بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«علم الهدی سخنان دیروزش را اصلاح کرد»؛«اعتراض خانواده شهید جهان‌آرا به سریال کیمیا»؛«هاشمی رفسنجانی کدام نیروها را جذب می‌کند؟» و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۶۰۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵ 08 January 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

تحلیل معاون سپاه از ماجرای حمله به سفارت عربستان

سردار نجات معاون فرهنگی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در گفتگو با بسیج پرس در رابطه با اقدامات عربستان علیه مسلمانان و همچنین اعدام شهید آیت الله نمر گفت: امروز هر جا که مظلومی در منطقه شهید می شود، دست رژیم غاصب و قرون وسطایی آل سعود پشتت سر آن است.سردار نجات در پاسخ به این سوال که آیا آتش زدن سفارت عربستان در ایران  توسط خود کشور عربستان از پیش تعریف شده بوده است، گفت: اینکه عربستان بعد از 24 ساعت روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با ایران قطع می کند، می دانستند به دنبال شهادت آیت الله نمر،عکس العمل هایی از ایران صورت خواهد گرفت و برای همه این عکس العمل ها برنامه ریزی کرده بودند. بعید نیست که در قضیه سفارت عربستان در ایران یک برنامه ریزی توسط عوامل خودشان صورت گرفته باشد تا بهانه ای برای اقدامات بعدی شان داشته باشند و فرار به جلو کنند.

وکلای خانواده هاشمی رد صلاحیت شدند

صلاحیت وکلای مدافع خانواده آیت‌الله هاشمی برای کاندیداتوری انتخابات مجلس احراز نشد.به گزارش «پارسینه»، سیدمحمود علیزاده طباطبایی با حضور در فرمانداری نطنز به منظور حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده بود که کمیته اجرایی انتخابات به دلیل آنچه که آن را عدم التزام به اسلام و قانون اساسی خوانده، صلاحیت وی را احراز نکرده است.همچنین سیدوحید ابوالمعالی وکیل مهدی هاشمی از حوزه انتخابیه تهران قصد حضور در انتخابات را داشت که صلاحیت وی نیز توسط کمیته اجرایی انتخابات استان تهران رد شد.سیدمحمود علیزاده طباطبایی نمایندگی مردم تهران در اولین دوره انتخابات شورای شهر را عهده‌دار بود.

علم الهدی سخنان دیروزش را اصلاح کرد

امام جمعه مشهد که روز گذشته در مراسم گرامیداشت شیخ نمر از افرادی که حمله کنندگان به سفارت عربستان را افراطی و تندرو خوانده بودند، انتقاد کرده بود، امروز سخنان خود را اصلاح کرد و گفت: حمله به سفارتخانه هابرخلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی است.به گزارش ایرنا، آیت الله سیداحمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه این هفته مشهد با اشاره به شهادت آیت الله شیخ نمر و حواث به وقوع پیوسته در سفارت و کنسولگری عربستان در ایران افزود: در حوادث اخیر دولت شیطانی عربستان بهانه جویی کرد و خود در درون سفارت خود آتش افروخت.وی یادآورشد: سفارت عربستان چند روز قبل از این وقایع پیشنهاد فروش خودروهای خود را به سفارتخانه های دیگر کشورها در تهران داده بود که این نشان از یک توطئه از قبل ساماندهی شده دارد.آیت الله علم الهدی افزود: آنها آتش سوزی در سفارت را بهانه کردند تا با ایران قطع ارتباط کنند اما بدانند که قطع رابطه دشمنان خدا با ما موجب افتخار است.امام جمعه مشهد گفت: مردم نباید به دشمن میدان بدهند و اصولا در جمهوری اسلامی حمله به سفارتخانه و خانه ای که در سایه امنیت نظام تشکیل شده برخلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی است.وی افزود: خشم انقلابی هم باید با بصیرت ارایه و نمایش داده شود و امیدوارم این مساله برای همیشه در جمهوری اسلامی پایان یابد.

گاف توییتری ترامپ! 

دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا که به اظهارات جنجالی و ناشیانه معروف است، این‌بار مطلبی در مورد حمله به یک کلانتری در پاریس در صفحه توییتر خود منتشر کرد و پاریس را پایتخت آلمان نامید!به گزارش «ایران‌آنلاین»، وی در توییتر خود نوشت: «شخصی در یک کلانتری در پاریس کشته شد. من تاکید کرده بودم که تهدیدات تروریستی در بالاترین سطح است. در آلمان هرج و مرج شدیدی حاکم است. هوشیار باشید.»

بازداشت یک‌ایرانی در اوکراین به‌اتهام قاچاق اسلحه

مرزبانان اوکراینی به درخواست آلمان، یک تبعه ایران را در یک فرودگاه کییف بازداشت کردند.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مرزبانان اوکراین در جریان بررسی اسناد مسافران در فرودگاه "بوریس پول" کییف یک تبعه ایران را که از تهران پرواز کرده بود، بازداشت کردند.به گزارش دفتر مطبوعاتی اداره مرزبانی اوکراین، این تبعه ایران از طریق پلیس بین الملل تحت تعقیب پلیس آلمان قرار داشت و به این دلیل بازداشت شد تا سپس استرداد شود.

محاکمه 4 ایرانی به اتهام جاسوسی در عربستان

بنا بر گزارش‌های رسانه‌های سعودی، عربستان 4 ایرانی را به اتهام جاسوسی و اقدامات تروریستی محاکمه می‌کند.  پایگاه سعودی «عرب نیوز» خبر داد که عربستان سعودی درصدد محاکمه سه ایرانی به اتهام‌های تروریستی و یک تن دیگر به اتهام جاسوسی برای ایران و همکاری با سازمان اطلاعات این کشور است.  در گزارش امروز جمعه این رسانه که البته خبرگزاری فرانسه هم آنرا مخابره کرده آمده است: «دفتر تحقیقات و دادستانی کل در فرایند ارجاع پرونده ۴ تبعه ایرانی دخیل در موضوعات مربوط به امنیت ملی(عربستان سعودی) به دادگاه جنایی ویژه برای برگزاری دادگاهشان است».  به ادعای این رسانه‌ها، یکی از این ۴ ایرانی که قرار بر محاکمه آنها است، برای سازمان‌های اطلاعاتی ایران کار می‌کرده است.

پیام قدیمی مصدق به هاشمی

حساب اینستاگرام هاشمی رفسنجانی با انتشار عکسی از دکتر محمد مصدق نوشته: در سال 1343  بعد از اینکه كتاب «القضيه الفلسطينه» را در سخت ترین شرایط ترجمه و منتشر کردم،  مرحوم دكتر مصدق نيز كه در احمدآباد مستوفي در حصر بود، با مطالعه «سرگذشت فلسطين» پیغام داد كه از آن نهايت استفاده را كردم و حيف است كه اين كتاب بلا مطالعه باقی بماند.

تحلیل معاون سپاه از ماجرای حمله به سفارت عربستان/معمای هک شدن تلگرام سوشا/تعیین عمر انقلاب توسط آیت‌الله قرهی!

اعتراض خانواده شهید جهان‌آرا به سریال کیمیا

: خانواده شهید سیدمحمد جهان‌آرا با اعتراض به نمایش تصویر غیرواقعی و تحریف‌شده از فرمانده دلاور سپاه خرمشهر در سریال کیمیا تأکید کردند آنچه در این مجموعه به نمایش درآمده بدون هماهنگی آنها بوده و مورد تأیید نیست. سیدمحمدحسین جهان‌آرا برادر شهید جهان‌آرا  از اعتراض خانواده فرمانده دلاور سپاه خرمشهر به تصویر ارائه شده از سردار شهید سیدمحمد جهان‌آرا در سریال کیمیا سخن گفت و آن را تصویری غیرواقعی و مشوه دانست. او تصریح کرد: آبان‌ماه امسال جلسه‌ای با نماینده آقای سرافراز رئیس صدا و سیما و عوامل سریال کیمیا در مؤسسه صبا داشتیم و مفصل درباره بخشهای مرتبط با شهید جهان‌آرا در این سریال صحبت و با توجه به دیالوگ‌های نوشته شده، مخالفت خود را با این سکانس‌ها اعلام کردیم. جهان‌آرا افزود: در آن جلسه عوامل سریال قول دادند سکانس‌ها و دیالوگ‌های منتسب به محمد را از سریال حذف کنند ولی ظاهراً مسئله را با حذف صرف نام شهید جهان‌آرا از متن فیلمنامه حذف کردند اما با این حال برای همگان کاملاً مشخص است که آقای حامد بهداد که از هنرپیشه‌های خوب کشور است، نقش چه‌کسی را ایفا می‌کند.

معمای هک شدن تلگرام سوشا

«در تلگرام نامزد شما چه می‌گذرد؟»، «چگونه تلگرام همسر خود را هك كنیم؟»، «آموزش هك تلگرام» و.... اینها پیام‌هایی است كه این روزها برای كاربران اپلیكیشن پرطرفدار تلگرام آشنا به نظر می‌رسد. پیام‌های تبلیغاتی كه هرچه بلاك می‌كنی با شماره‌ها و یوزرهای جدید باز به صورت قارچ‌گونه در گوشی شما سبز می‌شوند و از یك كلاهبرداری در فضای مجازی خبر می‌دهند كه كمترین عواقب آن نقض حریم خصوصی افراد است. یک نوع كلاهبرداری مجازی كه وكیل دروازه‌بان پرسپولیس سعی می‌كند پرونده موكلش را به آن ربط بدهد و به وسیله آن، جایگاه او را از متهم به شاكی تغییر بدهد. بهنام علی‌محمدی وكیل سوشا مكانی كه این روزها به جرم انتشار عكس‌های خصوصی‌‌اش و جوی كه به خاطر آنها در فضای مجازی به وجود آمد راهی اوین شده، از نوجوان 16ساله‌ای به عنوان متهم نام می‌برد كه تلگرام این دروازه‌بان ملی‌پوش را هك كرده و تصاویر خصوصی او را در فضای مجازی منتشر كرده است. گرچه رئیس پلیس فتای تهران بزرگ سرهنگ محمدمهدی كاكوان این مسأله را رد می‌کند: «آنچه در برخی از رسانه‌ها و مطبوعات از قول بنده درباره جزئیات این پرونده یا ماجرای هكر 16 ساله‌ای كه گوشی این بازیكن فوتبال را هك كرده منتشر شده، كذب بوده و مورد تأیید نیست.» سیدعباس موسوی، مسوول فرهنگی پلیس فتای تهران بزرگ در گفت‌وگو با «تماشاگران امروز» امکان هک اپلیکیشن تلگرام و ماجراهایی که برای دروازه‌بان ملی‌پوش باشگاه پرسپولیس پیش آمده را بررسی می‌کند.مسوول فرهنگی پلیس فتا گفت: سوشا زندانی شد چون ثابت نکرد تلگرامش هک شده است.

ایجاد دانشکده مداحی در سال آینده

رئیس سازمان بسيج مداحان كشور از راه اندازی دانشکده مداحی تا سال آینده در کشور خبر داد. محمد فراهانى در حاشيه ششمین همایش «هم‌اندیشی مداحان و ستایشگری اهل بیت (ع)» که در هتل نخل مشهد برگزار شد در جمع خبرنگاران با بيان اينكه دستاوردهاى هر همايش به صورت مصوبه عملياتى شده و در سال هاى بعد اجرايى مى شوند، عنوان كرد: يكى از مباحثى كه در سال هاى گذشته مطرح شد موضوع تدوين شيوه هاى ستايشگرى اهل بيت(ع) در قالب واحد هاى آموزشى است كه با توجه به آماده شدن منابع و ثبت و ضبط آنها اميدواريم تا سال ۹۶ شاهد راه اندازى دانشكده مداحى اهل بيت (ع) باشيم. وى ظرفيت پذيرش اين دانشكده را در سال نخست ۸۰ نفر اعلام كرد و گفت: تاكنون ۴۵ هزار مداح در سطح كشور شناسايى شدند كه در سازمان بسيج مداحان نيز پرونده دارند از بين آنها ۱۳۰ نفر نخبه در همايش امروز شركت كردند.

راه‌حل دولت برای مشکل بیکاری

دولت با محوریت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار است تا قبل از پایان سال ١٣۹۴ طرحی را به مجلس ارائه دهد که بر اساس آن کارفرما می‌تواند متقاضیان کار زیر ٢۹ سال را با کسر ٢۵ درصد از حقوق آن‌ها استخدام کند. با اجرای این قانون، نیروی کار جوان در ایران به‌طور قانونی دستمزدی کمتر از نرخ حداقل دستمزد خواهد داشت. دولت در نظر دارد با تصویب این طرح در برنامه ششم توسعه، مشکل بیکاری جمعیت متقاضی کار را که زیر ٢۹ سال دارند، حل کند. طرحی که می‌خواهد کارفرما را تشویق کند با حقوق ۵٠٠ هزار تومانی، نیمی از جمعیت بیکار را در ایران استخدام کنند.

نارضایتی حداد عادل از وضع حجاب در دانشگاه‌ها

غلامعلی حداد عادل عصر امروز در همایش بصیرت در سایه ولایت با انتقاد از وضع حجاب در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، بیان کرد: در حال حاضر از وضع حجاب دانشگاه‌ها راضی نیستیم اما در دانشگاه‌ها با همین وضع موجود 40 درصد دانشجویان دختر حجاب چادر دارند و حجاب‌شان کامل است که این نعمت بزرگی است که باید قدردان آن باشیم.

نقش شیعیان انگلیسی در حمله به سفارت عربستان

حجت الاسلام عبدالله حاج‌ صادقی، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، در مراسم بزرگداشت آیت‌الله شیخ نمر(ره) که در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شده گفته: نسبت به آل سعود کینه‌های بسیار داریم، اما نیروهای انقلاب اهل حمله به سفارت عربستان نیستند و این حادثه، آتشی است که خودشان برای نقشه‌های خود به پا کرده‌اند و به شیعه‌های انگلیسی خود دستور دادند این کار را انجام دهند؛ قوه قضائیه به زودی پیگیر این مسأله خواهد شد.

تعیین عمر انقلاب توسط آیت‌الله قرهی!

به گزارش سایت فتن ، روابط عمومی حوزه علمیه امام مهدی(عج)، سخنان آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر این حوزه علمیه در درس خارج فقه خود با موضوع «فتنه‌های جدید و راه رهایی از آنان» را منتشر کرده که در بخشی از آن امده: حوادث دیگری هم در شرف وقوع است که لازم است من این نکته را هم در اینجا بیان کنم - که بنا دارم این نکته جدید را چندین مرتبه دیگر هم بیان کنم - و آن، این که بدانید انقلاب اسلامی، نهایتاً تا پنجاه سال عمر می‌کند و بیشتر از این، طول نمی‌کشد. در ده سال ابتدایی آن، امام راحل عظیم‌الشّأن بودند و الآن هم 27 سال است که امام‌المسلمین هستند. لذا این پرچم به دست مبارک حضرت حجّت خواهد رسید. اولیاء خدا فرمودند: از 1400 در 1400 دیگر برای ظهور لحظه‌شماری (نه روزشماری) کنید. گرچه امکان دارد زودتر هم باشد؛ چون انسان می‌تواند قضا و قدر را با دعا برگرداند، «الدّعاء یردّ القضاء». لذا از آن طرف هم مردم باید آماده باشند؛ چون امام معصوم نمی‌آید، مگر اینکه مردم، امّت باشند. لذا اینکه بیان کردیم: وحدت باید در محور ولایت باشد و بحث امام و امّت جا بیفتد، تمرینی برای قبل از ظهور است که وقتی آقا جان، حضرت حجّت(روحی له الفداء) آمد، دیگر آماده باشیم. چون ما نائبش را به عنوان امام و خود را به عنوان امّت او پذیرفتیم و این‌چنین تمرین کردیم. لذا بعد از ظهور دیگر با مقوله امام و امّت، غریبه نخواهیم بود. پس این یک نکته بسیار مهمّی است که باید در آن، دقّت کرد.

راهسازان پس از ۵۰ سال بیکار شدند!

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با بیان اینکه در حال حاضر راهسازان کشور در این رکود اقتصادی بسیار کم‌کار شده‌اند، از نبود پروژه‌‌های عمرانی در کشور انتقاد کرده و گفته: ۵۰ سال است در کشور راهسازی می‌کنیم اما امروز هیچ پروژه‌ای برای اجرا نداریم.علی‌ آزاد با اشاره به بروز رکود اقتصادی در کشور گفته: ‌شرایطی خاص در کشور و برای اقتصاد رخ داده است، با کاهش بهای نفت، درآمد‌های نفتی سال 90 که 120 میلیارد دلار بود امروز به 20 میلیارد دلار کاهش یافته است. وی با انتقاد از تکیه بر اقتصاد نفت‌محور افزوده:‌ لازم است دولت کسری بودجه خود را‌ از روش‌های دیگری نظیر اخذ مالیات، اخذ عوارض، در‌آمدهای گمرکی و قرض از بانک‌ها تأمین کند. حال حاضر سالانه حدود 40 هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می‌کنیم،در واقع همه پول نفت به یارانه اختصاص می‌یابد و درصد بسیار کمی هم به تولید‌ می‌رسد. دریافت مالیات باید از سود کار در کشور اخذ شود و چون از نظر شرایط اقتصادی در رکود هستیم، اخذ مالیات هم از آنچه پیش‌بینی کرده‌ایم کمتر است.

وزارت خارجه در مسائل داخلی هیچ دخالتی ندارد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ضمن تشکر از گروه‌ها و افرادی که اقدام به ایجاد کانال‌ها و صفحات ویژه بنام وی در فضای مجازی کرده‌اند یک بار دیگر تاکید کرده که هیچ ارتباطی با این صفحات و کانال‌ها ندارد و اداره کنندگان آن‌ها را نمی‌شناسد و تنها یک صفحه تایید شده در توییتر و یک صفحه تایید شده در فیسبوک داشته و در هیچ محیط مجازی دیگر حضور و فعالیت ندارد. ظریف افزوده: بنده و وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه حاکمیتی فراجناحی که مسئول پیگیری اهداف ملی در صحنه بین المللی است، طبق مقررات و اساسنامه خود به هیچ وجه در مسائل داخلی دخالت نکرده و مجاز به همراهی یا مخالفت با افراد و احزاب و گروههای سیاسی در انتخابات نیست.

هاشمی رفسنجانی کدام نیروها را جذب می‌کند؟

سیدمرتضی نبوی وزیر پست و تلگراف و تلفن دولت اول موسوی و عضو فعلی شورای عالی حل اختلاف میان قوا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با خبرگزاری مهر در تشریح نوع رفتار و منش هاشمی رفسنجانی از ابتدای انقلاب تاکنون، مدعی شده است: شیوه هاشمی این بوده است که از اول انقلاب سعی کرده نیروهایی را جذب کند که بتواند سبب تقویت حرکت وی شوند؛ حال اصلاح‌طلب باشند یا اصولگرا. به اصطلاح طرفدار جذب حداکثری از نیروهایی است که با وی همراه باشند و مواضع وی را تایید کنند. هاشمی برای خودش جایگاهی قایل است که مصون از خطاست و کمتر اتفاق افتاده که خطایی را بپذیرد در حالی که اگر به سیره حضرت امام(ره) هم مراجعه کنیم چنین رفتاری را مشاهده نمی کنیم. تسامح هاشمی نسبت به ارزش های اسلام و انقلاب و همچنین خطاها و لغزش های خانواده‌اش همواره برای ما محل سوال بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :