سرعت‌‌گیر یا سرعت کاه یا دست انداز تعابیر مختلفی است که در ترافیک شهری به کرات شنیده می شود و به دلیل کاهش تلفات جاده ای به طور گسترده در سطح جاده های کشور مورد استفاده قرار می گیرند.
کد خبر: ۱۵۸۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸ 06 January 2016

سرعت‌‌گیر یا سرعت کاه یا دست انداز تعابیر مختلفی است که در ترافیک شهری به کرات شنیده می شود و به دلیل کاهش تلفات جاده ای به طور گسترده در سطح جاده های کشور مورد استفاده قرار می گیرند اما در نصب بسیاری از آنها استانداردهای لازم رعایت نشده و همین امر باعث شده این ابزار به جای آنکه تاثیر مثبتی داشته باشد، ناکارآمد به حساب بیاید.

به گزارش سبلانه، نصب سرعت‌گیر به عنوان ابزاری در جهت رفع مشکلات ترافیکی و نیز تامین امنیت شهروندان در حال تردد در خیابان ها و کاهش سرعت رانندگان مخصوصا در معابر محلی یا در مقابل مدارس و... مورد استفاده قرار می گیرد.

این اقدام هرچند می تواند در کاهش ترافیک و امنیت جانی شهروندان موثر باشد اما در صورت عدم رعایت استانداردهای لازم ممکن است نتایج معکوسی را به دنبال داشته باشد.

در همین رابطه اگر سوار بر خودرو، گشتی در خیابان های اردبیل داشته باشیم با تعداد زیاد سرعت گیرها مواجه خواهیم شد که علاوه بر غیر استاندارد بودن نحوه ایجاد آن، تعداد زیاد سرعت‌گیر در یک مسیر نیز از مشکلاتی است که گلایه شهروندان را به دنبال داشته است.

البته باید توجه کرد که نصب یا ایجاد سرعت گیر در حد معقول و منطقی هرچند در کوجه های فرعی مناسب است اما تعدا بیشمار آن در مسیرهایی مانند کمربندی های شهر که به عنوان مسیر اصلی تردد مسافران محسوب می شود تا حدودی تامل برانگیز باشد.

ارتفاع بلند سرعت گیرها، عدم نصب تابلو و عدم کیفیت مناسب آسفالت ها، وجود دست اندازهای زیاد در شهر بویژه در مسیرهایی مانند جاده اردبیل_آبی بیگلو و یا مسیر منطقه توریستی آلوارس و بسیاری از نقاط دیگر که فاقد روشنایی در مسیر نیز هستند از جمله مشکلاتی است که برای شهروندان و مخصوصا مسافرانی که برای اولین بار وارد اردبیل می شوند و هیچ شناختی از جاده های اردبیل ندارند ایجاد می شود.

این مسائل در حالی مطرح می شود که مدیرکل جدید راه و شهرسازی نیز در نشست های خود با اظهار گلایه از وجود تعداد زیاد سرعت گیر در سطح شهر، از برداشتن آنها در سریع ترین زمان ممکن خبر داده بود.

در هر حال عدم رعایت ضوابط و مقررات فنی و قانونمند در استفاده از این ابزار سبب شده این تجهیزات به اصطلاح آرام سازی ترافیک، نه تنها عملکرد مناسبی نداشته بلکه با کارکرد معکوس سبب افزایش ریسک، هزینه و در نهایت مشکلاتی برای رانندگان نیز شده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
عزیززاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
با سلام نصب سرعت گیر در داخل شهر و جاده های برون شهری هیچ موقع موجب رفع مشکلات ترافیکی نشده غیر کارشناسی و غیر منطقی بوده و عملاتوهین به شعور و اگاهی مردم میباشد تابلوهای راهنمایی رانندگی و وجود ماموران راهنمایی و رانندگی و ایجاد معبرهای جدید و رعایت حق تقدمها ....همه و همه ابزاری هستند برای تسهیل در تردد
واقعا جای تاسف است شهرداری یا وزارت راه و مسکن با همه محدودیتهای اعتباری که دارند برای تسهیل در تردد خودروهای عبوری در خیابنهای شهر و یا جاده هانسبت به هموار نمودن و اسفالت ان اقدام نموده و مجددا نسبت به ایجاد سرعت گیر یعنی کم کردن متوسط عبور خودروها اقدام میکنند
این اقدام غیر اصولی و غیر علمی و غیر کارشناسانه و موجب خسارت و استرس روانی برای همه رانندگان ایجاد میشود لذا به نظر میرسد راهنمایی رانندگی برای فرار از مسولیت و کم کردن تصادفات به یک کار غیر کارشناسانه که در هیچ جای دنیا متدوال نیست و عملا توهین به شعور مردم میباشد نسبت ایجاد سرعت گیر اقدام مینمایندکه لازم است به جای ایجاد سرعت گیر و وارد کردن خسارت به مردم نسبت به فرهنگ سازی و افزایش اگاهی مردم افزایش علایم هشدار دهند و در صورت لزوم افزایش مامورین و دوربینهای هوشمند اقدام تا مردم با رعایت مقررات اقدام لازم را معمول دارند
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
واقعا. سرعت گير كشت ما را. اگه ماشين ها زبان داشتند روزي هزار بار اعتراض مي كردن
دیده بان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
در خیابان های محلی سرعت گیر می گذارند حرفی نیست ! تمام بزرگراهها مملو شده از سرعت گیر ، بطوریکه برای یک محل خاص نه یکی ، نه دو تا بلکه سه تا پشت سر هم سرعت گیر تعبیه کرده اند . جای تامل و تاسف فراوان دارد . به نوعی نقض غرض اتفاق افتاده است . برزگرا احداث میشود برای روان سازی تردد و بالا بردن سرعت خودروها ، حال با این سرعت گیر ها ماشین ها را مجبور به کم کردن سرعت آنهم به روش غیر استاندارد میکنیم . سالانه هزینه های زیادی از همین محل به صاحبان خودروها به ویژه خودروهای سنگین تحمیل میشود .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار