رئیس پلیس راهور ایلام:
سرهنگ«نورالله خادم»، رئیس پلیس راهور ایلام اظهار کرد: نمی‌شود به مسأله مهم ترافیک بی‌توجه بود و کار را با اما و اگر حل کرد، چون این غول باید در مقابل تدبیر و مدیریت زانو بزند نه این‌که مجریان در مقابلش کم بیاورند و اظهار عجز کنند.
کد خبر: ۱۶۲۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹ 12 January 2016

به گزارش تابناک ایلام، ترافیک واژه‌ای که دیگر مختص شهرهای بزرگ دنیا نیست، کافی است نگاهی به دور و بر خود بکنید و ترافیک را در شهرهای کوچک نیز ببینید.

تاکنون بارها و بارها شاهد جلسات شورای ترافیک حتی در شهرهایی هستیم که رفت و آمد روانی را در آن شاهد هستیم. اما یا شاهدعملی شدن مصوبه‌ها نیستیم یا این‌که آن‌قدر در اجرا ضعیف هستند که گویی اجرا نشده‌اند.

سرهنگ«نورالله خادم»، رئیس پلیس راهور ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام اظهار کرد: نمی‌شود به مسأله مهم ترافیک بی‌توجه بود و کار را با اما و اگر حل کرد، چون این غول باید در مقابل تدبیر و مدیریت زانو بزند نه این‌که مجریان در مقابلش کم بیاورند و اظهار عجز کنند.

وی افزود: بابیان این‌که شهرهای بزرگ و پرجمعیتی هم‌چون پکن، لندن و مونترال با معماری‌های خاص شهرسازی و جاده کشی، زیرگذر و روگذرهای مدرن، ناوگان حمل‌ونقل عمومی، سریع، مطمئن و به‌صرفه توانسته‌اند از پس این مشکل برآیند و به آن غلبه کنند.

مراعات کنیم ترافیک کاهش می‌یابد

خادم بابیان این‌که با توجه به حجم میلیونی جمعیت شهرهای بزرگ و کوچه گریزی از ترافیک نیست اما می‌توان از حجمش کاست، خاطرنشان کرد: این امر نیازمند فرهنگ‌سازی بین رانندگان و عابران پیاده است، ازدیاد ماشین‌های تک‌سرنشین در سطح شهر در ساعات اوج ترافیک، عبور عابران پیاده بدون توجه به نظم و مقررات راهنمایی و رانندگی(عبور از خیابان‌ها به‌جای عبور از پیاده‌رو و یا پل عابران پیاده، عبور از چراغ‌قرمز که باعث کندی عبور و مرور خودروها هم‌چنین تصادف می‌شود و...) از جمله مواردی است که با اندکی مراعات می‌تواند تأثیرگذاری بسیاری در کاستن از بار ترافیک شهری داشته باشد.

حل معضل ترافیک از حرف تا عمل

رئیس پلیس راهور ایلام با تأکید بر این‌که شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی تلاش‌های گسترده‌ای را برای غلبه با ترافیک انجام داده و می‌دهند اما این کافی و پاسخگو نیست، خاطرنشان کرد: بیش از 5 سال است که از جلسات و مصوبات متعدد شورای ترافیک و با تغییر و تحول معابر، محدودیت‌های ترافیکی خاص، تغییر مسیر معابر درون‌شهری و کم‌ و زیاد کردن میدان‌ها و تقاطع‌ها و یا نصب و علائم و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در حل معضل ترافیک شهر ایلام می‌گذرد، اما حالا باید آسیب‌شناسی کرد و دید آیا به‌واقع تأثیر ملموسی در میزان و حجم ترافیک به وجود آمده و یا صحبت‌ها فقط در حد حرف و شعار مانده و تا عملی شدن راه بسیار است؟

وی ادامه داد: باید بررسی شود که آیا توانسته راهکارهای در زمینهٔ معضل ترافیک تاکنون پاسخ داده است یا نه، و یا

آیا می‌توان به مردم این شهر که سلامتی‌شان با اوضاع ترافیک و به‌تبع آن آلودگی هوا و ریزگردها گره‌خورده، امیدواری داد که دیگر جسم و روحشان از این بابت تهدید نمی‌شود؟

خادم تصریح کرد: هرچند که مشاهدات بیانگر چیز دیگری است، زمان به‌سرعت می‌گذرد و رشد جمعیت و ورود خودروهای جدید و لوکس به سطح شهر روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود و طولی نمی‌کشد که در شهر ایلام هم مانند شهرهای بزرگ کشور پرحجم ترافیک افزوده‌شده، هوا ناسالم‌تر و آلوده‌تر شده، بیماران قلبی - عروقی بیشتر و سرب آن‌چنان در فضا معلق می‌کند که دیگر اجازه نفس کشیدن به شما را نخواهد داد. اما با همه این تفاسیر بازهم باید منتظر ماند تا ببینیم کی، کجا، چگونه و به دست چه کسی طومار ای معضل همه‌گیر، وقت‌گیر و کشنده درهم‌پیچیده می‌شود؟

رئیس پلیس راهور ایلام بابیان این‌که اگر به تعداد خودرویی که وارد چرخه ترافیک می‌شود خودرویی خارج شود قطعاً نه مشکل آلودگی هوا داریم و نه شاهد ترافیک در سطح معابر خواهیم بود، افزود: عامل انسانی که خود سازنده خودرو و طراح و اجراکننده راه هم‌چنین وضع‌کننده قوانین و مقررات است می‌تواند بیشترین نقش را در برطرف کردن مشکلات ترافیکی و سوانح رانندگی ایفا کند.

بسترهای کافی برای استفاده شهروندان از حمل‌ونقل عمومی در ایلام وجود ندارد

وی با اشاره به این‌که عدم اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان تجاوز به حقوق شهروندی است، تصریح کرد: قانون‌گذار برای ملزم کردن رانندگان حتی عابران پیاده تکالیفی را مشخص کرده که در صورت بی‌توجهی به مقررات برحسب مورد مجازاتی را اعمال می‌کند.

خادم ادامه داد: به هر میزان که مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان عزیز رعایت و تخلفی انجام نشود وضعیت ترافیک شهر هم بهتر و رفت‌وآمد در شهر به سهولت انجام می‌گیرد و امروزه یکی از معضلات کنونی حاکم بر جامعه، نبود بسترهای مناسب و استفاده بهینه شهروندان از وسایل نقلیه عمومی و جایگزین کردن آن با خودروهای شخصی است، به شکلی که هم‌اکنون شاهد ترویج فرهنگ تک‌سرنشینی در سطح شهر هستیم.

وی افزود: در این میان برخی رانندگان در طی مسیر خود اقدام به‌جا بجایی مسافران نیز می‌کنند، در اکثر مواقع دیده‌شده که این کار نه‌تنها گره‌ای از کلاف پیچیده ترافیک نمی‌گشاید بلکه نقش برجسته‌ای در افزایش ترافیک در خیابان‌ها را بر عهده دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایلام خاطرنشان کرد: در این میان به‌کرات دیده می‌شود که برخی رانندگان به‌راحتی و بدون هیچ حدومرزی، برای سوار کردن مسافران قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را زیر پا می‌گذارند و در هر نقطه از خیابان مبادرت به‌جا بجایی مسافران می‌کنند به شکلی که یک خیابان تبدیل به ایستگاهی می‌شود که روزانه پذیرای صدها توقف بیجا می‌شود، همه این عوامل از یک‌سو باعث مخدوش شدن چهره شهر و از سوی دیگر عامل بروز استرس‌های روانی بسیاری برای شهروندان و رانندگان می‌شود.

در ادامه سروان «ابوالفضل خانجانی» رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام گفت: امروزه نیز استفاده از وسایل نقلیه جزو جداناپذیری از زندگی روزمره مردم شده است، اما به‌کارگیری وسایل نقلیه همراه با فرهنگ‌سازی برای استفاده از این وسایل نبوده است. نحوه رانندگی، فرار از مقررات، زرنگی‌های نامعقول، پرخاشگری و تعرض، ویراژ دادن، سرعت‌های زیاد و غیرمجاز، بوق ممتد و گوش‌خراش، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی و ... همه و همه عناصر نامطلوب در حوزه ترافیک در کشور ما هستند.

معضل ترافیک در سال 3 درصد ثروت ملی را هدر می‌دهد

وی تصریح کرد: معضلات و حوادث ترافیکی درمجموع پدیدآورنده فاجعه عظیمی برای جامعه ماست، یک فاجعه ملی که هرسال 2 تا 3 درصد ثروت ملی را نابود می‌کند و از این نظر آسیبی قابل‌توجه به روند توسعه اقتصادی کشور وارد می‌کند.

خانجانی بابیان این‌که به‌موازات این خسارت‌های اقتصادی، هر سال شمار زیادی از انسان‌ها براثر این حوادث کشته و یا از کار افتاده می‌شوند و زیان‌های اجتماعی غیرقابل جبرانی بر پیکر جامعه وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: در ترافیک 3 علت مهم وجود دارد که عبارت‌اند از انسان، راه و وسیله نقلیه که در این میان انسان در نقش راننده، سرنشین، عابر پیاده و حتی به‌عنوان طراح راه و یا سازنده وسیله نقلیه، اصلی‌ترین نقش است.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام تصریح کرد: مرگ‌ومیر، صدمات جانی و مالی و در سطوح پائین‌تر، تأخیرهای طولانی پشت چراغ‌های قرمز و ... پیامدهای منفی دیگری هستند که نیاز ارائه راهکارهای مؤثر است.

وی گفت: چون معضل ترافیک یک مسأله چند علتی است که از ترکیب پیچیده و غیرخطی عوامل گوناگون پدید می‌آید، در نتیجه مواجهه با آن بسیار پیچیده است که تنها یک ارگان و سازمان خاص به‌تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات را برطرف کند.

خانجانی خاطرنشان کرد: در میان همه عوامل مؤثر در برطرف کردن معضلات ترافیکی، ارتقاء فرهنگ ترافیک و آموزش همگانی آن، نقش بسیار مثبت و مؤثری دارد در این راستا نیز در شهرهای ایران اقداماتی شده است اما چون نهادینه شدن فرهنگ زمان‌بر است جز در چند مورد شاهد تغییرات جدی نبوده‌ایم./پ

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار