کتاب ارزشمند «اطلس مناطق حفاظت شده ی ایران » یکی از کتابهایی است که از زمان انتشار آن به عنوان یکی از منابع مهم برای پژوهش گران حوزه محیط زیست ایران و حتی جهان مورد توجه قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۶۳۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸ 15 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، کتاب ارزشمند «اطلس مناطق حفاظت شده ی ایران » یکی از کتابهایی است که از زمان انتشار آن به عنوان یکی از منابع مهم برای پژوهش گران حوزه محیط زیست ایران و حتی جهان مورد توجه قرار گرفته است.

این کتاب به لحاظ غنای مطالب، تصاویر زیبا و بکر از مناطق طبیعی و حفاظت شده ایران و اطلاعات کامل و دقیق از جغرافیای ایران ، کتابی منحصر به فرد در این زمینه می باشد .
اما یکی از موارد مهم و قابل ذکر در خصوص این کتاب عکس روی جلد آن بوده که مولف کتاب نمایی زیبا از رشته کوه کبیرکوه استان ایلام را برای این کتاب انتخاب و به تصویر کشیده است.
عکس انتخاب شده از کبیرکوه استان ایلام برای این کتاب ، چشم اندازی زیبا از این رشته کوه زیبا از سمت شهرستان بدره بوده که کبیرکوه را در نمایی پوشیده از برف نشان می دهد.
تصاویر زیبای کبیرکوه استان ایلام علاوه بر روی جلد در چند صفحه از این کتاب به همراه اطلاعاتی در خصوص طبیعت زاگرس و خصوصاً منطقه حفاظت شده کبیرکوه نیز به شم می خورد.
«اطلس مناطق حفاظت شده ی ایران » دومین اطلس برتر جهان
یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در مورد «اطلس مناطق حفاظت شده ی ایران » انتخاب این کتاب به عنوان دومین اطلس برتر جهان در نمایشگاه بین المللی کارتوگرافی مسکو می باشد.
اطلس مناطق حفاظت شده ایران تالیف عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کارتوگرافی در شهر مسکو کشور روسیه به عنوان دومین اطلس برتر جهان در سال های 2007 – 2006 انتخاب و معرفی شد.
این کتاب با هدف معرفی 160 منطقه حفاظت شده و در قالب همکاری های پژوهشی بین دانشگاه تهران و سازمان حفاظت محیط زیست ایران توسط دکتر علی اصغر درویش صفت دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران تدوین شده است.
هر صفحه این اطلس اختصاص به یک منطقه دارد که با استفاده از تصویر نقشه ماهواره ای، چند عکس از سیمای منطقه یا گونه های مهم جانوری، به همراه یک متن تشریحی، معرفی شده است. در این متن ها که ترجمه انگلیسی آنها نیز درج شده است، اطلاعاتی از منطقه شامل موقعیت، مساحت، سال تاسیس، اقلیم، گونه های مهم گیاهی و جانوری و همچنین جاذبه های گردشگری ارائه شده اند. همچنین نقشه پراکنش مناطق حفاظت شده در کشور به همراه نواحی رویشی ایران، در این اطلس نفیس ارائه شده است.
این اطلس که تلفیق زیبایی از ژئوماتیک، محیط زیست و هنر گرافیک می باشد، به نحو شایسته ای زیبایی های طبیعت غنی حیات وحش و قابلیت های بالقوه گردشگری در طبیعت ایران را نیز ارائه می دهد.

به گزارش کردپرس رشته کوه زیبای کبیرکوه در گستره ای به طول بیشتر از 200 کیلومتر از حوالی شهر ایلام شروع شده و تا نزدیکیهای کرخه در استان خوزستان ادامه دارد.
این رشته کوه با طبیعتی بسیار سرسبز و فرح بخش بخشهای زیادی از شهرستانهای ایلام، بدره، ملکشاهی، دره شهر، آبدانان ، دهلران و نیز مناطقی از خوزستان را در بر گرفته و از زیستگاههای مهم در این مناطق می باشد./پ

منبع: خبرگزاری کرد پرس

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
این کتاب اطلس مناطق حفاظت شده ایران در اسفند 1385 با تیراژ 5000 نسخه چاپ شد و تمام نسخه های آن درسال 1386 به فروش رسید وتعداد زیادی از کتاب را به کتابخانه ها دادند از سال 1387 تا الآن کتاب نایاب شده است و اصلا کسی نمی تواند پیدا کند من نمی دانم به چه علت سازمان حفاظت محیط زیست وانتشارات دانشگاه تهران و مولف کتاب.کتاب راتجدید چاپ نمی کنند آن موقع قیمت کتاب 34000 تومان بود .خوب است الآن با گرانی دلار وگران شدن کاغذ و رنگ وچاپ قیمت کتاب 200000 تومان بشود .خب چاپش کنند .الآن سال های زیادی است که بسیاری از علاقه مندان به طبیعت ایران واین اطلس منتظرند تا کتاب چاپ شود و بخرند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار