقت نظر داشته باشند‌ و گفت: مد نظرتان به عنوان اصحاب رسانه باید حاکمیت نظام باشد و اینکه رأی به چه کسی می‌دهید، برایتان‌ مهم نباشد و وقتی با رسانه خودتان کار می‌کنید، فکرتان‌ بر این باشد، این رأی برای سربلندی نظام، ولایت‌فقیه و ایران اسلامی است، بنابراین‌ این فضا دست شما است و کاری کنید، فضای همدلی‌، وحدت و همراهی با نظام باشد.


حجت الاسلام سید احمد حسینی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در ادامه این نشست اظهار داشت: در نخستین جلسه کمیته پیشگیری از جرائم انتخاباتی به جهت یک سری ضرورت‌ها  این جلسه پیش‌بینی شد.

وی افزود: بحث مهم‌ انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را در پیش داریم  که اطلاع رسانی و تبلیغات توسط اهالی رسانه صورت می‌گیرد و نیاز بر این است که برای حضور و مشارکت حداکثری مردم با توجه به هجمه‌هایی که دشمن دارد، تلاش ‌شود.

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان بیان داشت: اگر حضور مردم در انتخابات کمرنگ باشد، مسئولیتش بر دوش همه است، لذا واجب است با ترغیب عمومی بتوانیم، انتخاباتی پر شور برگزار کنیم.

هئیت مدیره خانه مطبوعات جنوب کرمان نیز در این نشست اظهار داشت: نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در توازن و بر هم‌زدن توازن را هیچ کس انکار نمی‌کند و اگر یک زمانی نشریه و رسانه‌ای بخواهد، مسیری را بر خلاف مصالح جامعه طی کند، همان‌گونه تبعاتی را در بر دارد و اگر غیر از این  هم عمل کند، تاثیرات خاص خودش را بر جای خواهد گذاشت.

بختیار مجاز با تشریح اوضاع حاکم بر فضای سیاسی کشور و شهادت آیت‌الله نمر افزود: در شرایطی قرار داریم که در منطقه یک التهاب سختی ایجاد شده و فریب خوردگان حکام وهابی دست به یک مقدمه‌ای زده‌اند که  زمینه یک بحران را فراهم کنند.

وی با ابراز تاسف از یک سری اتفاقات در برخورد با اقدام حکام سعودی در به شهادت رساندن ‌این روحانی دانشمند اظهار داشت: اگر چه انتظار بود، یک سری اقدامات از جمله، حمله به یک‌سری از سفارتخانه‌ها‌ انجام شود ‌که بر خلاف دیپلماتیک بوده است، صورت نگیرد، اما در این شرایط پر التهاب نیاز به این داریم که حساب شده عمل کنیم، باید سعی کنیم با صحت، سلامت و تامین اعتماد مردم تلاش کنیم.

مدیر مسئول هفته نامه گلدشت گفت: رعایت قانون یکی از مصادیق است و اگر به انتخابات نگاه بومی و منطقه‌ای داشته باشیم و نکاتی را که فراوانی جرم را به همراه دارد، متذکر شویم، مفید است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات‌ به فضاهای مجازی مربوط  است که می‌گویند، تحت کنترل هستند و از سویی هم آثار و تبعاتی وجود‌ دارد که عدم کنترل را ثابت می‌کند و هیچ زمان نتیجه برخورد با جرائم فضاهای مجاز ی نداشته‌ایم.

مجاز  با بیان این مطلب که "مطبوعات اشراف کامل بر قانون مطبوعات دارند "، تصریح کرد: نیاز به تبادل نظر است تا اینکه جرم انتخاباتی ایجاد نشود.

در ادامه نشست مطبوعاتی رسانه و انتخابات مجید رستمی دادستان عمومی و انقلاب جیرفت گفت: آنچه وظیفه ما و شما است، سالم‌سازی فضای جامعه است و باید در راستای وحدت و دوستی گام برداریم و نگذاریم فضاهای انتخاباتی‌ متشنج شود.

 وی با برشمردن وظایف رسانه‌ها افزود: وظیفه رسانه سالم‌سازی است و باید تردید از ذهن مردم زدوده  شود و اگر در مورد مسئولان تردیدی وجود دارد‌ با پرسشگری باید تردیدها را رفع کنید.

دادستان جیرفت اظهار داشت: باید اعتماد عمومی مردم به مسئولان را ترویج دهیم‌ و مواظب باشید  زیرا که این قلم و قدم‌ها کوتاه است، اینکه  رسانه و دوربینی در اختیار ما است، نباید ناجوانمردانه  به افراد بتازیم.

 وی حفظ آبروی افراد، جناح‌ها ، احزاب و گروه‌های سیاسی را لازم دانست و افزود:‌ نباید با گفته‌های ظاهری قضاوت کنیم، زیرا برگرداندن آبروی مردم امکان‌پذیر نیست و اسلام و دین ما نیز بر حفظ وحدت و دوری از نفاق تأکید دارد.

رستمی با ابراز خرسندی از تعدد نشریات و رسانه‌ها در جیرفت و منطقه جنوب کرمان خاطرنشان کرد: شهر ما دارای نشریات و رسانه‌های زیادی است که نشانه بالندگی و رشد جامعه است، باید سعی کنیم، حرکت‌های ما اسلام‌گونه باشد، تا اینکه در آخرت پاسخگو باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت احترام به قانون را نشانه رشد یافتگی جامعه‌، نهادها و گروه‌ها‌ی سیاسی دانست و اظها‌ر داشت: باید در همه امورات‌ قانونگرایی فصل‌الخطاب باشد.

وی انتخابات بی‌حاشیه را برگ برنده‌ای برای رسانه‌ها  عنوان کرد و گفت: افراد در پست‌ها و مسئولیت‌ها نباید گرایش‌ها ی سیاسی را مد نظر داشته باشند و باید خارج از وقت اداری از کاندیدا هواداری کنند و نباید منافع عمومی و کارمندان را برای افراد خاصی بسیج کرد.

رستمی در ادامه توضیح داد: رسانه ها همراه شخص خاصی می‌روند، نباید به آن‌ها دامن بزنیم، آنچه وظیفه ما است که رسانه ها در بحث پیشگیری نقش بسزایی دارند و  نباید تخلف انتخاباتی داشته باشیم  چون رسانه‌های منتقد و منصف چشم جامعه هستند. 

وی افزود: اول باید مشکلات را به مدیران تذکر داد‌‌ و اگر عمل نشد با مشورت و فکر باید منعکس کرد و انتظار است در محدوده قانون مشکلات مردم منتشر شوند و توسط ‌مطبوعات یک‌سری مطالب نشر می‌شود‌ که ضررهای آن بیشتر از منفعت‌ها است.

رستمی از رسانه‌ها خواست تا اینکه‌ اصل ولایت‌فقیه و نظام برای آن‌ها مهم باشد و تصریح کرد: باید از نظام ‌دفاع کنیم و همین‌ بی‌اخلاقی‌ها اندک هم زیبنده نیست.

محمدرضا نجارزاده رئیس پلیس فتا شهرستان جیرفت در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: سایت‌هایی که مجوز ندارند، حتما باید سلسله مراتب را رعایت کنند و اگر اتفاقی رخ بدهد،  اول باید مجوز خود را ارائه دهند.

وی با برشمردن برخی از جرائم فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی‌ خاطرنشان کرد: ایجاد جنگ روانی و نزاع‌های دسته جمعی که  بیشتر در شهرستان‌های کوچک مورد تأکید ناجا است، باید مدنظر باشد.

نجارزاده ادامه داد: انتشار مطالب غیر واقعی در مورد کاندیدا در فضاهای مجازی و  انتشار اسرار شخصی و خانوادگی رصد و جرم محسوب می‌شوند.

رئیس پلیس فتا شهرستان جیرفت افزود: شبکه‌های اجتماعی رصد می‌شوند، امسال هنوز عرصه انتخابات شروع نشده و برخی از هواداران فیلم تصنعی منتشر می‌کنند که مورد رصد قرار می‌گیرند.

وی از سایر فعالیت‌های پلیس سایبری خبر داد و گفت: مرکز فوریت‌های پلیس سایبری راه‌اندازی  شده به صورت آنلاین کمتر 10 دقیقه بازخورد خبر پاسخ داده می‌شود.

سید حسین طیبی معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان راه‌اندازی شورای حل اختلاف مطبوعات را خواستار شد.

وی همچنین از مطبوعات خواست تا ضمن راه‌اندازی دفاتر خود در چارچوب قانون نسبت به دریافت و چاپ آگهی‌های دولتی اقدام کنند.
  
طیبی، نحوه ترتیب انتشار نشریات را مورد تاکید قرار داد و گفت: علاوه بر این‌ ‌نحوه توزیع و چاپ نشریات باید رعایت شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار