معصومه ابتکار:
اینکه گفته می شود ابتکار برای حل مشکل ریزگردها باید به خوزستان برود، و مشکل ریزگردها را حل کند، باید گفت که، مشکل ریزگردها نه با سفر من، و یا همه دولت و همه سازمان‌های بین المللی به یک نقطه و یا در یک برنامه چند هفته ای و یا چند ماهه حل نمی‌‌شود
کد خبر: ۱۶۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹ 22 March 2015
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم، در خصوص بحران ریزگردها به ویژه در مناطق جنوبی کشور، گفت: ما اکنون با پدیده گرم شدن زمین مواجه هستیم و یکی از آثار این پدیده مسأله افزایش خشکسالی در غرب آسیا و نقاطی از آسیای میانه و شمال آفریقا است که با کاهش بارندگی و افزایش دما همراه است که ما در ایران آن را تجربه می کنیم. یکی از آثار آن گرد وغبار و پدید آمدن ریزگردهایی است که مشکلات تنفسی بسیاری را به وجود می آورد.

وی با بیان اینکه گرم شدن زمین نیز در کنار موضوع کشاورزی یکی از دلایل خشکسالی تالابها است، اظهار داشت: در خوزستان افزایش دما و خشکسالی است که در حال گذاشتن اثر منفی است؛ در فارس و سیستان نیز به همین گونه است و این مسأله‌ای جهانی است و ما برای این موضوع کنوانسیون جهانی داریم.

وی با تأکید بر اینکه این نظارتها و انتقادها در حوزه محیط زیست باید کارشناسی باشد، افزود: محیط زیست یک حوزه سیاسی نیست؛  ممکن است که من یک شخص سیاسی باشم ولی حوزه محیط زیست صد در صد تخصصی است، و مواجه شدن با آن هم باید تخصصی باشد. در پاسخ به اینکه گفته می شود ابتکار برای حل مشکل ریزگردها باید به خوزستان برود، و مشکل ریزگردها را حل کند، باید گفت که، مشکل ریزگردها نه با سفر من، و یا همه دولت و همه سازمان‌های بین المللی به یک نقطه و یا در یک برنامه چند هفته ای و یا چند ماهه حل نمی‌‌شود.

ابتکار که در گفتگو با  برنامه «من طهران»  سخن می گفت ادامه داد: اکنون حدود 18 ماه است که دولت آقای روحانی مسؤولیت گرفته است؛ روی مسأله گرد و غبار حداقل باید یک دهه کار شود تا نتیجه دهد؛ به عنوان مثال چین برای مقابله با گرد و غبار پکن، 22 سال است که روی طرح دیوار سبز صحرای گبی کار می کند، و دولتها یکی پس از دیگری از آن طرح حمایت کردند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: ما در ارتباط با موضوع گرد و غبار به طور ویژه ستادی را از ابتدای دولت دکتر روحانی تشکیل دادیم و همچنین بعضی از کارهای دولت قبل مانند مذاکرات بین المللی را دنبال کردیم، از جمله اینکه تشکیل صندوق بین المللی مقابله با گرد و غبار که متأسفانه با وجود پیگیری‌های بسیاری که انجام دادیم، به دلیل مخالفتهای برخی کشورهای منطقه صندوق تا کنون شکل نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همینطور مذاکرات دوجانبه بسیاری را با کشور عراق داشتیم، ولی مشکلات ناامنی داخلی در عراق شرایطی را فراهم آورده که این مسأله برای دولت عراق اولویت نداشت زیرا ناامنی به گونه‌ای بود که امکان فعالیت در آنجا کم است و نمی توانستند برای درختکاری و بوته کاری و تثبیت خاک کاری انجام دهند.

ابتکار در خصوص انتقادهای صورت گرفته از سوی برخی جریانها و نمایندگان در خصوص بحران ریزگردها، گفت: انتقاد موضوع خوبی است و دولت از انتقاد استقبال می کند، و ما اعتقاد داریم که کار بدون نقد صحیح و نظارت به خوبی پیش نمی رود.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: محیط زیست از همان روز نخست از مهمترین مباحث دولت آقای روحانی بوده است، و در ارتباط با مسأله خوزستان حتی قبل از آنکه اتفاق بیفتد ستاد و برنامه ریزی های خوبی را داشتیم و بعد هم به فاصله یک هفته دولت مصوبه‌ای را داد که در آن تکالیف همه دستگاه‌ها مشخص شده است و من با یک مصوبه و یک برنامه به خوزستان رفتم.
وی اظهار داشت: بحثی که نمایندگان محترم در خصوص رفتن من به خوزستان داشتند، زمانی بود که من با دستی پر به آنجا رفتم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار