کد خبر: ۱۶۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵ 11 January 2016

به نام میوه در این مکان پاتوق درست کرده‌اند چرخ‌های یک ماشین را در آورده‌اند و آجر زیر آن گذاشته‌اند که تبدیل به دکه‌ای برای کارشان شده است.

ساوالان خبر: این روزها به رغم همه وعده‌هایی که شورا و شهرداری و مسئولان مختلف اردبیل سر داده‌اند نه تنها از تعداد میوه‌فروشی‌های سیار در کنار خیابان‌ها کاسته نشده بلکه روز به روز بر تعداد آنها افزوده شده به طوری که در بزرگراه شهدا و کمربندی اول اردبیل و همچنین خیابان‌ها و هسته مرکزی شهر به راحتی می‌توان صف طولانی از خودروهای وانت و نیسانی را مشاهده کرد که با انواع ترفندها و قیمت‌شکنی‌های عجیب سعی در ایجاد جذابیت برای خریدار با هدف فروش میوه‌های خود را دارند.

وانت نیسان

وجود بیش از ۸۰۰ نیسان و وانت‌بار میوه‌فروش و بیش ۴ هزار تاکسی و اتوبوس واحد شهری گله‌مندی و ناراحتی و سلب آرامش شهروندان اردبیلی را فراهم کرده است.

بیکاری و عدم فرصت‌های اشتغال به افزایش رانندگان تاکسی و تعدد دست‌فروش‌ها در اردبیل منجر شده هر چند که در چند سال اخیر در مورد معضلات و مشکلات ترافیک اردبیل بارها گزارش‌هایی تهیه شده است اما متاسفانه تاکنون هیچ نهادی نسبت به حل و بازگشایی این گره موفق نشده است.

ما بر آن شدیم تا از وضعیت نامناسب میوه‌فروش‌های وانت‌بار گزارش‌هایی میدانی تهیه کنیم که امیدواریم این گزارش‌ها تلنگری باشد تا مسئولان که می‌توانند با قدرت و ضمانت اجرایی بهتر در مقابله با این پدیده اقدامات قانونی انجام دهند در خواب غفلت به سر نبرند.

اردبیل یکی از شهرهای توریستی و تفریحی و گردشگری است که از آن به عنوان ییلاق شهرهای ایران یاد می‌شود در چند سال اخیر به خاطر اهمیت دادن به جاذبه‌های گردشگری و فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی و تعمیر و مرمت بناهای تاریخی و ثبت چند اثر تاریخی باعث افزایش مسافران و توریست شود.

با این همه هزینه و تبلیغات که سعی می‌شود چهره و نمای اردبیل و شهرهای تابعه به نحو احسن نشان داده شود اما متاسفانه عده‌ای میوه‌فروشی‌های سیار از سال‌های گذشته با استفاده از وانت و یا دیگر خودروها میوه خود را به کوچه‌ها و معابر می‌آورند و موجب سلب آرامش و آسایش و و ایجاد مزاحمت به مردم و ناموس مردم می‌شوند.

در این زمینه بیشتر مردم ابراز گلایه می‌کنند که این میوه‌فروش‌های سیار با وانت و نیسان که در زیر پل دروازه مشگین و اطراف این پل و همچنین در ورودی میدان‌هایی همچون ایثار، میدان وحدت، میدان علی سرباز و… در واقع هر جا و هر مکانی باشد بدون پرداخت دارایی و عوارض و نوسازی و پروانه ساخت و ساز خودسرانه اقدام به میوه‌فروشی و ایجاد مزاحمت و سلب آرامش و آسایش مردم می‌کنند که در این رابطه چندین بار از مسئولان درخواست شده تا به جمع‌آوری میوه‌فروش‌های سیار اقدام کنند که در این مورد شهردار اردبیل تذکراتی داده است اما با تذکر نمی‌شود مشکل و معضلی را حل کرد و در این رابطه باید از قوه قهریه و برخورد قانونی استفاده شود.

براساس گزارش‌های مردمی شکایت‌ها و مصاحبه‌هایی که اهالی این میادین و اطراف و همچنین آنهایی که از مسیرها تردد می‌کنند تهیه شده‌ درخواست آنها از فرماندهی نیروی انتظامی و فرماندهی راهنمایی و رانندگی و شهردار و دادستان اردبیل این است که نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام کنند.

البته ناگفته نماند میوه‌فروش‌های سیار که میوه‌های آنها از موازین بهداشتی رعایت نمی‌شود و در کثیف‌ترین وضعیت قرار دارد و گرد و غباری که از سوی تردد خودروهای اطراف خیابان‌ها و میادین ایجاد می‌شود‌ مستقیماً به روی این میوه‌ها می‌نشیند و موجب بیماری‌های مختلف می‌شود.

بالا یا پایین شهر، بلوار، خیابان و یا نبش میدان، صبح، ظهر و یا شب، فرقی نمی‌کند نیسان و وانت‌های فروشنده میوه و سبزی در همه جا حضور دارند. نوجوان، جوان، بزرگسال و کهنسال بازهم فرقی نمی‌کند همگی در این صنف ثبت نشده حضور دارند.

خودروهای نیسان و وانت میوه‌فروش در تمامی شهر به چشم می‌خورند و حضور آن‌ها هم در کنار عدم برخورد نهادهای مسئول از آنها به دلیل گران‌تر بودن قیمت میوه و سبزیجات در میوه فروشی‌های سطح شهر ادامه‌دار شده است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ظهر و یا غروب از محل کار برای استراحت به خانه بروید که با ترافیکی در مکان‌های خاصی که نباید ترافیکی باشد روبه‌رو شوید و یا گاهی که عجله دارید به قرار کاری خود برسید با این موضوع مواجه شوید.

وقتی آرام آرام وسایل نقلیه به جلو حرکت می‌کنند با تعجب می‌فهمید که وانت‌ها و نیسان‌های میو‌ه‌فروش در کنار خیابان سد معبر کرده و در حال فروختن میوه هستند و در همین حین هم وقتی یک شهروند برای خرید میوه وسیله نقلیه خود را نگه می‌دارد ترافیک سنگینی ایجاد می‌شود که شاید شما را کلافه کند و این ترافیک‌های سنگین که بر اثر چنین مسائلی ایجاد می‌شود در بعضی مواقع موجب دیر رسیدن اورژانس و یا آتش نشانی به محل مورد حادثه هم می‌شود که نارضایتی این ارگان‌ها را در پی دارد و آنها هم شکایت دارند.

برای جمع‌آوری این شغل‌های کاذب باید راهکارهای اساسی را در نظر گرفت و اگر برخورد جدی با این پدیده صورت نگیرد در آینده نزدیک از شهرها و روستاهای دیگر هم برای میوه‌فروشی و کسب درآمد به اردبیل خواهند آمد.

شهرداری مدت‌های زیادی است که با این شغل‌های کاذب برخورد می‌کند و مکان‌هایی را نیز تحت عنوان بازار روز در هر منطقه از شهر ایجاد کرده تا بتواند این وانت‌های میوه‌فروش را در آن منطقه ساماندهی کند ولی به نظر می‌رسد که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند در حل این مشکلات اقدام کند.

یکی از شهروندان دراین باره اظهار کرد: وجود بازارهای روز در مناطق مختلف شهر از آن جهت خوب است که مردم در خرید میوه در شهر سردرگم نمی‌شوند که از کجا میوه بگیرند و یا به میوه‌فروشی‌های داخل شهر مراجعه کنند و با قیمت‌های بالا و یا میوه‌های چند روز قبل مواجه شوند.

حسن عبادی افزود: البته میوه‌فروشان سیار مشکلاتی را به وجود آورده‌اند که همه به عمق این مشکلات واقف هستند.

وی یادآور شد: به نظر من شهرداری باید با در نظر گرفتن مکان‌هایی تحت عنوان بازار روز و یا هر اسم دیگری نسبت به ساماندهی این افراد اقدام کند یعنی اول باید مکانی برای استقرار آنها در نظر گرفته شود و بعد از آن نسبت به جمع‌آوری آنان اقدام عملی و جدی صورت گیرد.

خرید میوه از نیسان و وانت‌بارها توجیه ندارد

یک مغازه‌دار میوه‌فروش نیز به ما گفت:‌ در گذشته میوه‌فروشان سیار با قیمت‌های پایین‌تر نسبت به مغازه‌های شهر به دلیل عدم پرداخت عوارض، مالیات و هزینه انشعابات و … که کسبه پرداخت می کنند، اقدام به فروش میوه و برخی اقلام مصرفی مردم می کردند اما در سال های اخیر قیمت های فروش اقلام توزیعی وانت بارها در مقایسه با مغازه ها تفاوتی چندانی ندارد و این موضوع ضرورت حضور آنان را از سوی مردم بی معنا نموده است.

یوسف وصال افزود: ضمن آن که در صورت فروش اجناس خراب امکان پیگیری وجود ندارد، از سوی دیگر حضور این وانت بارها موجب رکود کسب و کار کسبه‌ای می‌شود که سالیانه مبالغ قابل توجه‌ای بابت انشعابات، مالیات، عوارض و … به دولت پرداخت می کنند.

با نیسان و وانت‌بارهای میوه فروش برخورد شود

یکی از شهروندان که از ترافیک حاصل شده از حضور این وانت‌بارها در بلوارها و خیابانها و میادین کلافه شده بود، به ما گفت: من نمی‌دانم چرا مردم میوه‌های بی کیفیت را از این وانت‌بارها با قیمت بالا می‌خرند، بنده از مسئولان خواهش می‌کنم که با این معضل به شدت برخورد کنند.

قادر مرتضوی افزود: توقف وانت‌بارها در خیابان‌های اصلی موجب بسته شدن عرضی از جاده می شود که خط کناری توقف وانت بارها و خط دیگر نیز با توقف خریداران مسدود می شود که علاوه بر ترافیک موجب برخورد خودروها با عابران و سایر وسایط نقلیه عبوری می شود.

خرید میوه از مغازه‌داران به نفع مردم است

یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز در این زمینه گفت: فروش میوه منوط به تامین میوه‌های فصلی است که فروشندگان میوه و تره‌بار می‌توانند سایر میوه‌های دیگر را نیز به فروش برسانند و حضور وانت‌بارها و فروش بارهای فصلی امکان فروش میوه را برای مغازه‌داران به حداقل می‌رساند و این موضوع بی رونقی کسب و کار میوه‌فروشان و در نهایت تعطیلی این حرفه را به همراه خواهد داشت.

عبادالله داورزاده بیان کرد: ادامه این روند به شدت موجب گلایه‌مندی کسبه این حرفه خواهد شد و این روند میوه‌فروشان مغازه‌دار را با مشکل جدی روبه‌رو خواهد کرد.

وی با بیان اینکه خرید میوه از مغازه‌داران به نفع مردم است، تصریح کرد: بسیاری از میوه‌هایی که توسط وانت بارها به فروش می‌رسد بعضاً میوه‌های یخ‌زده انباری است که بلافاصله پس از خرید خراب می‌شود و شهروندان امکان شکایت از کسی را ندارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اما آنچه مسلم است وانت‌بارهای‌فروش میوه نیز برای تامین نیازهای مالی و گذران زندگی خود اقدام به فروش میوه می‌کنند و برخورد با این گروه و عدم امکان اجازه فعالیت به آنان نظام اقتصادی خانواده‌های آنان را بر هم خواهد زد.

داورزاده گفت: با توجه به این موارد در صورتی که این قشر نیز با نظارت شهرداری و دیگر ارگان‌های ذیربط ساماندهی شوند و در محل مناسبی با نظارت ستاد تنظیم بازار فعالیت کنند می‌توان از بروز بسیاری از فعالیت‌های سوء که زیان مردم را به همراه خواهد داشت جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: همه به ابعاد مختلف این معضل از جمله به هم ریختن چرخه اقتصادی، بحث‌های ترافیکی، وارد کردن آسیب روانی به مردم واقف هستند.

توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی زیر پوشش فروش میوه

اهالی اردبیل در مورد میوه‌فروشان سیار در یکی از خیابان‌های شهر زیر پوشش فروش میوه اقدام به توزیع مواد مخدر و مشروبات می‌شود و با اشاره به ضرورت ساماندهی وانت‌های فروش میوه اظهار داشتند: این وانت‌بارها به معضلی برای شهر اردبیل تبدیل شده‌اند که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

اهالی اردبیل در مورد میوه‌فروشان سیار می‌گویند: به نام میوه در این مکان پاتوق درست کرده‌اند چرخ‌های یک ماشین را در آورده‌اند و آجر زیر آن گذاشته‌اند که تبدیل به دکه‌ای برای کارشان شده است.

شهروندان می‌گویند: تخلف دیگری که این خودروها انجام می‌دهند‌ تخلف بهداشتی است عرضه مواد غذایی به صورت فله‌ای و روباز غیربهداشتی است و بر اساس قانون ممنوع می‌باشد.

عضو شورای شهر اردبیل نیز با انتقاد شدید از اوضاع نامناسب افزایش میوه‌فروش‌های سیار و توقف نابجای وانت‌بار و خودروی نیسان فروشنده میوه در خیابان‌های اصلی و فرعی بیان کرد: وجود این فروشندگان سیار چهره و سیمای شهری را به جد مخدوش کرده است.

میر غنی فروزان افزود: در برخی از مسیرها به ویژه بزرگراه شهدا گذر از معبر و خیابان با وجود تعدد خودروهای سیار میوه‌فروش به سختی انجام می‌شود و در مقابل تمامی عوامل نظارتی و پلیس شاهد آن هستیم که این فروشندگان به راحتی کار خود را انجام می‌دهند و هیچ کس نمی‌تواند بساط آنها را برچیده و یا این فروشندگان را به یک نقطه‌ای از شهر هدایت کند.

وی وجود این فروشندگان را اسباب سلب آرامش جدی مردم در گذر از خیابان‌ها، معابر و مسیرهای مختلف اعلام کرد و گفت: در این زمینه آنچه که باید به آن توجه کنیم تدابیر درست، کارشناسی و مدبرانه است که می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند.

صف طولانی زرد خودروهای پرتردد

با توجه به جمعیت زیاد شهر اردبیل نیاز به جا به جا کردن تعداد افراد زیادی از مردم شهر در طول شبانه‌روز با تاکسی بر کسی پوشیده نیست اما افزایش تعداد تاکسی‌ها به نسبت مستقیم با افزایش جمعیت نشان از سهل انگاری و عدم توجه مسئولین و دست‌اندرکاران به جوانب مختلف در این بخش دارد.

در افزایش تعداد تاکسی باید پارامترهای دیگری را به غیر از جمعیت در نظر گرفت از جمله گنجایش و ظرفیت خیابان‌های شهر یکی از پارامترهای مهم است.

بی‌توجهی به این پارامتر موجب به وجود آمدن معضل دیگری در ترافیک خیابان‌ها و میادین مرکزی شهر شده و از طرفی تعداد زیاد این تاکسی‌های به هم چسبیده و فشرده در خیابان‌های باریک منظره جالبی برای شهر زیبای اردبیل نیست.

وجود بیش از حد و اندازه تاکسی‌ها در ایستگاه‌هایی که تعبیه شده است موجب ترافیک و ایجاد مزاحمت برای عابرین و تردد شهروندان شده است به گونه‌ای که به عنوان مثال در زیر پل دروازه مشگین برای هر مسیر یعنی دروازه مشگین به چهارراه، دروازه مشگین به ایستگاه سرعین، دروازه مشگین به میدان امام حسین، دروازه مشگین به کلخوران، دروازه مشگین به میدان جهاد، دروازه مشگین به سلمان آباد تعداد تاکسی‌ها به حدی است که حتی عابرین و مسافرین به طور کامل کلافه و سردرگم شده‌اند و حتی به علت نبود مسیر و تردد با رانندگان به درگیری انجامیده است.

ریشه‌یابی این مسئله باید از دو جهت مورد بررسی قرار گیرد

یک جنبه از نظر افزایش جمعیت و نیاز آن به وسایل نقلیه عمومی به منظور تردد و دیگری بیکاری و عدم وجود بخش‌های مختلف اشتغال که باعث می‌شود افراد زیادی به خرید تاکسی روی آورده و راننده تاکسی شوند.

بیکاری و عدم زمینه‌های اشتغال راننده تاکسی فراوانی در اردبیل پرورش داده است.

روی آوردن تعداد زیادی از شهروندان اردبیلی به شغل راننده تاکسی به دلیل بیکاری و کمبود زمینه‌های شغلی و همچنین عدم آموزش‌های مهارتی و فنی در این استان است؛ به طوری که افرادی که سرمایه اندکی دارند و یا با گرفتن وام اقدام به خرید تاکسی کرده و به این کار مشغول می‌شوند؛ بنابراین افراد زیادی نه از سر انگیزه و درآمد خوب بلکه از سر ناچاری و نبود کار دیگر و یا نداشتن حرفه و مهارتی خاص به این کار مشغول می‌شوند.

ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی شهری به منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه تعداد تاکسی‌ها می‌توان از منظری دیگر به افزایش جمعیت در اردبیل و مشکلات جا به جایی و تردد آنها نگاه کرد که افزایش تعداد فراوان تاکسی تنها راه حل آن نباشد.

ایجاد زیرساخت‌های لازم حمل و نقل شهری از جمله احداث مترو و قطار شهری می‌تواند در برنامه بلند مدت قرار بگیرد و با امکان‌سنجی‌های لازم زمینه را برای ایجاد آن در سال‌های آینده فراهم آورد.

همچنین با افزایش تعداد اتوبوس‌های تندرو (BRT) و هدایت و برنامه‌ریزی صحیح زمان و مسیرهای تردد آنها می‌توان جمعیت بیشتری را جا به جا کرد.

در واقع عدم ایجاد زیر ساخت‌های حمل و نقل شهری نه تنها بر افزایش بی‌رویه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های کندرو و فرسوده و شغل راننده تاکسی افزوده است بلکه موجب کمبود سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و عدم جذب سرمایه‌گذاران بزرگ به این استان شده است که این مسئله به نوبه خود بر بیکاری مردم می‌افزاید.

مطرح کردن مسئله افزایش تعداد تاکسی‌ها و گرایش افراد بسیاری به شغل راننده تاکسی چندان بی‌ربط با بیکاری و تعطیلی کارخانجات و شرکت‌ها و واحدهای تولیدی نیست.

دولت با توجه به ذخایر قابل توجه معدنی در استان اردبیل می تواند با ایجاد صنایع فرآوری و پایین دستی زمینه را برای اشتغال در حوزه های مختلف تولیدی به وجود آورد.

همچنین با فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم از جمله زیر ساخت‌های حمل و نقل شهری و غیرشهری و احداث صنایع سنگین راه را برای سرمایه‌گذاری‌های کلان در این استان هموار سازد و گره از معضل بیکاری جوانان این مرز و بوم باز کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
ببخشید مگر فروشگاههای میوه فروشی رعایت بهداشت میکنند.درضمن اگر این میوه فروشهای سیارنبودندکه فروشگاههاپدرمردم رادرمی اوردند.باورندارید؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار