معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری کرمانشاه گفت: روزانه بطور میانگین 100 کامیون حامل کالاهای صادراتی این استان و دیگر نقاط کشور از طریق بازارچه مرزی سومار به عراق صادر می شود.
کد خبر: ۱۶۵۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴ 17 January 2016
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری کرمانشاه گفت: روزانه بطور میانگین 100 کامیون حامل کالاهای صادراتی این استان و دیگر نقاط کشور از طریق بازارچه مرزی سومار به عراق صادر می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا رضا رحیمی روز یکشنبه در جریان بازدید از روند توسعه و ایجاد زیرساخت های لازم در بازارچه مرزی سومار افزود: بازارچه مرزی سومار یکی از نقاط قوت استان کرمانشاه در بین دیگر بازارچه های مرزی است که شاهد فعالیت های مطلوب اقتصادی در این منطقه هستیم.

وی بیان کرد: موضوع رفع مشکلات مخابراتی و برق بازارچه سومار تا چند روز آینده رفع می شود ضمن اینکه کار ثبت و ترخیص کالا نیز از این پس در محل بازارچه انجام خواهد شد.

وی همچنین بر لزوم تکمیل طرح های عمرانی در دست اقدام با هدف توسعه زیرساخت های لازم در محل بازارچه مرزی سومار توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تاکید کرد و اظهارداشت: مقرر شد با هدف تسهیل درامور ایجاد شعبه بانکی در محل بازارچه نیز بزودی محقق شود.

مدیرکل گمرک استان کرمانشاه نیز گفت: با پیگیری های صورت گرفته از این پس اظهارنامه کالا در مرز سومار انجام خواهد شد و با حل موضوع فیبرنوری این بازارچه توسط مخابرات روند صادرات کالا از این مرز تسهیل می شود.

محسن مصطفایی افزود: این اقدام باعث شتاب بخشی، تسهیل و افزایش حجم صادرات کالا از مرز سومار می شود.

فرماندار گیلانغرب نیز گفت: توسعه محوطه بازارچه، رفع مشکلات روشنایی محوطه، اظهارنامه کالا، استقرار بانک و ایجاد غرفه ها و دفاتر تجار و بازرگانان در بازارچه سومار در نشست امروز مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.

کرم محمدی افزود: از ابتدای دیماه جاری تاکنون بیش از سه میلیون تن کالا به ارزش چهار میلیون و 974 هزار و 939 دلار شامل سیمان، تره بار ، ظروف یکبار مصرف، مواد شوینده، پلاستیک، کاشی، سرامیک، سنگ و شیشه از بازارچه سومار به عراق صادر شد.

وی اضافه کرد: صادرات این میزان کالا توسط یک هزار و 910 کامیون صورت گرفته است که آمار قابل توجهی است.

وی فاصله 30 کیلومتری بازارچه سومار با راه آهن سراسری ایران به بغداد را بعنوان کوتاهترین فاصله با مرکز عراق و ظرفیتی مناسب برای توسعه صادرات کالا ذکر کرد.

وی ابراز امیدواری کرد تا نیمه نخست سال آینده مرز سومار به مرز رسمی تبدیل شود تا شاهد تردد مسافر از این منطقه مرزی باشیم.

بازارچه مرزی سومار 16 فروردین امسال با حضور استانداران کرمانشاه و دیاله عراق، معاون وزیر کشور عراق و سفیر ایران در عراق و برخی مسئولان محلی دو استان به طور رسمی افتتاح شد.
بازارچه مرزی سومار با بغداد 155 و با کربلا 230 کیلومتر فاصله دارد.

بخش مرزی سومار در 90 کیلومتری شهرستان قصرشیرین واقع شده است.

قصرشیرین در فاصله حدود 180 کیلومتری غرب کرمانشاه با 2 بخش مرکزی و سومار و بیش از 27 هزار نفر جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار